11 האימפריות הגדולות ביותר בהיסטוריה

מהי אימפריה? כמובן שקבוצת הכדורגל האהובה עליכם היא אימפריה (גם אם היא בליגה ג') אבל על פי המינוח המקובל במדעי המדינה אימפריה היא יישות פוליטית גדולה באופן יחסי שמושלת ביישויות פוליטיות אחרות. במילים אחרות אימפריה מוגדרת כתופעה בה מדינה או ממלכה אחת מתרחבת (אך ורק דרך כיבושים) ושולטת בחלקים נרחבים יחסית של העולם. אספנו לכם רשימה של עשר האימפריות הגדולות ביותר בהיסטוריה (ע"פ נתוני ויקיפדיה) על פי השטח בה הן שלטו והאחוז של השטח הזה מהעולם (לשם השוואה, שטח ישראל הוא כ-22,000 קמ"ר ללא הגדה המערבית וכ-28,000 איתה):

11. האימפריה היפנית

האימפריה היפנית הייתה התחילה להתפתח מאמצע המאה ה-19 ועד להפסד של היפנים במלחמת העולם השנייה. האימפריה היפנית שלטה במספר איים באוקיאנוס השקט, חלקים מסין, מנצ'וריה וקוריאה והיא אף הייתה הכוח הצבאי הראשון שניצח את הרוסים בעת המודרנית (במלחמת רוסיה-יפן). בשיאה שלטה האימפריה היפנית על כ-8 מיליון קמ"ר, המהווים מעט למעלה מ-5% מהעולם.

10. האימפריה הברזילאית

האימפריה הברזילאית (או האימפריה של ברזיל) החלה את דרכה ב-1822 תחת המלך פדרו הראשון וסיימה את דרכה תחת המלך פדרו השני, בנו של פדרו הראשון, ב-1889. האימפריה שלטה בכ-8.4 מיליון קמ"ר, 5.6% מהעולם.

9. אימפרית שיונגו

אימפרית שיונגו בסין הייתה איחוד בין כמה שבטים במאות ה-3 וה-4 לספירה ששלטו בחלקים נרחבים במרכז אסיה. ההערכות בנוגע לגודל השליטה של שיונגו משערות כי שטחם היה כ-9 מיליון קמ"ר, כ-6% מהעולם.

8. שושלת יואן

שושלת יואן הייתה אימפריה של שליטים מונגולים מזרעו של קובלאי חאן (בנו של ג'ינג'יס חאן) ששלטו בסין בין המאה ה-13 וה-14 לספירה. האימפריה שלטה למעשה בכל צפון-מזרח אסיה עם שטח של 11-13 מיליון קמ"ר, 7.4-9.2% מהעולם (תלוי בשלב האימפריה ובהערכות שונות)

7. בית אומיה ובית עבאס

בית אומיה או הח'ליפות האומיית הוא שמם של שושלת שליטים שמלכו על האימפריה המוסלמית מראשית כיבושיה במאה ה-7 ועד אמצע המאה ה-8, אז העתיקה השושלת את מקומה מדמשק לבגדאד והפכה לבית עבאס ששלטו עד המאה ה-11. בית אומיה ובית עבאס שלטו בשטחים מחצי האי ערב, מרכז אסיה, צפון אפריקה וחצי האי האיברי (ספרד ופורטוגל). בשיאה שלטה בכ-11 מיליון קמ"ר, 7.5% מהעולם.

תומאס קול. מהלך הרס ההיסטוריה. 1836 (מתאר את שריפת הספריה באלכסנדריה על ידי הכובשים המוסלמים במאה ה-7)

6. האימפריה הצרפתית השנייה

האימפריה הצרפתית השנייה הייתה האימפריה שקמה לאחר המלחמות הנפולאוניות של סוף המאה ה-18 וכבשה בעצמה שטחים בכל היבשות למעט אוסטרליה (אם כי הם גם נאלצו לסגת מהניסיון להפוך את מקסיקו לקולוניה). במהלך המאה ה-19 הצרפתים שלטו בשטחים נרחבים באפריקה ובאסיה בשטח של כ-11.5 מיליון קמ"ר שהם 7.7% מהעולם. האימפריה הצרפתית התפרקה במהלך מלחמת העולם השנייה.

5.  שושלת צ'ינג

שושלת צ'ינג (או מנצ'ו) שלטה בסין מ-1644 ועד תחילת המאה ה-20 (1911) והיא הייתה הקיסרות האחרונה בסין. בשיאה שלטה השושלת במרבית מזרח אסיה עם שטח מוערך של 12-14 מיליון קמ"ר, 8.1-9.9% מהעולם. שושלת צ'ינג למעשה יצרה את סין המודרנית כפי שאנו מכירים אותה כיום עם הקמת הרפובליקה הסינית על חלקים ניכרים משטחה.

4. האימפריה הספרדית

ספרד החלה להתרחב ולכבוש קולוניות החל מהמאה ה-15 ועד המאה 20 ובשנים האלו היא הצליחה להשתלט  על שטחים ניכרים מצפון ודרום אמריקה וכן על שטחים מועטים באפריקה ובאוקיאנוס השקט. בשיאה הגיעה האימפריה הספרדית לשליטה על שטחים שבין 13.7 ל-20.5 מיליון קמ"ר שהם בין 9.2 ל-13.4% מהעולם.

3. האימפריה הרוסית

האימפריה הרוסית או רוסיה האימפריאליסטית שלטה בשטחים עצומים באסיה, אירופה וצפון אמריקה. היא החלה את מסע ההתרחבות של בתחילת המאה ה-18 והיא הגיעה לקיצה עם מהפכת אוקטובר במהלך מלחמת העולם הראשונה. בשיאה שלטה האימפריה הרוסית בכ-22.8 מיליון קמ"ר המהווים 15.3% מהעולם.

2. האימפריה המונגולית

האימפריה המונגולית שלטה בין המאה ה-13 וה-14 במרבית שטחה של אסיה וכן חלקים ממזרח אירופה. את האימפריה ייסד הכובש הנודע ג'ינגיס חאן ובשיא הכיבושים שלה היא משלה בחייהם של כרבע מבני האדם עלי אדמות. בשיאה שלטה האימפריה המונגולית בכ-24-33 מיליון קמ"ר המהווים 16-22% מהעולם.

1. האימפריה הבריטית

ישנן למעשה רק 8 מדינות עלי אדמות אליהן אנגליה מעולם לא פלשה (לא תמיד בהצלחה אך לרוב כן). האימפריה הבריטית, סמל האימפריאליזם וקולוניאליזם, החלה את מסע הכיבושים שלה החל מהמאה ה-16 והתפרקה רק בתהליכי הדה-קולוניזציה של אמצע המאה ה-20. בשיאה שלטה האימפריה הבריטית על כ35.5 מיליון קמ"ר המהווים כמעט 24% משטחו של העולם.

0. האימפריה האמריקאית

אל ניתן לסגור את הרשימה מבלי לדבר על אימפריה אחת, אולי הגדולה מכולן, שאינה נכללת ברשימה. ארצות הברית, בשונה מאימפריות אחרות, אינה שולטת באופן ישיר על שום שטח שאינו שלה אך אין כל ספק כי כוחה והשפעתה הם עצומים והיא בהחלט ראויה למקומה בין האימפריות הגדולות בהיסטוריה. יש הטוענים כי בעת שלנו אין צורך בשליטה ישירה על מנת להשפיע על הנעשה במדינות אחרות, מה שקרוי ניאו-קולוניאליזם.

בוודאי יעניין אותך גם:

10 הכובשים הגדולים ביותר בהיסטוריה

6 השפות העתיקות ביותר שעדיין מדוברות

ציטוטים היסטוריים מעניינים על המהפכה הצרפתית

עוד דברים מעניינים: