היפנוס אל השינה: בן הלילה והחושך, אח המוות, אבי החלומות

היפנוס הוא אל השינה במיתולוגיה היוונית (במיתולוגיה הרומית: סומנוס). אמו הייתה ניקס (לילה) ואביו היה ארבוס (חושך). היפנוס ואחיו התאום, תנטוס (מוות), חיו בעולם התחתון (האדס) במערות שנמצאו זו ליד זו. נהר לטה (שכחה) זורם ממערת היפנוס. המערה שלו היא גם המקום שבו היום והלילה נפגשים. היפנוס נחשב לאל רגוע ועדין המסייע לבני אדם בני תמותה בשעת צרה. מכיוון שהוא אל השינה, הוא מחזיק במחצית מכל חיי אדם.

היפנוס התבקש פעמיים על ידי הרה (אלת האהבה והנישואין הנשואה לאחיה, זאוס), להרדים את זאוס. הפעם הראשונה בה היפנוס הרדימה את זאוס הייתה לנקום על כיבוש העיר טרויה על ידי בנו של זאוס, הרקלס. כאשר זאוס התעורר וגילה מה קרה, הוא ניסה למצוא את היפנוס, אך לא הצליח כי היפנוס מסתתר עם אמו, ניקס.

בפעם השנייה שהיפנוס השכיב את זאוס זה בגלל שהרה הבטיחה לו שהוא יכול לקבל את פסיתיה כאשתו. היפנוס גרם להרה להישבע על נהר הסטיקס לפני שיסייע לה. לאחר מכן התחפשה הרה יפה והלכה אל זאוס לבקש את רשותו ללכת להוריה ולמנוע מהם להתווכח. להרה היה גם קסם שנתנה לה אפרודיטה (אלת האהבה). זאוס הסכים וכאשר חיבק את הרה היפנוס השכיב אותו לישון. לאחר מכן ניגש היפנוס לפוסידון (אל הים) ואמר לו שהוא יכול לעזור ליוונים לנצח במלחמת טרויה. זאוס מעולם לא הבין שהיפנוס הרדים אותו פעם שנייה. להיפנוס ופסיתיאה, היו שלושה בנים: מורפיאוס, פובטור ופנטאסוס שנקראו אונירוי שהיו אחראים על הבאת החלומות לבני האדם.

ביצירות אמנות, היפנוס מתואר כצעיר בעל כנפיים על כתפיו או על מצחו. הוא נראה לעתים קרובות כשהוא מחזיק בקרן אופיום, המייצרת שינה, ענף שמטפטף מים שמגיעים מהלטה או לפיד הפוך.

ראו גם: אלים במיתולוגיה היוונית

בודהה על כך ששום דבר אינו קבוע

בודהה על איך נוכל להשתחרר מהסבל של חיינו אם רק נצליח להבין ששום דבר הוא לא קבוע ושהכל משתנה ונגמר, כולל אנחנו

מי היה קונפוציוס

קונפוציוס: הנער היתום שהפך להיות הוגה הדעות שעיצב את פניה של סין עד ימינו. מבוא לחיים ותורת החיים של קונפוציוס

עוד דברים מעניינים: