סיכומים בתנ"ך לבגרות: עלילות הראשית

עלילות הראשית הוא נושא החובה בתוכנית הלימודים החדשה לבגרות בתנ"ך לכיתות י"א – י"ב (בנוסף, על כל תלמיד לבחור בשלושה נושאים נוספים מתוך חמישה). הנושא מקיף את פרקי המקרא המתארים את סיפור הבריאה (בראשית א' – י"א) וכן קטעים נוספים במקרא המכילים שרידים מיתולוגיים. כמו כן כוללת התוכנית קטעים מתוך מיתולוגיות קדומות, כמו "אנומה אליש", סיפור הבריאה הבבלי, "עלילת גלגמש" שהוא סיפור המבול הקדום ועוד. התלמיד יידרש ללמוד ולהכיר את הטקסטים הללו, ולהיות מסוגל לערוך השוואה בינם לבין הסיפור המקראי. כמו הנושאים האחרים בתוכנית הלימודים החדשה, גם נושא זה מורכב מכמה תת-נושאים. חלק מהטקסטים יילמדו בכיתה באופן מעמיק, וחלקם יילמדו בשיטה הנקראת "קריאה מודרכת", ועל כך נרחיב במהלך הלימוד עצמו.

להלן תמצאו סיכום עלילות הראשית מתוך ספר בראשית לקראת הבגרות בתנ"ך. הסיכומים כוללים את הסיפורים העיקריים הנדרשים לקראת בגרות בתנ"ך כמו סיפור הבריאה הראשון וסיפור הבריאה השני, סיפור גן העדן בהשוואה למיתוסים קדומים, הגירוש מגן העדן, משפחת האדם וראשית האנושות וסיפור נח והמבול. לקריאת הסיכומים לחצו על הקישורים להלן:

בראשית א-ב 3 סיפור הבריאה הראשון

תהלים ק"ד – גדולת האל כבורא עולם

סיפור הבריאה הבבלי- אנומה אליש

בראשית ב' 4-25 סיפור הבריאה השני\ גן עדן

גן העדן בבראשית, יחזקאל ובמיתוס

יחזקאל ל"א

בראשית ג' הגירוש מגן העדן

בראשית ד' תולדות משפחת האדםוהאנושות

בראשית ו' מבול

בראשית פרק ט

עלילות גלגמש – סיפור המבול המסופוטמי

סיכומים בתנ"ך לבגרות – סיכום כללי

קשרי הון-סגנון: הביטוס והון תרבותי

כיצד הסגנון שלנו משפיע על המעמד החברתי שלנו ועל סיכויי ההצלחה שלנו בחיים? על הקשר בין מושג ההון התרבותי ו"הביטוס" אצל בורדייה

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

סיכומים לבגרות בתנ"ך