הסכם ברסט-ליטובסק – סיכום

חוזה או הסכם ברסט-ליטובסק היה הסכם שלום שנחתם בין רוסיה למעצמות המרכז (גרמניה, אוסטריה-הונגריה והאימפריה העות'מאנית) ב-3 במרץ 1918. החוזה סיים את השתתפותה של רוסיה במלחמת העולם הראשונה וסימן עיקר שינוי מאזן הכוחות לטובת מעצמות המרכז.

ההסכם היה תוצאה של משא ומתן שהתקיים בעיר הרוסית ברסט-ליטובסק, שהייתה אז בשליטה גרמנית. הוא כלל מספר הוראות שהשפיעו באופן משמעותי על רוסיה וברית המועצות, כולל העברת שטחים למעצמות המרכז והטלת פיצויים כבדים. חוזה ברסט-ליטובסק נתפס כנוקשה ולא פופולרית ברוסיה, והוא תרמה לתסיסה הפוליטית שכבר הייתה במדינה. החוזה בוטל בסופו של דבר בהסכמי ורסאי, שסיימו רשמית את מלחמת העולם הראשונה והכיל תנאים נוחים יותר עבור רוסיה.

השפעות הסכם ברסט-ליטובסק

לחוזה ברסט-ליטובסק היו מספר השפעות משמעותיות על רוסיה וברית המועצות. הוא הביא להעברת שטח למעצמות המרכז ולהטלת פיצויים כבדים, שהייתה להם השפעה כלכלית משמעותית על המדינה. ההסכם לא היה פופולרית גם ברוסיה, והיא תרמה לתסיסה הפוליטית שכבר הייתה במדינה.

להסכם היו גם השלכות רחבות יותר. נסיגת רוסיה מהמלחמה השפיעה באופן משמעותי על מאזן הכוחות לטובת מעצמות המרכז ואיפשרה להן למקד את מאמציהן בחזית המערבית. האמנה תרמה גם להפצת אידיאלים ותנועות מהפכניות ברחבי העולם, והובילה לגל של תהפוכות חברתיות ופוליטיות בשנים שלאחר מכן.

עוד דברים מעניינים: