פוסידון: אל הים ההפכפך שהוליד מפלצות ונקם במלחים

פוסידון הוא אל הים, הנהרות, השיטפונות, הבצורת ורעידות האדמה במיתולוגיה היוונית. הוא בנם של קרונוס וריאה, אחיהם של זאוס והאדס. הוא שולט באחד משלושת תחומי היקום, כמלך הים והמים. באמנות הוא מתואר כאדם בוגר בעל מבנה חסון, לעתים קרובות עם זקן שופע, ומחזיק בקילשון. בעלי החיים הקדושים שלו כוללים את הסוס והדולפין. החתונה שלו עם אמפיטריטה מוצגת לעתים קרובות כתהלוכת ניצחון. בחלק מהסיפורים הוא אונס את מדוזה, מה שהוביל להפיכתה לגורגון מזעזע וגם להולדת שני ילדיהם, פגסוס וצ'ריסאור. באופן כללי נוטה להוליד ילדים בעלי מאפיינים מפלצתיים. מקבילו הרומי של פוסידון הוא נפטון.

ראש של פוסידון, מהעיר הרומית סגלוסוס, Bodrumlu55

כאשר זאוס, פוסידון והאדס ניצחו את אביהם קרונוס, הם ערכו הגרלה על מי ישלוט על מה, ופוסידון קיבל את הים. הוא נחשב לדומה לים: מסוגל להיות מלכותי ורגוע ברגע אחר וסוער ונקמני ברגע אחר. כמו אחיו, זאוס, הוא היה ידוע כבעל מאהבות רבות. הוא נחשב לבעל הכוח לתת למלחים מעבר בטוח בים. הוא הסתובב על פני הים במרכבה שנמשכה על ידי סוסי קסם. היוונים האמינו כי הקרבת סוס תזכה לחסדו של פוסידון.

בין הסיפורים המוכרים על פוסידון הוא התחרות המרה בינו ובין אתנה על תפקיד האל\ה הפטרון של אתונה כשהיתה עיר שרק הוקמה (ולפני שנקראה אתונה, כמובן). אתנה הציעה למייסדי העיר החדשה לערוך תחרות: כל אחד יגיש מתנה לעיר והמלך, קקרופס, ישפוט איזו מתנה היא הטובה ביותר ולכן איזה אל יהיה הפטרון. בכמה גרסאות של המיתוס פוסידון נותן לאנשים מעיין, שהתברר כמעיין מי מלח וככזה חסר תועלת. בכמה גרסאות המתנה שלו לעיר היא הסוס. כך או כך, אתנה העניקה לעיר את עץ הזית, שנבחר כמתנה טובה יותר. אתנה הפכה לפטרון והעיר נקראה על שמה ואילו כל מה שנותר לפוסידון זה לנקום במלחיה.

האלים האולימפיים

ראו גם: רשימת האלים במיתולוגיה היוונית

עוד דברים מעניינים: