סיכום בהיסטוריה: סיום מלחמת העולם השנייה והטלת פצצת האטום

בסיום מלחמת העולם השנייה כבר ניתן היה לחוש בועידת יאלטה שהתקיימה בפברואר 1945. בוועידה ישבו שלושת המנהיגים של בעלות הברית (צ'רצ'יל – ראש ממשלת בריטניה, סטלין – ראש ממשלת רוסיה, ורוזוולט נשיא ארה"ב), ודנו ביניהם על המהלכים הנדרשים כדי לסיים את המלחמה והטיפול באירופה שלאחר המלחמה. במהלך הוועידה התקבלו שורה של החלטות:

1)     בסוף המלחמה גרמניה תחולק לארבעה אזורי כיבוש (בריטי, אמריקאי, צרפתי ורוסי).

2)     הצבא הגרמני יפורק.

3)     פושעי מלחמה נאצים יועמדו לדין.

4)     במדינות שישתחררו מן הכיבוש הנאצי יוקמו ממשלות זמניות שיפעלו לקיום בחירות דמוקרטיות.

5)     תוך שלושה חודשים מכניעת גרמניה ברה"מ תצטרף למלחמה נגד יפן.

6)     חבר הלאומים יפורק ובמקומו יוקם האו"ם (ארגון האומות המאוחדות).

7)     סטלין דרש להקים בפולין משטר ידידותי לברה"מ, כלומר משטר קומוניסטי. ארה"ב ובריטניה, לא אהבו את הרעיון, אבל בשלב זה פולין כולה כבר נכבשה ע"י הצבא האדום.

במהלך החודשים הבאים שלאחר וועידת יאלטה, פלשו בעלות הברית לגרמניה, בריטניה וארה"ב ממערב ורוסיה מן המזרח. ב-2 במאי 1945 נכבשה העיר ברלין, וב-8 במאי 1945 נכנע הצבא הגרמני. ב-30 באפריל 1945, היטלר התאבד בבונקר שלו בברלין בזמן שהעיר היתה תחת מצור שהטילו עליה בעלות הברית.

הטלת פצצת האטום על הירושימה ונגסקי וסיומה המוחלט של מלחמת העולם השנייה:

מלחמת העולם השנייה הסתיימה ב-2 בספטמבר 1945, המלחמה התקיימה שש שנים ויום אחד. המלחמה הגיע לסיום רק לאחר שארה"ב הטילה שתי פצצות אטום על הערים הירושימה ונגסקי שביפן.

ב-6 באוגוסט 1945 בשעה 08:15 הטיל מפציץ אמריקאי פצצת אטום על העיר הירושימה – עיר נמל ותעשייה. הנזק היה עצום, יותר ממחצית העיר נהרסה וכ-100,000 תושבים נהרגו מיד. 40,000 תושבים מתו מפצעיהם זמן קצר אח"כ.

שלושה ימים מאוחר יותר ב-9 באוגוסט 1945, הוטלה פצצה נוספת על העיר נגסקי. כ-40,000 איש נהרגו מיד, ובנוסף קרינת הפצצה גרמה למחלות סרטן ומחלות גנטיות שעברו גם לדור הבא.

ב-2 בספטמבר 1945 הודיע קיסר יפן, הירוהיטו (שהיה הקיסר ה-124 במספר, אשר שלט ביפן משנת 1926 ועד למותו ב-1989), על כניעתה של יפן במלחמה.

הסיבות להטלת פצצת האטום

1)     שיקול צבאי – טרומן (נשיא ארה"ב), העריך כי המלחמה כבר קרובה מאד לסיומה, כאשר ידן של בעלות הברית על העליונה. הבעיה היתה שהצבא היפני עדיין לא נכנע, והוא היה מספיק חזק כדי להמשיך להילחם ולגרום לכוחות בעלות הברית לאבדות כבדות. על-מנת להביא לסיומה המהיר של המלחמה, ולמניעת מספר גדול של אבדות מצד צבאות ארה"ב ובריטניה, החליט הנשיא טרומן, להביא לכניעתה של יפן באמצעות הטלת פצצות אטום.

2)     שיקול מדיני – השימוש בפצצת האטום נועד גם כדי להרתיע את ברה"מ, שבקשה להקים משטרים קומוניסטים בארצות מזרח אירופה. טרומן חשש כי בעוד ארה"ב תהיה עסוקה בהכנעת יפן, סטלין יעסוק בהקמה של משטרים קומוניסטים שיהוו גרורות של ברה"מ. בנוסף, טרומן חשש כי מעורבות ברה"מ בהכנעת יפן, תגרור אותה לכיבוש שטחים נוספים במזרח. יש הרואים בשימוש בפצצת האטום בסוף המלחמה, את יריית הפתיחה של המלחמה הגדולה והארוכה שתעסיק את המאה ה-20, כמעט עד סופה, היא "המלחמה הקרה".

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / נאציזם, מלחמת העולם השניה והשואה / המלחמה העולמית והפתרון הסופי / השואה

עוד דברים מעניינים: