האם מנהיגי הציונות באמת התכוונו לקבל את תוכנית החלוקה?

הסיפור ההיסטורי המוכר על תוכנית החלוקה (החלטה 181 של האו"ם) הוא שבעוד שהיהודים קיבלו את מה שניתן להם, הערבים לא הסכימו לחלוקה והמיטו על עצמם אסון. אולם היסטוריונים (שנויים במחלוקת) כמו שמחה פלפן ובני מוריס מעלים את האפשרות כי גם הצד היהודי לא באמת היה מעוניין בחלוקה, אך הסכים לקבלה מסיבות טקטיות כבסיס להתרחבות מאוחרת יותר.

ב-1947, ערב ההחלטה על תוכנית החלוקה, ידע בן-גוריון כי מספרם של הערבים בארץ ישראל המנדטורית הוא יותר מכפול ממספר היהודים. במצב כזה כל מדינה דמוקרטית שתקום תובל ברובה על ידי מנהיגות ערבית, ועל כן חלוקה בנקודה הזו הייתה מהלך נבון. עם זאת בטווח הארוך הגבולות המצומצמים של החלק היהודי בתוכנית לא יהיו ברי הגנה, לא יאפשרו את התרחבות היישוב ולא יענו על חלומות הציונות. גם בתוך גבולות החלוקה נותרו כ-40% פלסטינים, ובן-גוריון ידע כי יהיה עליו לצמצם בדרך כלשהו את המספר הזה אם ברצונו להבטיח רוב יהודי.

קבלת תוכנית החלוקה הייתה גם צעד נבון מבחינה פוליטית בינלאומית. מנהיגי היישוב היהודי יכלו לשער כי הערבים לא יהיו מוכנים לשמוע על כל אפשרות של חלוקה של הארץ. מבחינת הפלסטינים כ"ט בנובמבר היה כמו משפט שלמה, ומאחר והם ראו עצמם כאדונים הבלעדיים של הארץ לא היו מוכנים לוותר. כך יצטיירו הערבים בעולם כסרבנים וכתוקפנים בעוד שהיהודים מוכנים לפשרה ולחלוקה.

בהכרזת העצמאות ידעו בן-גוריון ושותפיו כי שהם מסתכנים במלחמה כמעט ודאית. אך מלחמה הייתה גם הזדמנות להרחיב את הגבולות ולצמצם את האוכלוסיה האזרחית בתוכם, מה שבסופו של דבר אכן קרה במלחמת העצמאות. מלחמת העצמאות הייתה אכן מלחמת מעטים מול רבים, אך המעטים היהודים היו מאורגנים ומגויסים בעוד שהכוחות הערביים חסרי הנהגה וחלקים גדולים של הציבור הערבי בכלל לא הצטרפו ללחימה. גם הכוחות של המדינות הערביות שתקפו את ישראל היו בפועל מוגבלים ושל מדינות צעירות ועניות.

לא הייתה זו בהכרח התוכנית של המנהיגות הציונית מלכתחילה, אך כאשר עלתה ההזדמנות היא לא היססה לנצל אותה. בין אם הייתה מכווונת ובין אם לא, קבלת ההחלטות הציונית השתלמה מאוד. במקום 62% מהשטח שקיבלו היהודים בתוכנית החלוקה, הם סיימו עם כ-78% ממנו. במקום כמעט חצי מיליון ערבים בשטחה, החלה מדינת ישראל את דרכה עם כ-150,000 אלף בלבד.

מקורות ולקריאה נוספת:

שמחה פלפן, לידת ישראל – מיתוס ומציאות

בני מוריס, לידתה של בעיית הפליטים הפלסטינים

מאמר של ברוך קימרלינג בנושא (אנגלית)

קראו גם: יחסם של הערבים להצהרת בלפור

יכולים לנחש מה חשבו אבות הציונות על שאלת הערבים? מבחר ציטוטים

להעמיק זה לדעת טוב יותר:

ועוד מלא דברים מעניינים:

לכל הסיכומים באזרחות

עוד דברים מעניינים: