ההכרזה על הקמת מדינת ישראל – סיכום

ההכרזה על הקמת המדינה (השיקולים והסיכונים בהכרזה על ההקמה של מדינת ישראל)

  1. ידיעות קשות על המצב בגוש עציון:

כחודש לפני הכרזת המדינה, החל ארגון ה"הגנה" לנקוט בנקיטת טקטיקה של יוזמה התקפית במאבקו נגד ערביי ארץ ישראל והצליח ליישם כמעט במלואה את תוכנית ד' (השתלטות על כל שטח במדינה היהודית,לפי גבולות החלוקה).כמויות נשק גדולות הגיעו לארץ ישראל ואנשים רבים התגייסו להגנה והפלמ"ח, דבר שחיזק את המורל והאמונה ביישוב. לעומת זאת כניעת גוש עציון ב-14 במאי, יום הכרזת המדינה, הייתה מהלומה קשה, נפילת הגוש גררה שרשרת החלטות על פינוי ישובים מבודדים בסביבות ירושלים.

  1. חשש כי הישוב לא יעמוד בפני פלישת ארצות ערב:

בא"י , מנהיגים רבים קראו לדחיית  ההכרזה על הקמת המדינה היהודית (דרישת ארה"ב) , מתוך חשש כי הישוב לא יוכל לעמוד בפני הפלישה הקרבה , וכי ארה"ב תממש את איומה ולא תגיש סיוע למדינה.

דרישתה של ארה"ב לדחיית ההכרזה על הקמת מדינת ישראל

מחלקת המדינה האמריקאית טענה כי יש למנוע הקמת מדינה יהודית , מחשש לפלישת מדינות ערב. שר החוץ האמריקאי איים כי במקרה שלא ידחו את ההכרזה , ארה"ב לא תסייע  למדינה היהודית אם אכן יפלשו אליה ארצות ערב. הבית הלבן לא הסכים עם מחלקת המדינה (בעיקר יועציו של הנשיא טרומן). הבית הלבן היה בעד הקמת מדינה יהודית מכמה סיבות:

א.      הכרתה של רוסיה במדינה היהודית מחייבת את הצטרפות ארה"ב ליוזמה.

ב.      הנשיא טרומן עמד בפני מערכת בחירות ונזקק לתמיכת היהודית כדי להיבחר.

ג.        האו"ם החליט על הקמת המדינה  ולכן חייב לתמוך בהקמתה.

ד.      השיפור במצבו הצבאי של הישוב.

מיד לאחר ההכרזה על הקמת המדינה הודיעה ארה"ב כי היא מכירה במדינת ישראל.

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / נאציזם, מלחמת העולם השניה והשואה / בונים את מדינת ישראל במזרח התיכון / המאבק להקמת מדינה יהודית

האם האימפריאליזם עדיין איתנו?

אחר שגרם סבל רב במשך מאות שנים משנה האימפריאליזם את האופן בו הוא פועל אך לא בהכרח נעלם מהעולם שאותו הוא ממשיך לעצב

הכסף או החיים: כמה זה "מספיק"?

כמה כסף זה מספיק בכדי לחיות חיים מאושרים? אם התשובה היא "עוד" אז אין לכם סיכוי, אבל מבט אחר על העבודה והקניות יכול לשנות את זה.

עוד דברים מעניינים: