ג'ון סטיוארט מיל -סיכום כללי

ג'ון סטיוארט מיל היה בנו של הפילוסוף ג'יימס מיל שהיה חסיד של ג'רמי בנת'אם ובהתאם סבר כי הערובה לחיים מאושרים היא תבונה וכל חינך את בנו ג'ון סטיוארט חינוך רציונלי לחלוטין עד שהילד הפך לעילוי במדעים. החינוך של ג'ון סטיוארט מיל היה כל כך נוקשה עד שהוא בשלב מסוים חווה התמוטטות עצבים וכאשר החלים ממנה החל לעסוק בפילוסופיה שעסקה במה שככל הנראה חסר לו מצד אביו, החמלה.

בתקופת עבודתו של ג'ון סטיוארט מיל החלו להתברר באנגליה השלכות הקפיטליזם המתועש ומצב מעמד הפועלים הקשה, נושאים שהשפיעו רבות על כתיבתו של מיל.

ג'ון סטיוארט מיל פעל במסגרת התפיסה התועלתנית אך בספריו ("על החירות, "ממשל נציגים", "תועלתנות" ו-"דיכוי נשים") החל לאט לאט להתרחק מהמורשת של ג'רמי בנת'אם.  מיל סבר כי הרעיון שהרוב צודק, או שמה שהרוב רוצה הוא הצדק והטוב, אינו נכון משום שהוא מוביל למצב בו החזק קובע מהו הצדק (ביקורת ברוח מרקס). ג'ון סטיוארט מיל הזהיר ממצב של "עריצות הרוב" וטען כי יש לנסח כמה זכויות בסיסיות שקודמות לחקיקה ושאותן לא יכול הרוב לשלול מאף אחד (למעשה, התשתית הרעיונים של חוקה).

ג'ון סטיוארט מיל סבור כי הזכויות בהן אסור לפגוע בשום אופן ולכן אסור לחוקק חוקים מגבילים בהקשרן הן זכויות הפרט הנוגעות לעניינים שבין אדם לעצמו כמו אמונה וכדומה. נושאים שבין אדם לחברו צריכים להיות עניינה של המדינה שתגן עליהן, זכויות כמו חופש הביטוי וחופש המחשבה. מיל סבר כי חופש הביטוי הוא גם תכלית של האדם וגם אמצעי בכדי להתקרב אל "האמת" דרך דיון (תפיסה שפופר ופול פייראבנד יתמכו בה בעתיד).  בכדי להמנע ממצב בו עיקרון הרוב מוביל לשלטון האספסוף הנבער טען ג'ון סטיוארט מיל כי תפקידה של המדינה הוא לספק חינוך, רווחה ושאר שירותים בסיסיים בכדי למנוע מאי-רציונליות לשלוט בכיפה.

ג'ון סטיוארט מיל הוא למעשה מייסדה של הסוציאל-דמוקרטיה שהתבססה על שבירה וביקורת כלפי המסורת התועלתנית של בנת'אם.

ליברליזם

מבוא לפילוסופיה פוליטית

ג'ון סטיוארט מיל על סכנות הקונפורמיות ולמה חשוב להיות אינדיבידואל

12 ציטוטים חזקים על חופש הביטוי

בודהה על משמעות הסבל והאושר

האם הרצון שלו באושר הוא המקור לכל הסבל שלנו? רעיון הסבל עומד ביסוד תורת הבודהיזם ובבסיס הדרך להשתחרר ממנו שהציע בודהה

עוד דברים מעניינים: