10 עובדות על המהפכה התעשייתית

המהפכה התעשייתית היא אחד מהתהליכים ההיסטוריים החשובים ביותר במאות השנים האחרונות שעיצב את העולם בו אנו חיים. כאן אספנו לכם כמה עובדות חשובות אודות המהפכה התעשייתית שכדאי להכיר:

  1. המהפכה התעשייתית החלה בבריטניה באמצע המאה ה-18 ומשם התפשטה לכלל אירופה ולאחר מכן העולם. ישנן מספר סיבות לכך: זמינות הפחם והברזל הנחוצים לתעשייה, יציבות פוליטית באותה תקופה ובעיקר האימפריאליזם והקולוניאלזם הבריטי שסיפק לה נגישות הן למשאבים והן לשווקים.
  2. האירוע המרכזי של המהפכה התעשייתית הוא ההתפתחות של מכונות מסוגים שונים שיכלו לבצע פעולות שבעבר דרשו ידיים אנושיות.
  3. לפני המהפכה התעשייתית אנשים השתמשו בעיקר בחפצים שיצרו בעצמם או שנוצרו בסביבתם הקרובה. המהפכה התעשייתית הביאה לייצור המוני של מוצרים ולמעשה הולידה את תרבות הצריכה.
  4. לפני המהפכה התעשייתית מרבית האנשים חיו בסביבה כפרית ועבדו בחקלאות. אחד השינויים החשובים של המהפכה הוא תופעת העיור – המעבר של אנשים מהכפר לעיר על מנת לעבוד בתעשייה.
  5. המהפכה התעשייתית הביאה לשגשוג כלכלי בכל הארצות בהן התרחשה אך היו לה גם מאפיינים שליליים ובני אדם שמצאו את עצמם בתחתית שרשרת הייצור היו צריכים לסבול מעוני ותנאים עבודה קשים ביותר.
  6. המהפכה התעשייתית היוותה את ההשראה לרעיונות המרקסיזם של קרל מרקס שחזה בתנאים הקשים שיוצרת כלכלת השוק שאפשרה את המהפכה וניסח חזון לחברה שיוויונית יותר.
  7. גם הפילוסופית חנה ארנדט רואה במהפכה התעשייתית כאחד הסיבות לעליית תופעות היסטוריות שליליות כמו הפשיזם והטוטליטריזם. לפי ארנדט אנשים איבדו במסגרת המהפכה התעשייתית את מסגרות החיים המסורתיות שלהם ועל כן חיפשו משמעות חדשה שנמצאה להם בדמות המנהיג החזק.
  8. השלכה נוספת של המהפכה התעשייתית היא קצב שינויים מהיר יותר ויותר. לאחר המהפכה כל דור חדש נולד למציאות שונה מאוד מזו של ההורים שלו, ותופעה זו רק הולכת ומעמיקה בימינו.
  9. המהפכה התעשייתית אחראית גם לתוצאה שלילית של התחממות גלובלית בעקבות ריבוי השימוש בשריפת דלקים על מנת להפעיל את המפעלים.
  10. מנוע הקיטור הוא ככל הנראה אחת ההמצאות החשובות ביותר של המהפכה התעשייתית מאחר והוא אפשר להפעיל את המכונות במפעלים שייצרו את הסחורות והן את הרכבות שהפיצו את הסחורות לכל עבר.

כתבות בנושא:

7 ציטוטים שיגרמו לכם לראות את המהפכה התעשייתית באור אחר

מה זו המהפכה התעשייתית הרביעית והאם היא כבר החלה?

לקריאה נוספת על המהפכה התעשייתית:

המהפכה התעשייתית באנגליה

תוצאות המהפכה התעשייתית

מי היה קונפוציוס

קונפוציוס: הנער היתום שהפך להיות הוגה הדעות שעיצב את פניה של סין עד ימינו. מבוא לחיים ותורת החיים של קונפוציוס

קשרי הון-סגנון: הביטוס והון תרבותי

כיצד הסגנון שלנו משפיע על המעמד החברתי שלנו ועל סיכויי ההצלחה שלנו בחיים? על הקשר בין מושג ההון התרבותי ו"הביטוס" אצל בורדייה

עוד דברים מעניינים:

יהדות ותרבות המחלוקת

האם האמונה של היהדות באמת אחת היא האמונה שכדי להגיע אליה צריך לעמת בין אמיתות מנוגדות? על תרבות של מחלוקת מאברהם אבינו עד חכמי ימינו