אפרודיטה: האלה העירומה ומרובת המאהבים שאיבדה את אהבתה האמיתית

במיתולוגיה היוונית אפרודיטה היא אלת היופי, האהבה, התשוקה, המין וההנאה. בתאוגניה של הסיודוס נולדה אפרודיטה מתוך קצף הים סביב איבר מינו הכרות של אורנוס (שסורס ע"י קרונוס). באיליאדה של הומרוס, היא בתם של זאוס ודיון. היא הייתה נשואה להפייסטוס, אך לא ילדה לו ילדים. היו לה מאהבים רבים, בעיקר ארס שעימו נתפסה בשעת מעשה על ידי בעלה הפייסטוס. בדרך כלל היא מתוארת כאישה יפהפייה עירומה או עירומה למחצה. הסמלים שלה כוללים הדס, ורדים, קליפת צדפות, תפוח, ברבור ורימון. החיות הקדושות שלה כוללות יונים ודרורים. מקבילתה הרומית של אפרודיטה היא ונוס.

ראשה של אפרודיטה, וילהלם וונדשניידר, 1908

מקור שמה של אפרודיטה הוא המילה היוונית הקדומה ל"קצף". בעוד שההיבטים העיקריים של אפרודיטה היו קשורים לאהבה ולמין, היא גם הייתה אלת הים. היא חילצה מלחים ספינות ספינות מידיו של פוסידון. היא גם שמרה על צמחים, והייתה גם אלתן של הזונות. באזורים מסוימים היא הייתה גם אלת מלחמה יוונית ונחשבה לאשתו החוקית של ארס. החיבור שלה למלחמה אולי מסביר את הצימוד של ארס ואפרודיטה לאורך המיתוס. הייתה לה חגורת קסמים שיצר לה הפייסטוס והפכה כל אישה שלבשה אותה לכזו שלא ניתן לעמוד בפניה (היא תשאיל אותה להרה כאשר הרה תרצה להשיב את תשומת ליבו של זאוס חסר הנאמנות).

שלא כמו רוב האלות הנשיות האחרות, שהיו בעלות מספר מצומצם למדי של מאהבים, אפרודיטה הייתה ידועה בזכות אוהביה בני התמותה והאלמותיים הרבים. היא הייתה ידועה באופיה הקנאי. בעוד שהיא הייתה נדיבה מאוד כלפי הסוגדים לה, היא הייתה נקמנית כלפי אלה שהכחישו אותה. מרבית הסיפורים והמיתוסים סביב אפרודיטה נוגעים בדרך כלל לענייני האהבה שלה.

 

הרומנים של אפרודיטה

אפרודיטה ניהלה רומן מתמשך עם ארס, אל המלחמה. הליוס, אל השמש היווני, חשף את הרומן בפני הפייסטוס כשראה ממרכבתו בשמיים את האוהבים משתוללים יחד. זועם, הפייסטוס החליט להטיל מלכודת. הוא תלה רשת דקה ובלתי נראית מעל מקום משכנם ואמר לאשתו שהוא ייעלם לזמן מה. כאשר ארס ואפרודיטה היו בשלהם, הרשת ירדה, לכדה אותם בחיבוק חביב. הפייסטוס המקורנן הזמין את האלים לבוא לראות את אשתו הבוגדת ואת אהובה. האלות סירבו, אבל האלים הגברים הלכו לראות. הפייסטוס דרש בחזרה את הנדוניה ששילם עבור אפרודיטה, אך זאוס סירב ואמר לו שעליו לפתור את הבעיות הזוגיות שלו בעצמו. ארס חויב לשלם קנס להפייסטוס.

פרט לארס, אהובה המפורסם של אפרודיטה ביותר היה אדוניס. במיתולוגיה היוונית אין אחדות דעות לגבי אביו של אדוניס, אך לכל הדעות אמו ההרה הפכה לעץ מור והוא נולד מהעץ כעבור זמן מה. אפרודיטה נשבתה בקסמיו של התינוק ונתנה אותו לטיפולה של פרספונה, בתה של דמטר. אך פרספונה סירבה להחזיר את הילד. כדי לפתור את המחלוקת, זאוס (או לפעמים קאליופה) קבע כי אדוניס יבלה ארבעה חודשים בשנה עם כל אלת וארבעת החודשים הנותרים יבחר בעצמו. אדוניס החליט לבלות שמונה חודשים בשנה עם אפרודיטה. (לא ברור בדיוק באיזו נקודה בסיפור אדוניס הופך לגבר צעיר ואוהב אפרודיטה, אבל כך הוא מתואר בדרך כלל). לרוע המזל, אדוניס נהרג על ידי חזיר בר. בגרסאות שונות של המיתוס, החזיר נשלח על ידי אל או אלה אחרת כדי לנקום באפרודיטה על עוולה כזו או אחרת. באחת הגרסאות המפורסמות ביותר מאהבה האלמותי ארס שולח את החזיר להרוג את אדוניס מתוך קנאה. אפרודיטה שומעת את זעקות אדוניס וממהרת לצדו, שם הוא מת בזרועותיה והיא הופכת את דמו לפרח הכלנית.

ניתוח ציור: הולדת ונוס- בוטיצ'לי

האלים האולימפיים

ראו גם: רשימת האלים במיתולוגיה היוונית

עוד דברים מעניינים:

מה ההבדל בין סימפתיה ואמפתיה?

האם זו "אמפתיה" או "סימפתיה" שאתם מביעים? בעוד שרוב האנשים נוטים להחליף ולבלבל במשמעות המילים, ההבדל במנגנון הרגשי שלהן חשוב. אמפתיה, היכולת להרגיש בפועל את מה שאדם אחר מרגיש, שונה