סיכום: "האנשלוס" – סיפוח אוסטריה בידי גרמניה

"האנשלוס" – סיפוח אוסטריה (1938)

מטרות היטלר בסיפוח אוסטריה: כחלק ממדיניות החוץ שלו היטלר שאף לאחד את גרמניה ואוסטריה משום שחלם על איחוד כל הגרמנים ורצה לבטל את האיסור מהסכם וורסאי על איחוד בין ארץ הולדתו למדינה בה הוא שולט. הוא גם ראה בכיבוש אוסטריה צעד ראשון בדרך למזרח אירופה.

מהלך הסיפוח

הנאצים האוסטרים שאבו עידוד מעליית היטלר לשלטון (1933) ופתחו בשרשרת של פעולות אלימות נגד השלטון האוסטרי, בעידוד גרמניה, ששיאן ברצח הקנצלר האוסטרי דולפוס ב-1934 ובניסיון להשתלטות על השלטון בכח, דבר שלא עלה יפה. הקנצלר החדש – שושינג פעל בתקיפות נגד הנאצים האוסטרים בראשות סייס-אינקווארט. הקנצלר גם התנגד בתוקף לאיחוד עם גרמניה.

לפני הפלישה:

היטלר חש כי הגיעה השעה להשתלט על אוסטריה. הוא זימן אליו את הקנצלר האוסטרי שושינג לגרמניה ואיים עליו כי אם לא יחתום תפלוש גרמניה לאוסטריה. סעיפי ההסכם: 1. שחרור הנאצים האוסטרים מהכלא. 2. הפיכת המפלגה הנאצית באוסטריה לחוקית. 3. הפיכת סייס-אינקווארט הנאצי  לשר הפנים באוסטריה.

משאל העם שלא היה: שושינג הבין אמנם שאין ביכולתו להתנגד לגרמניה ואוסטריה איבדה למעשה את עצמאותה אך הוא הימר על אפשרות אחרונה: הוא הציע כי ייערך משאל עם בשאלת הצטרפות אוסטריה לגרמניה, מתוך אמונה כי האזרחים יתנגדו לכך. היטלר חשש מתוצאות משאל העם ולכן איים על שושינג בפלישה אם לא יבטל את משאל העם. היטלר גם דרש וקיבל את הפיכת סייס-אינקווארט לקנצלר במקום שושינג.

"האנשלוס", סיפוח אוסטריה

כאשר עלה סייס-אינקווארט לשלטון הוא מעורר מהומות באוסטריה ומכריז על מצב חירום שאיפשר לו לפנות "לעזרת" היטלר. כך יש להיטלר הצדקה לסיפוח אוסטריה ב-13.3.1938. הוא נכנס לרחובות וינה ומתקבל בתשואות של המוני אוסטרים.

משמעויות הסיפוח:

1. היטלר מתקרב מזרחה ובעיקר מקיף את מטרתו הבאה: צ'כוסלובקיה.

2. היטלר מתחזק בתוך ארצו ומבחינה בינלאומית לאחר שמדינות המערב לא מפריעות לו במעשיו. (דבר הגורם לו להאמין כי גם בהמשך הן לא יתערבו).

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / נאציזם, מלחמת העולם השניה והשואה / גרמניה 1933 – 1939

 

עוד דברים מעניינים: