המשטר הטוטליטרי

המשטר הטוטליטרי הוא צורת שלטון המרכזת את כל הסמכות בידי קבוצה מצומצמת של אנשים ומבקשת לנהל באופן מלא את חייהם של אזרחי המדינה (מכאן השם – טוטליטרי, דהיינו טוטאלי). לאחר מלחמת העולם הראשונה אימצו כל מדינות אירופה (חוץ מברית המועצות) את הדרך הדמוקרטית והליברלית, אשר העמידה את האדם במרכז וטענה שתפקיד המדינה הוא להבטיח את זכויותיו ואושרו.  המשטר הדמוקרטי החליף את המשטרים הישנים, אשר בראשם עמד מלך שלא נבחר ע"י העם, ובכך סימל התפתחות חיובית במעמדו של האדם הפשוט באירופה.

אולם התפתחות זו לא ארכה זמן רב ובמהלך שנות העשרים והשלושים קמו משטרים לא דמוקרטיים רבים במזרח אירופה ובספרד, וגרוע אף יותר- באיטליה, גרמניה ובריה"מ צמח סוג משטר חדש, שכמותו לא הכירה האנושות עד אז, המשטר הטוטליטרי.

משטר טוטליטרי– משטר השולט באופן מוחלט על כל תחומי החיים של בני האדם ועל הערכים בהם הם מאמינים. המשטר הוא הערך העליון, שלמענו אנשים חיים ומתים, ולמטרותיו הם חייבים לציית.

בניגוד לשלטון הישן, שבראשו עמד מלך ולא ביקש להתערב בחי האזרחים, השלטון הטוטליטרי שאף לחדור לכל תחומי החיים של האזרח ואף למחשבותיו, כדי לשלוט עליו ולרתום אותו למטרות השלטון. הרצון לשלוט ולפקח על כל תחומי החיים הוא המאפיין הייחודי של המשטר הטוטליטרי והוא זה שמבדיל בינו לבין משטרים לא דמוקרטיים אחרים.

המשטרים הטוטליטריים התפתחו עקב מספר גורמים:

–        העולם המודרני ניתק את הקשר בין האדם לקהילה הישנה שלו ולדת, וכך נוצר בלבו חלל גדול.

–        אנשים רבים חיפשו תחושת שייכות וביטחון ומצאו אותה בדמות מנהיג חזק ובדמות מדינה כל יכולה.

–        התפתחות אמצעי הטכנולוגיה שיפרו את יכולת המשטר לשלוט על האזרחים ולפקח עליהם ואפילו לשטוף את מוחם, ע"י אמצעי תקשורת ההמונים.

–        אכזבה הרבה שחשו אזרחים רבים מהדרך הדמוקרטית. לאחר מלחמת העולם הראשונה, עשרות

      מיליוני חיילים שהקריבו למדינה שנים רבות, חזרו מהחזית והתקשו להשתלב בחברה ולמצוא עבודה. את כעסם ותסכולם הם הפנו כלפי המדינה הדמוקרטית ולכן רבים מהם הצטרפו לתנועות אנטי-דמוקרטיות, שבהדרגה צמחו למשטרים טוטליטריים.

ראה גם: מאפייני המשטר הטוטליטרי וגם מה אפשר לעשות נגד טוטליטריזם

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / נאציזם, מלחמת העולם השניה והשואה

מהו ההבדל בין אוטוריטריות, טוטליטריות ופשיזם?

ציטוטים מעניינים (וקצת מפחידים) על פשיזם

עוד דברים מעניינים: