התניה קלאסית – סיכום מעולה ודוגמאות

מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: למידה – התניה קלאסית

התניה קלאסית:

למידה: שינוי קבוע יחסית בהתנהגות בסיטואציה מסוימת, שנגרם בעקבות ניסיון. השינוי בהתנהגות אינו נובע מנטיות ההתנהגות המולדת של האורגניזם או ממצב זמני.

התניה קלאסית- הגדרה: תהליך למידה בו נוצר קשר בין גירוי ניטרלי לגירוי אחר, באמצעות הצגתם ביחד שוב ושוב.

ניסוי הכלבים של פבלוב

הדוגמה הקלאסית של התניה קלאסית היא ניסוי הכלבים של פבלוב. בשלב הראשון של הניסוי, הביאו לכלב אוכל. בשלב זה האוכל הוא גירוי בלתי מותנה (US)- מעורר תגובה באופן טבעי, ללא למידה. כתוצאה מכך, הכלב התחיל לרייר- זוהי תגובה בלתי מותנית (UR)- תגובה רפלקסיבית לגירוי, ללא למידה.

בשלב השני הצמידו לגירוי הבלתי מותנה (האוכל) גירוי ניטרלי (צלחת או קערה). הכלב למד שהבאת הקערה מנבאת את הגעת האוכל (US) ובעקבות כך התחיל לרייר (UR).

בשלב השלישי, הגירוי שהיה קודם ניטרלי (הקערה), הפך לגירוי מותנה (CS), לאחר שנקשר מספר פעמים לגירוי הבלתי מותנה (האוכל). הריור הפך לתגובה מותנית (CR)- תגובה נלמדת, שבאה בעקבות גירוי מותנה.

מונחים בהתניה קלאסית

רכישה:

  • צעד ניסוי- כל קישור בין CS ל- US.
  • שלב הרכישה- הצעדים שבמהלכם לומד האורגניזם את הקשר בין הגירויים.

הכחדה: אחרי שלב הרכישה, הפסקת הגירוי הבלתי מותנה (US) גורמת לירידה הדרגתית בתגובה המותנית (CR) עד להיעלמותה- הליך בו שכיחות ההתנהגות פוחתת כתוצאה מהפסקת מתן החיזוק.

התניה מסדר שני: מצב בו גירוי מותנה (CS) מוביל לתגובה מותנית (CR), למרות שמעולם לא הוצמד לגירוי הבלתי מונה (US).

הכללה: כשמגיבים את התגובה המותנית לא רק לגירוי המותנה, אלא גם לגירויים אחרים שדומים לו. לדוגמא, אדם שננשך ע"י כלב, יפחד בעתיד מכל כלב שדומה לכלב הנושך.

אבחנה: אדם יכול ללמוד שיש הבדל בין גירויים, לדוגמא, אדם שננשך ע"י כלב, יפחד בעתיד רק מהכלב הנושך ולא מכלבים אחרים.

התנית סלידה ממזון: אדם לומד לסלוד ממאכלים שגרמו לו לתחושה רעה, למשל: אדם שאכל משהו שגרם לו להקיא, לא ירצה לאכול שוב את אותו דבר בעתיד. בהתניה הזו מספיקה התנסות אחת על מנת שהאדם יקשר את הטעם הרע של המזון ולבחילה. בנוסף, בניגוד להתניה קלאסית רגילה, בהתניה זו לא חייבת להיות צמידות בין הגירוי הבלתי מותנה לבין הדבר שגורם לגירוי.

התנית פחד: בניסוי "אלברט הקטן" של ווטסון וריינר (1920), נתנו לתינוק כמה דברים לשחק איתם, ביניהם עכבר לבן. בשלב מסוים החלו להשמיע לתינוק רעש חזק בכל פעם שהוא הרים את העכבר. לאחר זמן מה, התינוק החל להגיב בפחד לעכבר והתחיל לפחד גם בכל דבר אחר שדמה לעכבר הלבן.

התנית נגד: כשאדם מפחד מדבר מסוים ואוהב דבר אחד, ברגע שהדבר הגורם לפחד יוצמד לדבר האהוב, אחרי זמן מה האדם יפסיק לפחד. יש משמעות לסדר הדברים- חשוב לשים את הדבר השלילי לפני הדבר החיובי.

שימוש בהתניה קלאסית בבני אדם

  • טיפול בפוביות (התנית נגד).
  • מניעת אברסיה למזון לחולים המקבלים כימותרפיה (מתן CS מסוים לפני הטיפול).
  • פרסום- קישור המוצר ל- US המעורר תגובה רגשית חיובית, מוביל ליחס חיובי כלפי המוצר.

דוגמאות להתניה קלאסית

האם אתם קופצים כאשר אתם שומעים את צלצול הטלפון שלכם, אפילו אם זה טלפון של מישהו אחר עם אותו רינגטון? ברכות, יש לכם התניה קלאסית. בעולם הפרסום כמובן עושים שימוש נרחב בהתניה קלאסית על ידי הצמדת גירוי אחד (למשל, סלבריטי שאנשים אוהבים) עם מוצר מסוים על מנת להתנות את התגובה של אנשים אליו.

עוד מקורות על התניה קלאסית:

תהליך ההתניה הקלאסית

התניה קלאסית מדרגה גבוהה: הכללה והבחנה

הכחדה והחלמה ספונטנית של התניה

הבדלים אינדיביאוליים בתהליך ההתניה

התניה קלאסית בחינוך

ראו גם: התניה אופרנטית

בטח יעניין אותך גם:

9 עובדות בפסיכולוגיה שלא ידעתם על עצמכם

הפוביות הכי משונות: הדברים המוזרים שאנשים מפחדים מהם

8 שיטות מוכחות לשיפור הזיכרון

חזרה לרשימת סיכומים במבוא לפסיכולוגיה

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: