מלחמת העולם הראשונה: מי נגד מי ואיפה

לא תמיד קל להבין מי נלחם כנגד מי במלחמת העולם הראשונה. שני הצדדים העיקריים במלחמה היו בעלות הברית (הידועות גם בשם מעצמות ההסכמה) מול מעצמות המרכז. בעלות הברית היו קואליציה של מדינות שכללה את בריטניה, צרפת, רוסיה, איטליה וארצות הברית, בעוד את מעצמות המרכז הובילו גרמניה, אוסטריה-הונגריה והאימפריה העות'מאנית.

מעצמות הברית היו מאוחדות בהתנגדותן למעצמות המרכז והניעו אותן ממגוון גורמים, לרבות הגנה על אינטרסים לאומיים, הגנה על אימפריות קולוניאליות וקידום ערכים דמוקרטיים. מעצמות המרכז, לעומת זאת, הונעו מרצון להרחיב את שטחן והשפעתן והן אופיינו בממשלות אוטוקרטיות ובמדיניות חוץ אגרסיבית יותר.

לאורך כל מהלך המלחמה, שני הצדדים עסקו במאבק עולמי על שליטה בשטח ובמשאבים, ונלחמו במספר חזיתות ברחבי אירופה, אפריקה ואסיה. המלחמה תגרום בסופו של דבר למיליוני הרוגים ותהיה לה השפעה עמוקה על הנוף הפוליטי והחברתי של העולם.

חזיתות מלחמת העולם הראשונה

מלחמת העולם הראשונה נערכה במספר חזיתות שהביאו אותה לשטחים נרחבים מהעולם:

החזית המערבית: הלחימה המרכזית במרכז אירופה בין מדינות המרכז לבין צרפת, אנגליה וארה"ב.

החזית המזרחית: בחזית המזרחית של מלחמת העולם נערכה לחימה של מדינות המרכז נגד רוסיה.

החזית האיטלקית: לחימה בין איטליה לאימפריה האוסטרו-הונגרית.

החזית המזרח תיכונית: לחימה בין בריטניה וצרפת לבין האימפריה העות'מנית שנערכה באזור המזרח התיכון.

החזית האפריקאית: החזית האפריקאית כללה את הלחימה באפריקה של מעצמות הברית  נגד מעצמות המרכז ונערכה במדינות רבות.

שמות המדינות שהשתתפו במלחמת העולם הראשונה

מאחר וכל אחת מהמעצמות שלטה במדינות רבות, בין כחלק מאימפריה או כמדינות קולוניאליות, ומאחר והמלחמה התרחשה באזורים מרובים, כמעט חמישים מדינות השתתפו במלחמת העולם הראשונה. שמות המדינות שלקחו חלק במלחמה הן:

רוסיה, ארה"ב, אנגליה (הממלכה המאוחדת כולל סקוטלנד, אירלנד וווילס), גרמניה, האימפריה העות'מאנית, צרפת, איטליה, אלבניה, אוסטריה-הונגריה, בלגיה, ברזִיל, בולגריה, סין, קוסטה ריקה, קובה, צ'כוסלובקיה, דנמרק, הרפובליקה הדומיניקנית, מצרים,  יוון,  גואטמלה, האיטי, הונדורס, הודו, איטליה, יפן, ליבריה, לוקסמבורג, מונטנגרו, מרוקו, נפאל, הולנד, ניקרגואה, נורווגיה,  פנמה, פרו, פולין, פורטוגל, רומניה, סרביה, סיאם, סלובקיה, סלובניה, דרום אפריקה, ספרד, שבדיה, שוויץ, אורוגוואי, ונצואלה.

לדעת עוד:

כיצד שינתה מלחמת העולם הראשונה את ההיסטוריה?

מלחמה לסיום כל המלחמות: 15 ציטוטים על מלחמת העולם הראשונה

עוד דברים מעניינים: