סיכום בהיסטוריה: פרשת אלטלנה ורצח ברנדוט

סיכום בהיסטוריה: פרשת אלטלנה ורצח ברנדוט

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה

פרשת אלטלנה ורצח הרוזן ברנדוט-  שני אירועים שיצרו מחלוקת ביישוב, איימו לפגוע בהסכם שנחתם לפירוק האצ"ל והלח"י ועל לכידותו של היישוב והכוחות הלוחמים. הפרשיות פילגו את היישוב והקשו על יכולתו להתמודד עם האויב החיצוני.

פרשת אלטלנה

ראה סיכום מורחב על פרשת אלטלנה

ביוני 1948 הגיעה מצרפת האונייה אלטלנה ביוזמת אנשי האצ"ל ובה 900 עולים ונשק רב. היות והאונייה יצאה לארץ לאחר ההסכם עם בגין שבו הייתה גם התחייבות של האצ"ל למסור את נשקו לצה"ל, דרשה ממשלת ישראל להעביר את כל הנשק שעל הספינה לצה"ל. האצ"ל דרש להשאיר ברשותו כ-20% מהנשק כדי להעבירו לכוחותיו שבירושלים. ממשלת ישראל לא הסכימה וכשסירבו אנשי האונייה למסור את הנשק הפגיז צה"ל את האונייה והיא עלתה באש. 19 בני אדם נהרגו, 16 מהאצ"ל ו-3 מחיילי צה"ל. ראשי האצ"ל החליטו לא להגיב יותר בכדי למנוע מלחמת אחים בעיצומה של מלחמת העצמאות. לאחר פרשה זו ובעקבותיה פורקו גדודי האצ"ל ואנשיו הצטרפו לצה"ל.

 

רצח הרוזן ברנדוט

ביולי 1948 רצחו אנשי הלח"י את הרוזן ברנדוט, המתווך השוודי מטעם האו"ם לפתרון הסכסוך. אנשי לח"י והאצ"ל (ירושלים)  רצו למנוע את הצעת ברנדוט שכללה שינויים טריטוריאליים בתוכנית החלוקה, כולל העברת ירושלים כולה לירדנים, בהם תמכה ארה"ב. רצח זה הייתה הפעולה האחרונה שביצעו המחתרות כגוף צבאי נפרד. האצ"ל והלח"י פורקו סופית גם באזור ירושלים בספטמבר 1948, על פי החלטת הממשלה שפרסמה את "הפקודה למניעת טרור" בעקבות הרצח ואנשיהם גויסו לצה"ל.

שפרה ופועה מורדות בפרעה וגם בעמרם

מי היו שפרה ופועה כוכבות שמות פרק א'? מה משמעויות השמות שלהן וכיצד הן קראו תיגר (פמיניסטי) גם על המלך פרעה וגם על הבעל/אבא עמרם.

עוד דברים מעניינים: