ועידת יאלטה – סיכום קצר

ועידת יאלטה הייתה מפגש של מנהיגי ארצות הברית, בריטניה וברית המועצות במהלך מלחמת העולם השנייה. הועידה התרחשה בפברואר 1945 בעיירת הנופש יאלטה, השוכנת על הים השחור בחצי האי קרים. המנהיגים בוועידה היו הנשיא פרנקלין ד' רוזוולט, ראש הממשלה וינסטון צ'רצ'יל והמנהיג הסובייטי ג'וזף סטלין.

המטרה העיקרית של הוועידה הייתה לדון בארגון מחדש של אירופה לאחר המלחמה ולאחר תבוסתה הצפויה של גרמניה הנאצית. המנהיגים הגיעו למספר הסכמות חשובות, כולל הקמת האומות המאוחדות, חלוקת גרמניה לאזורי כיבוש והקמת ועדת שליטה משותפת של בעלות הברית שתפקח על שיקום אירופה לאחר המלחמה. בפועל הייתה הועידה משא ומתן על איזון הכוחות בעולם ביום שלאחר המלחמה.

ועידת יאלטה זכורה לעתים קרובות בזכות ההחלטות השנויות במחלוקת שהתקבלו בנוגע לתפקידה של ברית המועצות בעולם שלאחר המלחמה. רוזוולט וצ'רצ'יל הסכימו לאפשר לברית המועצות לספח חלקים מפולין ורומניה בתמורה לסיועם במלחמה נגד יפן. החלטות אלו זכו מאוחר יותר לביקורת כ"מכירה" לסטלין וכבגידה בעקרונות של בעלות הברית המערביות.

ועידת יאלטה הייתה אירוע משמעותי בתולדות מלחמת העולם השנייה והמלחמה הקרה. היא הייתה הרקע לחלוקת אירופה שלאחר המלחמה ולתחילת המלחמה הקרה בין ארצות הברית לברית המועצות.

חזרה אל: היסטוריה של מלחמת העולם השנייה

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / נאציזם, מלחמת העולם השניה והשואה / המלחמה העולמית והפתרון הסופי

עוד דברים מעניינים: