5 ניסויים בפסיכולוגיה ששינו את איך שאנחנו מבינים את עצמנו

דרכו של מדע הפסיכולוגיה המודרני רצופה בניסויים ומחקרים שסייעו בקידום ההבנה שלנו אודות הנפש האנושית והאופן שבו היא פועלת במצבים שונים, יחד עם העלאת שאלות חדשות רבות. כמה מהניסויים הפסיכולוגיים האלו נעשו כה ידועים ומפורסמים עד שהם הפכו לאבני פינה בתפיסה של הפסיכולוגיה בימינו.  ניסויים אלו הפכו לתחנות בהן כל לימוד של פסיכולוגיה חייב לעבור. אספנו לכם חמישה מתוך אינספור מחקרים וניסויים קלאסיים בפסיכולוגיה:

1.ניסוי הכלבים של פבלוב

לא צריך להיות זיגמונד פרויד (למעשה כדאי לא להיות זיגמונד פרויד) כדי להכיר את הניסוי שערך המדען הרוסי איוואן פבלוב, אבי רעיון ההתניה והפסיכולוגיה ההתנהגותית. למרות ההשפעה העצומה שעתידה להיות לניסוי של פבלוב על עולם הפסיכולוגיה, מה שהוא למעשה רצה לבדוק זה את מערכת העיכול של הכלבים. בעודו מתעסק עם משטר התזונה של הכלבים שם פבלוב לב לכך שהכלבים מתחילים לרייר בתגובה להופעתו של האדם המאכיל אותם ולא בהכרח רק בתגובה לנוכחותו של אוכל. פבלוב הסיק כי ניתן ליצור בכלבים "התניות" שקושרות יחד גירוי עם תגובה. משם הדרך למחשבה שניתן לעשות התניות כאלו גם בבני אדם הייתה קצרה מאוד.

2. ניסוי הקופים של הארלו

ניסוי הקופים של הארלו (ידוע גם בשם "אם המגבת ואם התיל") הוא ניסוי מכונן באופן שבו אנחנו מבינים את הקשר שבין אהבה והתפתחות. הארלו הדגים את ההשלכות ההרסניות של מניעת אהבה מקופי רזוס צעירים כדי לקדם את ההבנה שלנו לגבי חשיבותם של קשרים מיטיבים עם אחרים משמעותיים בחיינו המוקדמים ובכלל.

באחד מהניסויים המפורסמים של הארלו הוא הפריד תינוקות קופים מאימם והציב אותם בכלוב עם שתי "אמהות". האם האחת עשויה מתכת שסיפקה מזון והשנייה עטופה בד רך ונעים שלא סיפקה דבר. הקופים הצעירים אמנם לקחו את מזונם מאם המתכת אך נצמדו אל זו הפרוותית. זה מוכיח לדעת הארלו את תפקיד ההתקשרות עם האם בהתפתחות.

3. ניסוי הקונפורמיות של אש

שאלת הציות לכוח ולנורמות עמדה במוקד של עניין פסיכולוגיה בוער בעקבות אירועי מלחמת העולם השנייה. במהלך שנות החמישים תכנן הפסיכולוג סולומון אש סדרת ניסויים שנועדו לבחון את תופעת הקונפורמיות והציות בקבוצות אנושיות. המחקרים של אש העלו כי אנשים נוטים לשתף פעולה עם כוחה של הקבוצה גם אם הם יודעים שהקבוצה טועה. באחד מהניסויים ביקש אש ממשתתפים לבחור איזה מבין שלושה קווים הוא הארוך ביותר. כאשר נבחנו לבד לא הייתה בעיה לנבדקים לזהות נכונה. אך כאשר הוצבו בחדר עם אנשים נוספים שבחרו בתשובה לא נכונה, הם נטו ללכת בעקבותיהם.

4. ניסוי הכלא של סטנפורד

ניסוי הכלא של סטנפורד (או ניסוי הכלא של זימברדו) הוא ניסוי ידוע לשמצה שליהק שתי קבוצות סטודנטים בתור "אסירים" ו"סוהרים" ושיצא מכלל שליטה. הניסוי נעצר לאחר שישה ימים קשים בהם נעשו הסוהרים אלימים ואגרסיביים בזמן שהאסירים החלו לגלות סימני מצוקה קשים.

לקריאה נוספת וצפייה בסרט אודות ניסוי הכלא של סטנפורד

5. ניסוי הציות של מילגרם

גם סטנלי מילגרם תהה כיצד עובדת סמכות ובסדרת ניסויים מפורסמת וידועה לשמצה בשם "ניסוי הציות של מילגרם" הוא הנחה משתתפים לתת "שוקים" חשמליים לאנשים שטעו בתשובה לשאלות (שלמעשה היו שחקנים). המטרה הייתה לראות כמה רחוק אנשים יהיו מוכנים ללכת בציות לסמכות. מילגרם מצא כי 65% מהמשתתפים היו מוכנים להגיע לרמת ה"חשמל" המקסימלית.

עוד ניסויים מעניינים בפסיכולוגיה 

מתעניינים בלימודי פסיכולוגיה? זה המקום

ראו גם:

תעתועי הנפש: 10 ניסויים פסיכולוגיים עם לקח לחיים

9 עובדות בפסיכולוגיה שלא ידעתם על עצמכם

קרל יונג על התת-מודע הקולקטיבי וארכיטיפים

קשרי הון-סגנון: הביטוס והון תרבותי

כיצד הסגנון שלנו משפיע על המעמד החברתי שלנו ועל סיכויי ההצלחה שלנו בחיים? על הקשר בין מושג ההון התרבותי ו"הביטוס" אצל בורדייה

עוד דברים מעניינים: