איך ללמוד טוב ולזכור מה שקוראים עם שיטת SQ3R

הקריאה המעמיקה והיעילה ביותר היא קריאה עם מטרה. שיטת SQ3R נועדה לעזור לך לקרוא מהר יותר ולשמור יותר מידע משיטות קריאה רגילות. שיטת SQ3R בנויה משלבי קריאה שונים וקבועים: סקירה, שאלה, קריאה, דיקלום וסקירה (survey, question, read, recite, review). במבט ראשון נדמה שהשיטה לוקחת הרבה זמן, אבל היעילות שהיא מציעה בזכירת החומר הנקרא הופכים אותה למשתלמת.

שיטת SQ3R בנויה מחמשת השלבים הבאים:

סקירה

לפני הקריאה, ערכו סקירה של החומר. הציצו בכותרות הנושא ונסו לקבל תמונה כללית של הטקסט. דלגו על החלקים וקראו את פיסקת הסיכום הסופית כדי לקבל מושג לאן הולך הפרק. סקירה – לא לקרוא!.  המטרה היא לקבל ידע, רקע, אוריינטציה ראשונית שתעזור לכם לארגן את החומר תוך כדי קריאה. שלב הסקירה מקל עליכם במשימת הקריאה.

שאלה

לאחר מכן, הביטו בכותרת הראשונה בפרק והפכו אותה לשאלה או סדרת שאלות שעליהן תנסו לענות בקריאה. שלב זה דורש מאמץ מודע אך שווה זאת מכיוון שהוא מוביל לקריאה פעילה, הדרך הטובה ביותר ללמוד ולזכור חומר כתוב. שאלת שאלות ממקדת את הריכוז שלכם במה שאתם צריכים ללמוד או להפיק מהקריאה שלכם – זה מספק תחושה של מטרה, כיוון והקשר.

קריאה

קראו עם תכלית – השתמשו בשאלות כמדריך. קראו את החלק הראשון של הטקסט כדי לענות על השאלות שהצבתם. חפשו באופן פעיל את התשובות. אם סיימתם את הקטע ולא מצאתם תשובה לשאלה, קראו אותו מחדש. קראו בצורה רפלקטיבית. שקלו מה המחבר מנסה לומר, וחשבו כיצד תוכלו להשתמש במידע זה.

דקלום

לאחר שקראתם קטע, סגרו אותו ונסו לדקלם את התשובה לשאלה שלכם, תוך שימוש במילים ובדוגמאות משלכם. אם אתם יכול לעשות זאת, המשמעות היא שאתם מבינים את החומר. אם אינכם יכולים, עיינו שוב בקטע. ברגע שיש לכם את התשובות לשאלות שלכם, כתבו אותם.

 

סקירה

לאחר קריאת הטקסט כולו, בדקו את זיכרונכם על ידי עיון ברשימת השאלות. שאלו כל אחת מהשאלות והסתמכו על ההערות שלכם מהקריאה כדי לענות עליהם. אם כתבתם תשובות טובות לשאלות שלכם הן ישמשו אתכם להבנה של הטקסט.

כשאתם סוקרים את התשובות שלכם, חשבו כיצד החומר משתלב עם מה שאתם כבר יודעים: מה משמעות המידע? מהן ההשלכות או היישומים של חומר זה? עם אילו שאלות נשארת? חשיבה על השאלות הגדולות הללו עוזרת למקם את מה שקראתם לידע הכללי שלכם ומשמרת אותו טוב יותר.

אולי נדמה כי השלבים של שיטת SQ3R לוקחים זמן רב, אך הם מובילים להבנה טובה יותר של החומר כך שתפיקו יותר מהקריאה ככל שתתייעלו תגלו שאתם יכולים לקרוא יותר – ולשמור יותר – בפחות מאמץ.

בטח יעניין אותך גם: 

איך ללמוד כל דבר באמצעות כוחו של הרגל

5 שיטות שיעזרו לכם ללמוד לנגן, שפה חדשה או כל דבר חדש שתרצו

עוד דברים מעניינים: