הויכוח בשאלת המשך הלחימה במרד החשמונאים לאחר ביטול הגזרות

הויכוח בשאלת המשך הלחימה לאחר ביטול הגזרות והחזרת החירות הדתית

יש לשים לב כי חלים שינויים במטרות הלחימה תוך כדי הקרבות במרד החשמונאים ובעקבות ההישגים הצבאיים, וכן בגלל חולשתה של האימפריה הסלווקית, שסבלה ממאבקים בין אנשים שונים שתובעים את כס המלוכה. כמו כן יש לשים לב לשינויים שחלים בצבאו של יהודה המכבי אשר מתחיל מצבא מתנדבים עם ציוד צבאי דל, שנלחם מלחמת גרילה, הוא הופך לצבא מאומן, מצוייד היטב שאימץ שיטות מלחמה הלניסטיות.

 

1. רצון למצות את הניצחונות ואת תנופת ההתגייסות בעם היהודי להרחבת המטרות – מחירות דתית לעצמאות מדינית.

2. היחלשות השלטון הסלווקי – בגלל תקופת מעבר של חילופי שלטון ועליית כוחה של רומא – נוצר מצב של קרקע נוחה לגיוס בעלי ברית ולהמשך המאבק למען מטרות נוספות. (פרוט על הברית עם רומא – ראה בשלב הראשון למלחמות יהודה המכבי).

3. התנגשויות בין יהודים לנוכרים ברחבי א"י והתערבות יהודה המכבי כדי להגן על היהודים בגלעד, בגליל, בבשן ובגולן. לאחר הקרב עם ליסיאס בשנת 164 לפנה"ס וטיהור בית המקדש הגיעו ליהודה קריאות עזרה מהיהודים שישבו בגליל, בעבר הירדן המזרחי, במישור החוף, בשפלה הדרומית, דרום שומרון אשר סבלו משכניהם. יהודה יוצא לעזרתם ומכה את האדומים, השומרונים, ערי החוף הפלשתיות, עכו והערים היווניות בגלעד ובגולן. את מרבית התושבים היהודים היושבים באזורים אלה הוא מעביר ליהודה.

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / מרד החשמונאים

עוד דברים מעניינים: