רשימת דמויות מהמיתולוגיה היוונית

לפניכם רשימת גיבורים ודמויות מהמיתולוגיה היוונית מסודרים על פי סדר האלף-בי"ת בצירוף הסברים קצרים. תוכלו להעזר בפונקציית ctrl+f כדי למצוא את הדמויות שאתם מחפשים.

מבוא למיתולוגיה היוונית

אדוניסבקע מהעץ אליו הפכה סמירנה והופקד ע"י אפרודיטה בידי פרספונה שנקשרה אליו וסירבה להחזירו. הסדר נקבע ע"י זאוס לפיו יבלה אדוניס שנה עם אפרודיטה, שנה עם פרספונה ושנה בהתבודדות אך הוא העדיף לבלות גם את שנת ההתבודדות עם אפרודיטה וסופו שנהרג מידי חזיר ששלחה ארטמיס ומדמו צמחו הכלניות.

אדיפוס – ראה "שושלת אדיפוס".

אדרסטיה – "אשר אין מפלט ממנה" –כינוי לנמסיס העונשת את החוטאים.

אוטוס ואפיאלטס (האלואידים) – אחים שגדלו בכל שנה אמה לרוחב ולגובה ובגיל תשע מרדו באלים וסופם שניסו לצוד את ארטמיס בדמות איילה ויידו זה בזה את חניתותיהם.

אומפלה- מלכת לידיה לה נמכר הרקלס כעונש על רצח שביצע, במשך שנה טיהר הרקלס את ממלכתה מחיות טרף, שודדים ובריונים.

אורופה – בת מלך צור בה התאהב זאוס שהפך לפר בעדרה ועל גבו רכבה אורופה לכרתים שם בעל אותה זאוס ומזרעו נולדו שלושה בנים מינוס, רדמנתיס וסרפדון. אביה של אורפה אגנור שלח את שלושת בניו לחפשה וציווה כי לא ישובו בלעדיה וכך ייסד כל אחד מהם ממלכה משלו.

אוריון – בן פוסיידון צייד שנחשב לגבוה והיפה בגברים וזוכה ע"י אביו ביכולת להלך על המים. עיניו נוקרו ע"י מלך שאחר ביתו חיזר והוא הושיב ילד על כתפיו שהוליכו אל נשיקת האוקיינוס במזרח שם ריפאו עיניו קרני השחר והאלה אאוס התאהבה בו. מצא את מותו מיד ארטמיס שלפי סיפור אחד שלחה בו עקרב לאחר שניסה לאנסה ולפי אחר ירתה בו חץ לאחר שהרג את אופיס כוהנתה.

אוריטוס – מלך אויכליה שהסתכסך עם הקלס לאחר שסירב להעניק לו את ביתו שהובטחה על ניצחון בתחרות ולאחר שהרקלס הרג את בנו איפיטוס שביקש להתפייס עימו. ברבות הימים עלה הרקלס על אויכליה והשמיד אותה.

איולה – בת אוריטוס שאומרים שבשל תשוקתו אליה כבש הרקלס את אויכליה.

אריסתאוס- נכד פרסאוס (לפיכך צאצא זאוס) שהרה החישה לידתו וכך הפך לימים לאדונו של הרקלס המכפה על חטאיו בשירותו.

אורפאוס –גדול המשוררים והנגנים. ירד לשאול להציל את אשתו אורידיקה וכמעט וצלח בעזרת נגינתו בנבל, אך נאסר עליו להביט עלייה בצאתם מהשאול, והוא לא עמד בפיתוי ואשתו נעלמה בשאול. מת מידי המיינאדות ששילח דיוניסוס ששנא את אורפאוס בשל הטפתו לטוהר וכנגד קורבנות ושפיכות דמים.

אטאוקלס- ראה "שושלת אדיפוס".

אטלנטה- הופקרה במקום שומם ע"י אביה שציפה לבן וגודלה ע"י דובה, לימים הפכה ציידת מעולה. אלו שביקשו להנשא לה היו צריכים להתחרות בה בריצה וכך קיפדו רבים את חייהם למרות שניתנה להם מקדמת מרחק. עלם בשם מלאניון ביקש את עזרת אפרודיטה שהעניקה לו שלושה תפוחי זהב אותם השליך על המסלול ובכך עיקב את אטלנטה שהתעכבה להרים אותם. הזוג התעלס בחורשה המקודשת לזאוס וזה הפכם לאריות.

איאקוס – פרי תשוקת זאוס באייגינה בת הנהר. נחשב לנכבד בגיבורים ונקרא לפשר במחלוקות בין מלכים ואלים. במותו נעשה לשופט בשער השאול. מלך בימיו על האי אייגינה (ע"ש אימו) ואשתו אנאדיס ילדה לו את טלמון ופלאוס.

אידאס ממסנה-  הגבר החזק בדורו.

איו – בת אינאכוס שחשק בה זאוס ובאיומים אילצו לשלח אותה אליו אל אחו שם הפכה אותה הרה לפרה והציבה את ארגוס לשמור עליה. אך הרמס הרדים את הענק בחלילו והרגו. הרה שילחה בפרה איו זבוב-בקר ששיגע אותה והניס אותה וזו פצחה במסע לאורך רבים מאזורי וגיבורי המיתולוגיה, משאה תם בדלתא הנילוס שם נגע בה זאוס והשיב לה צורתה ועיבר אותה בבן אפאוס שגדל למלך מצריים.

איון ("זה שבא")תוצא אונס אפולון את קראוסה בת מלך אתונה במערה. קראוסה השאירה את התינוק במערה בה נאנסה אך אפולון הצילו וביקש מהרמס שיעבירו למקדשו בדלפי ושם הוא גודל. קרסואה שבה למערה לאחר שהתחרטה אך משראתה כי הילד נעלם סברה שנטרף. לימים  נישאה קראוסה לקסותוס אך הקשר בניהם היה עקר ובדאבונם פנה קסותוס למקדש בדלפי וקיבל את התשובה "זה שתפגוש בצאתך יהיה בנך". קסותוס פגש באיון (והעניק לו את שמו) וסבר שהדבר הגיוני שכן לפני כמספר שנות הנער השתתף באורגיה במקדש בדלפי. אך קאוסה רצתה שמה ולא ממזר ירש את הממלכה והשתמשה במתנת אתנה לארכתוניוס, שתי טיפות מדם הגורגונה- אחת רעל והשנייה מרפא לכל, ושלחה להרעיל את איון אך הוא ניצל וביקש להרוג את קראוסה, אך אז הגיע הכוהנת מדלפי וסיפרה את סיפור הבאת הילד, איון בחן את אימו על הפרטים שנמצאו בסל וזו דייקה להפליא.  איון מלך לימים באתונה.

איולאוס – אחיין הרקלס ועוזרו.

איסמנה – ראה "שושלת אדיפוס".

איקסיון – הרוצח הראשון בן ממשפחתו. רצח את חותנו איונאוס בפח של בור בוער. הרצח היה ללא תקדים ואיקסיון הפך מנודה עד שחמל עליו זאוס ולקחו לאולימפוס. אך שם ניסה איקסיון לפתות את הרה ונפל לפח כששכב עם נפלה ("העננה") בצורתה של הרה שממנה נולדו הקנטאורים. איקסיון בא על עונשו ונקשר לגלגל בוער בשאול ולנצח הוא מסתובב ופיו ממלמל "שמור אמונים למי שעשה איתך חסד, וגמול לו בעין יפה!".

אכו – נימפה שקוללה ע"י הרה בכך שתוכל לדבר רק את המילים האחרונות שהושמעו באוזניה. התאהבה בנרקיסוס שנרתע ממנה. פאן התאהב בה אך משסלדה ממנו שיסה בה כלבים שהרגו אותה וכל שנותר ממנה הוא קולה המהדהד מקירות העמקים.

אכידנה- גופה העליון נימפה ענוגה והתחתון נחש קטלני.

אלקסטיס- בתו היפייפיה של פליאס מלך יולקוס שקבע כי מי שיצליח לרתום למרכבה חזיר בר ואריה יזכה בה. הקריבה את חייה בעבור בעלה אדמטוס שאותו שירת אפולון כעונש על הרג הקיקלופים של זאוס, אך הרקלס הצילה מהמוות שנגזר עליה בכך שלפת את המוות שבא לקחת אותה.

האמזונות (נטולות שד")- שבט נשים לוחמות שרכבו ועסקו במלאכת גברים. היו מורכבות מנשים בלבד, כאשר לעיתים אחת פורשת ושוכבת עם גבר ואז שבה, מהזכרים היו נפטרים ומגדלים רק את הנקבות. כרתו את שדן הימני בכדי שלא יפריע להן לירות בקשת וכך קיבלו את שמן.

אמפיאראוס – ראה "שושלת אדיפוס".

אמפיון- בן זאוס ואנטיופה שברחה מאביה להנשא למלך פלופונסוס ונענשה בכליאה ע"י דודה ליקוס ("זאב"). התמסר למוזיקה וניגן בנבל, נעשה יחד עם אחיו זתוס שליט תבי, בנה בצלילי נבלו את חומות העיר.

אנדימיון- אהוב לבה היפיפה של סלנה אלת הירח שנשקה לו לילה אחד בעודו ישן במערה. למחרת שב אל המערה ושקע בה בתנומת נצח ושמר על נעוריו לעד. יש האומרים כי ביקש זאת מזאוס מפאת יראתו מהזקנה ויש האומרים כי הכישוף הוא מידי סלנה שביקשה לשוב ולנשק אותו לנצח בעודו ישן ויופי נעוריו נשמר.

אנדרומדה – בת מלך אתיופיה שנקשר לסלע ים לאחר שאימה קסיופיאה התרברבה כי היא יפה יותר מבנו תנראוס זקן הים וזה הציף את הממלכה ושלח בה מפלצת ים ואמר כי הממלכה תינצל רק אם תוקרב אנדרומדה למפלצת, אך פרסאוס הרג את המפלצת ונשא את אנדרומדה לאישה.

אנטאיוס – ענק בן פוסיידון ששאב כוחו מן האדמה. הרקלס החזיקו באוויר וכך הרגו.

אנטיגונה – ראה "שושלת אדיפוס".

אנכיסס – אחד מנסיכי טרויה בו התאהבה אפרודיטה כעונש מזאוס על תעלוליה באלים שאותם דחפה לזרועות האלים האחרים ובני התמותה. אפרודיטה באה אל אנכסיס במסווה ושכבה איתו, למחרת גילה אנכסיס את האמת, אפרודיטה סיפרה לו על גנימדס וטיתונוס והסבירה כי לא תיתכן אהבת אל ואדם, את בנם איינאיס הפקידה בידי נימפות והשיבה אותו לטוריה בגיל חמש בהתניה כי אנכיסס לא יתרברב על ששכב עם אפרודיטה.

אפאוס ("הנולד בנגיעה") – בן זאוס ואיו, מלך מצריים.

אקטיון – בן אוטונואה בת קדמוס מלך תבי ואריסטיוס שהיה בן אפולון וקירנה הציידת שלה הוענקה ארץ לוב. יום אחד כשנח אקטיון על סלע הקרוי עד היום "יצוע אקטיון" ראתה ארטמיס שרחצה בקרבה כי אקטיון הבחין בה במערומיה ושיגעה כלביו שלא זיהו את אדונם וטרפו אותו.

ארגוס – ענק בנה של גאיה. בעל עיניים בכל גופו שנשארו פקוחות גם כשישן.

אריכתוניוס – בן מזימת הפייסטוס לחמוד את האלה אתנה שנסתיימה אך בפליטת זרעו על רגלה, זה נוקה בפיסת צמר שהושלכה לקרקע וממנה נולד ארכיתוניוס שהיה נחש ממותניו מטה והיה למלך אתונה.

ארימספים – שבט פרשים אלימים בעלי עין אחת.

ארינומה– בת האוקיינוס, מצילת הפייסטוס.

אתמס – בן איולוס ואח סיזיפוס ומלך בויאוטיה. נשא כמה נשים ששנאו אחת את השנייה, תככיהן גרמו למות כל ילדיו וגרמו לו לטירוף. הפך הלך ולפי נבואת האורקול בדלפי ייסד את אתמנטיה במקום בו השאירו לו זאבים את שיירי טרפם.

בלרופון – נכדו של סיזיפוס שהרג בשוגג את אחיו וגלה מביתו. חביב האלים ובחסד אתנה ניתן לו רסן זהב עימו יכל לשלוט בפגסוס ובעזרתו היה לוחם בלתי מנוצח והרג את כימיירה, הסולימים והאמזונות ואת הלוחמים האמיצים ביותר בליקיה. אך לימים סלדו האלים ממנו והוא נעשה נווד, הוא החל לפקפק במציאות האלים ורכב על פגסוס אל האולימפוס בכדי לברר, אך זאוס השליך אותו מגב הסוס שהגיע לבדו אל אורוות זאוס.

בריאראוס– ענק בעל מאה ראשים.

גאיה אלת האדמה

גנימדס – בן טוס שהיה כה יפה עד שנחטף ע"י זאוס לאולימפוס לחיות שם לעד לצידו ולמזוג ייון במשתאות האלים. אביו פוצה ע"י הרמס בצמד סוסים מאורוות האלים.

הגורגנות- מדוסה, סתנו ואוריאלה. אחיות הגראיות שראשן מצמיח נחשים וכל המביט בהם הופך אבן מאימה, מבינהן רק מדוסה הייתה בת תמותה.

הגראיות – אניאו, פפרדו ודינו, שלוש אחיות החולקות עין אחת ושן אחת.

גריאון – בנו של המפלצת כריסאור, ענק בעל שלושה גופים דבוקים במותניים.

הגריפונים – אריות בעלי כנפיים ומקור.

דאוקוליון – בן פרומתאוס, ניצל מהמבול ויצר מחדש את המין האנושי יחד עם אשתו פירה.

דיאנירה- אשת הרקלס.

דיידלוס- אמן, אדריכל ופסל אתונאי. ברח מאתונה לכרתים לאחר שרצח את שולייתו טאלוס שעלה עליו. לאחר שבנה לפסיפאה את המתקן בו בעל אותה השור נכלא יחד עם בנו איקארוס במבוך המיניטאור. ברח מכרתים בעזרת כנפיים שבנה לו ולבנו שנהרג כשקרב מידי אל השמש. מינוס רדפו  לעיר קאמיקוס שבסיציליה שם הצליח למצאו בעזרת הצבת אתגר של השחלת חוט בקונכייה שדידלוס עמד בו בעזרת נמלה. אך בנות מלך קאמיקוס הרגו את מינוס בהטבלתו באמבט מים רותחים.

דנאוס- צאצא איו שהסתכסך עם אחיו אייגיפטוס על הירושה, הוצע פיוס בחיתון חמישים בנות דנאוס וחמישים בני אייגיפטוס אך בנות דנאוס סירבו והוא ברח עימן לארגוס (ארצה של איו) שם ביקשו מחסה מהמלך פלאסגוס שאוים ע"י בני אייגיפטוס במלחמה אם לא יסגיר את אחיינותיהם. פלאסגוס נעתר לבקשת המקלט לפי החלטת בני העיר מה שהוליך לתקיפת בני אייגיפטוס שניצחו, הרגו במלך ולקחו את בנות דנאוס אך אלו הרגו כל אחת בליל הכלולות את חתנה למעט היפרמנסטרה שחמלה על חתנה לינקאוס וסייעה בידו להימלט ומשנודע הדבר ביקש דנאוס להרגה אך היא זוכתה במצוות אפרודיטה. הבנות זוכו ע"י אתנה והרמס מהרצח אך דנאוס התקשה להשיאן ועשה זאת בשני מכרזים. וכשירדו הנות השאולה נעשנו על הרציחות בשאיבת מים נצחית בכדים מנוקבים.

דפנה- בתו של אל הנהר, נימפה יפייפיה שדבקה בארטמיס והתרחקה מגברים. חוזרה נואשות ע"י אפולון עד שניצלה ע"י זאוס שהפכה לעץ דפנה.

דיומדס – בן ארס ששלט בביסטונים, שבט תראקי אלים ופרוע. נהרג מידי הרקלס.

היפוליטה –מלכת האמזונות שנהרגה מידי הרקלס שביקש את חגורתה שניתנה לה ע"י ארס. בתחילה נעתרה להעניק לו אותה אך אז תקפו האמזונות את חיילי הרקלס בתחבולת הרה והיפוליטה מתה והרקלס לקח את חגורתה.

ההידרה– מפלצת מים בעלת גוף כלב ותשעה ראשי נחש שאחד מהם בן אלמוות, היא ירקה ארס מפיה ונשיפותיה היו קטלניות. כל אימת שאחד מראשיה נכרת היה צומח אחד אחר תחתיו. חוסלה על ידי הרקלס.

היפוליטוס– בן תסאוס ומלכת האמזונות שנלקחה שלל (אנטיופה/היפוליטה). היה עלם יפה שעסק בספורט וציד והתרחק מנשים עד שעורר את חמתה של אפרודיטה שעוררה בפיידרה אימו החורגת תשוקה אליו וזו לבסוף התוודתה עליה בפניו אך הוא שלח אותה מפניו, באסונה סיפרה לתסאוס כי היפוליטוס ניסה לאנסה ותסאוס ציווה על היפוליטוס לגלות מן הארץ. בדרכו הפחיד שור ענק שיצא מן הים (לבקשת תסאוס מפוסיידון) את הסוסים שבריצתם המטורפת גררו אחריהם את היפוליטוס על הקרקע ופצעוהו פצעי מוות. בגסיסת בנו גילתה ארטמיס לתסאוס את האמת על דיבת פיידרה וזה ביקש וקיבל את סליחת בנו ואילו פיידרה תלתה עצמה. להיפוליטוס הוקם במצוות ארטמיס פולחן בטרויזן וכלות היו גוזרות ערב נישואיהן תלתל משערן בעבורו.

זתוס- בן זאוס ואנטיופה שברחה מאביה להנשא למלך פלופונסוס ונענשה בכליאה ע"י דודה ליקוס ("זאב"). היה בעל מזג מעשי, רועה ואיש מלחמה. נעשה יחד עם אחיו אמפיון שליט תבי.

טאלוס- ענק שריד מנפילי דור הנחושת, מעשה הפייסטוס ששמר על כרתים והקיף אותו בריצה שלוש פעמים ביום. רק דרך אחת הייתה להרגו, פתח עורק היורד מעורפו לקרבולו ופקוק במסמר ארד.

טיירסיאס – נביא בן הנימפה כריקלו שנזדמן לו לראות את אתנה במערומיה וזו הפכה אותו לעיוור, כפיצוי רחצה אתנה את אוזניו והעניקה לו את היכולת לפרש את שירת הציפורים. מסופר גם כטיירסיאס היה גם אישה וגם גבר (בהרגו פעם נחש בעת הזדווגות, פעם זכר ופעם נקבה). הרה וזאוס שאלו אותו מי נהנה יותר מהמשגל ומשהשיב כי האישה נהנית פי עשרה מן הגבר הענישה אותו הרה בעיוורון ואילו זאוס העניק לו יכולת ניבוי.

טירו – ראה הארגונאוטים.

טיתונוס – נסיך טרויה שהוענקו לו חיי נצח ע"י זאוס לבקשתה של אאוס אלת השחר שהתאבה בו. הם עברו יחדיו לארמון וחיו מאושרים עד ששארו של טיתונוס התחיל להאפיר ואאוס חדלה לשכב איתו אך עדיין החזיקה אותו בארמונה שם הוא נכלא לעד בזקנת נצח.

האם גיבורי קומיקס הם המיתולוגיה המודרנית שלנו?

טנטלוס- מלך לידיה שהיה חביב על האלים והוזמן על ידם למשתאות. לאחר שגנב ממזון האלים וניסה להאכילם בבשר בנו פלופס הוענש בעומדו צמא ורעב באגם שמימיו נסוגים כאשר הוא מנסה לשתות ומוקף עצי פרי הנסוגים כאשר הוא מבקש לאכול ומעליו עומדת אבן גדולה המאיימת ליפול עליו בכל רגע.

יאסון – ראה "הארגונאוטים".

יוקסטה- ראה "שושלת אדיפוס"".

כארון- משיט המתים.

הכימיירה – מפלצת בעלת גוף תיש, לפנים ראש לביאה, באמצע ראש תיש יורק אש ומאחור ראש נחש.

כירון – קנטאור הנבון והמשכיל ביצורים, שימש כמחנכם של ילדי אלים וגיבורים, בניהם אריסטיוס, יאסון ואכילס. נפצע מחצו של הרקלס ואלמותו נלקחה ממנו בכדי שלא יסבול את הייסורים.

כריסאור – מפלצת שיצאה מגוף מדוסה שנשחט בידי פרסאוס. בנו של פוסיידון ואח פגסוס.

לאיוס – ראה "שושלת אדיפוס".

מאיה – נימפה, פילגש זאוס, אם הרמס.

מידאס – מלך מקדוניה שנעשה מלך פריגיה. ביקש כגמול מדיוניסוס את היכולת להפוך כל דבר בו ייגע לזהב אך כמעט גווע למוות מהפכו המים והאוכל גם הם זהב. בעצת דיוניסוס רחץ בנהר פקלוטוס והחסד המקולל הוסר. הוא הפך למלך פריגיה אבל עורר את כעסו של אפולון שהעניק לו אוזניי חמור שכוסו על ידו במצנפת ונחשפו רק לעיני הספר שלו שהושבע לסוד. בכדי להקל את עול הסוד הלך הספר לנהר וקרא אל תוך בור את הסוד, אך מן הבור צמחו קני סוף שלחשו "למלך מידאס אוזניי חמור!"  וכך נודע הסוד.

המיינאדות– הנשים המשוגעות, בנות לוויתו של דיוניסוס.

מינוס- מלך כרתים חובב הנשים. זכה במלוכה כאשר פוסיידון שלח בעבורו פר לבן אות והתחייב להקריב לאל אך במקומו הקריב פר רגיל. אשתו פסיפאה הטילה עליו כישוף שזרעו יהפוך בערוות אהובותיו לנחשים ועקרבים.

המיניטאורס- בן השור הלבן שהעניק פוסיידון למינוס ואשתו פסיפאה. בעל ראש שור וגף אדם. נכלא בלבירינת, מבוך שתוכנן ע"י דיידלוס ונבנה בארמון מינוס בכרתים.

מלאגרוס- נסיך קלידון שלאימו נתנה הנבואה כי עם גמר בערת גזע באח ימות תינוקה וזו הוציאה את הגזר והטמינה אותו וכך גדל בנה להיות לוחם אמיץ. אך לאחר סיכסוכים נוצר מצב בו הרג מלאגרוס את אחי אימו וזו הוציאה את הגזר ושרפה אותו וכך מת הגיבור.

מלאמפוס- האדם הראשון שניחן בסגולת הניבוי וידע לרפא מחלות בתרופות ולחשים. מסופר כי הציל זוג נחשים וגידלם ואלו ליקקו אוזניו והעניקו לו היכולת להבין את בעלי החיים ואילו אפולון לימוד כיצד לנחש לפי מראה קרביהן של הקורבנות.

מרסיאס – סאטיר שהשיג את חלילה הכפול של אתנה והתחרה לכדי תיקו באפולון ונבלו, אך לאחר שאפולון קבע כי ינגנו במהופך הפסיד בקרב ואת עורו.

מרפסה – דחתה את אהבת אפולון בעבור אידאס שהיה החזק בדורו וחטף אותו מאביה שהתאבד משנואש מהמרדף.

ניובה – אשת אמפיון מלך תבי ובת טנטלוס מלך לידיה שהולידה שישה בנים ושישה בנות והתפארה שיופים עולה על יופי בני לטו, אפולון וארטמיס שבתגובה הרגו את כל ילדיה ועליה גזרו לשבת לצד גוויות ילדיה ולבסוף הפכה לסלע המגיר דמעות.

נלאוס- ראה "הארגונאוטים".

נרקיסוס- עלם יפה שנגזר עליו מידי ארטמיס לדעת אהבה שאינה ברת מימוש וכך הוא התאהב בבואתו במים. הוא לא היה מסוגל להתנתק מבבואתו האהובה וכל מת על גדות המעיין והפך לנרקיס.

סיילנוס – אבי הסאטירים.

סיזיפוס – מלך קורינתוס שגילה לאל הנהר אסופוס כי זאוס חטף את בתו אייגינה. זאוס שלח את המוות לקחת את סיזיפוס אך זה החכם לו וכלא אותו בביתו עד שארס חילצו. סיזיפוס התחכם שנית וציווה על אישתו לא לערוך לו טקס קבורה וכך בבואו לשאול קבל בפני פרספונה שנתנה לו ארכה לשוב אל ארץ החיים ולדאוג לקבורתו כראוי, אך סיזיפוס לא שב עד שנשלח אליו הרמס והחזירו לשאול שם הוטל עליו לגלגל אבן כבירה במעלה גבעה ובכל פעם שעמד להשלים משימתו התגלגלה האבן חזרה מתה והוא נאלץ לבצע מטלתו לנצח בלא שיהיה לה סוף.

סיניס- "מכופף האורנים" היה ממתין בצד הדרך ומכריח עוברי אורך לאחוז בצמרות אורנים שכופף וכך משלח אותם אל על ומרסק את גופם על האדמה, או שהיה קושר ידיהם לשני אורנים וקורע את גופם. חוסל בידי תסאוס באותה הדרך.

סלמונאוס- ראה "הארגונאוטים".

סמירנה – בת המלך תיאס שהוענשה ע"י אפרודיטה בתשוקה אל אביה אליו היא חמקה בלילות עד שהלז גילה כי הוא מתעלס עם ביתו ועמד להרגה עד שחסו עליה האלים והפכו אותה לעץ המור, ממנ ובקע אדוניס.

הספינקס – מפלצת שנולדה לטיפון ולאכינדה. פני אישה, גוף אריה, זנב נחש וכנפי נשר. נהגה לשאול עוברים חידה (ראה "שושלת אדיפוס") ומשלא מצאו תשובה חנקה ואכלה אותם. חוסלה בידי אדיפוס שפתר את החידה.

סקיירון – בריון שהכריח עוברים לרחוץ רגליו ואז בועט אותם אל האוקיינוס. הושלך מצוק ע"י תסאוס.

פאתון – בנו של הליוס מעגיבתו עם אשת מלך אתיופיה מרופס. סירב להתחתן משום שחשב שגבר הנושא אישה הופך לעבד אך לא יכל לסרב לשידוך עם אחת מבנות הליוס שארגן אביו מה שהניע את אימו לספר לו את האמת על אביו לידעו כי אביו הבטיח לזכותו במשאלה. למרות הפצרותיו של הליוס ביקש פאתון לנהוג במרכבת האלים, אך משאיבד את השליטה והחל מסב נזקים הוריד אותו זאוס בברק והוא נהרג ויום שלם הייתה האדמה חשוכה עד שתיקן הליוס מרכבתו. במקום בו מת בכו בנות הליוס והפכו לצפצפות ודמעותיהן ענבר.

פגסוס – הסוס המכונף בן מדוסה ופוסיידון.

פולינייקס – ראה "שושלת אדיפוס".

פוליפמון –ראה "פרוקרוסטס".

פטראלוס- מלך הטפים שהיה חסין ממוות מכוח שערת זהב שצמחה על ראשו, אך ביתו קומייתו התאהבה באוייבו אמפיטריאון ותלשה את שערתו הזהובה וכך הוא מת.

פיגמליון – מלך קפריסין שהתאהב באפרודיטה ויצר לעצמו פסל בדמותה. אפרודיטה הפיכה רוח חיים בפסל וזה הפך לגלטיאה אותה נשא פיגמליון לאישה.

פילאס- ראה "הארגונאוטים".

פינאוס- נביא בתראקיה שכעונש על להיטותו לגלות לאנשים את עתידם נגזר עליו עיוורון וכן את צמד ההרפיות, בעלות ראש אישה וגוף ציפור, שבכל שהעיוור ניסה לאכול חטפו מידו את האוכל והותירו בידיו סירחון.

פלאוס- בן אנדאיס והגיבור איאקוס שיחד עם אחיו טלמון התקנא באחיהם החורג פוקוס (ממשכב איאקוס עם בת הים פסתמה שהפכה לכלב-ים כניסתה לחמוק ממנו) והשניים הרגו אותו ע"י דיסקוס. בעקבות הרצח גלו האחים ממלכתם (טלמון ירש מקיכראוס את מלוכת סלמיס וילד את איאס). פלאוס טוהר ע"י אוריטיון מלך פתיה והושא לביתו פולימלה, אך הרג את חותנו בשוגג בעת ציד חזירי בר ושוב נאלץ לגלות. הפעם הלך פלאוס ליולקוס וטוהר ע"י אקסטוס (בן פליאס). אשת אקסוטוס, היפוליטה, התאהבה בפלאוס ומשדחה זה את חיזוריה סיפרה לאישתו שפלאוס מתכוון לנטשה ופולימלה התאבדה מרוב צער.

היפוליטה המשיכה בדיבה גם באוזניי בעלה שהזמין את פלאוס לתחרות ציד על הר פילון שבה ניצח פלאוס והוכיח זאת לאנשי אקסוטוס ע"י הצגת לשונות כל החיות שהרג. בליל התחרות החביא אקסוטוס את חרבו של פלאוס שמצא עצמו בבוקר ללא הגנה מול קנטאורים שביקשו להרגו, אך הקנטאור כירון הצילו ופלאוס כבש את יולקוס וציווה לבתר את גופה של היפוליטה ופסע בין הבתרים אל תוך העיר.

זאוס ביקש להשיא לפלאוס את תטיס- היפה בבנות נראוס, ולשם כך שלח למערתו של כירון את איריס. זאוס ופוסיידון חשקו בעצמם באלה "בעלת רגלי הכסף" אך תמיס הזהירה אותם שתטיס עתידה ללדת בן שיהיה חזק מאביו ולכן בחר זאוס בפלאוס. בעצת כירון ידע פלאוס שלא על נקלה תתמסר תטיס לבן-תמותה ובבואו לממש את נישואיו לא הרפה מאחיזתו בתטיס גם כשזו הפכה לאש, מים, אריה ונחש ולבסוף התמסרה לו זו באהבה. בהילולה גדולה הגיעו האלים לחתונת הזוג ובסופה חזרה תטיס אל המצולות ובנם של הזוג, אכילס, נמסר לידי כירון שיגדלו.

פלופס- בנו של טנטלוס שבושל בבתרמית עבור האלים אך אלו החזירו אותו לחיים, כתפו שננגסה ע"י דמטר הוחלפה בשנהב. פוסיידון התאהב בו ולקחו לאולימפוס אך משבגר נשלח חזרה ארצה. בעזרת מרכבת זהב עם סוסים מצמיחי כנפיים שנתן לו פוסיידון ניצח את המלך אינומאוס שלו היו סוסי ארס (גם לאחר ששיחד את רכבו שחיבל במרכבה) ולקח את בתו היפודמיה לאישה ומלך תחת אביה.

פנדורה ("בעלת כל הדורונות") –יפיפייה מעשה הפייסטוס ובת טיפוחי אתנה והרמס. מביאת הסבל על האדם ואם כל הנשים, בתיבתה שיחררה את העמל, המחלות והתלאות, ושם ניתמנה גם התקווה שנותרה כמוסה ועיוורת בעבור האדם.

פסיפאה- אשת מינוס מלך כרתים. התאהבה נואשות בפר הלבן שקיבל בעלה מפוסיידון ובעזר תמתקן דמוי פרה שכבה איתו וילדה לו את המיניטאורוס.

פרוקנה – בת מלך אתונה שנלקחה ע"י המלך טראוס בן ארס. מכיוון שהייתה בודדה הלך טראוס להביא את אחותה פילומלה אך בדרך אנס אותה וכרת את לשונה בכדי שלא תספר ולפרוקנה סיפר כי אחותה מטה, אך אחותה הודיעה לה את דבר המעשה ע"י מטפחת שארגה. פרוקנה כנקמה בישלה לטראוס את בנו איטיס וזה אכלו ועם גילוי המעשה יצא לרדוף אחר שתי האחיות. האלים הפכו את פרוקה לזמיר (המקונן "איטיס, איטיס"), את פילומלה לסנונית ואת טראוס לדוכיפת (הקורא "פו,פו"- "איפה? איפה?) שמתבודד לעצמו ומתרחק מיישובי אדם לזכר המעשים האיומים.

פריתואוס- מלך הלפיתים שהתגרה בגבורת תסאוס וכך נעשה לידידו. בחתונתו השתכרו הקנטאורים והחלו במהומה שבסופה חוסלו כמה מהם בידי פריתואוס ותסאוס. חשק בפרספונה אשת הדס ויחד עם תסאוס ירד לשאול אל הצמד נקשר בתחבולת הדס ל"כסא השכחה" בידי נחשים. הרקלס הציל את תסאוס אך פריתואוס נותר בשאול.

פרוקרוסטס (פוליפמון) –נהג להזמין את העוברים בדרך ללון בביתו והיה משכיבם על מיטה ומתאימם למידותיה, את הקצרים מותח ואת הארוכים מקצץ. חוסל בידי תסאוס באותה דרך.

פרוקריס ("בחירה") – בת ארכתאוס מלך אתונה שנישאה לקפלוס מפוקיס אך ברחה מחשדנותו לאחר שהעמיד נאמנותה במבחן. שכבה עם מינוס מלך כרתים בתמורה לכלב צד כל חיו וחנית שאינה מחטיאה. את הכישוף על זרעו של מינוס הפירה ע"י שיקוי של המכשפה קירקה. לבסוף שבה פרוקריס לאתונה והתפייסה עם בעלה שהרגה לאחר מכן בשוגג בעת ציד.

פריפטס – "החובט" בריון שנהג לרוצץ באלת ברזל את ראשי העוברים. חוסל בידי תסאוס שלקח את אלתו.

פרסאוס – בנו של זאוס ששכב עם דנאה בת אקריסיוס מלך ארגוס שכלא אותה לאחר שנודע לו מן האורקול כי בנה יהרגו. לאחר הולדת הבן השליך המלך את האם והעולל בתיבה ואותה זרק לים. פרסאוס גדל באי סריפוס ויום אחד נשלח לאחר הצהרתו להביא את ראשה של מדוסה כמוהר למלך האי פולידקטס שלמעשה חשק באימו ושאף להיפטר ממנו. פרסאוס קיבל מגן ראי מאתנה, מגל פלדה מהרמס, והנימפות העניקו לו ילקוט עור, סנדלים מכונפים וכובעו של הדס המעלים את חובשו. פרסאוס גנב מהגראיות אחיות הגורגונות את עינן האחת ושינן האחת וכך אילצן לגלות לו היכן אחיותיהן. הוא  הרג א תמדוסה ולקח את ראשה, בדרכו הציל את אנדרומדה ולקחה לאישה. בשובו הפך את פולידקטס שעמד לקחת את אימו בכוח לאבן, הוא השיב את המתנות ואתנה קבעה את ראש מדוסה במרכז מגינה. פרסאוס ואימו יצא ולפייס את סבו אך בשל הנבואה נס זה ונהרג בשוגג מידי פרסאוס בעת תחרות הטלת דיסקוס. פרסאוס נעשה מלך טירינס.

קדמוס – בן אגנור מלך צור שנשלח לחפש את אחותו אורופה. הוא נדד בחיפושיו ובעצת אפולון מצא פרה שבצידיה היה טבוע ציור ירח ששימשה לו מורה דרך למקום בו עליו להקים ממלכה. במקום בו מתה הפרה נוסדה תבי וזאוס השיא לקדמוס את הרמוניה בת ארס ואפרודיטה וכל האלים במחווה נדירה ירדו לחתונתם. בהקמת הממלכה הרג קדמוס את נחשו של ארס ששמר על מעיין, אתנה ייעצה לו לזרוע את שיניו ומאלו צמחו סיעה של לוחמים שהרגו זה בזה עד שנותרו חמישה שהיו לספרטים ("הנזרעים") שייסדו את בתי האצולה של תבי. הוגלה לבסוף ממלכתו עם אשתו הרמוניה ע"י דיוניסוס והשניים הפכו לנחשים.

קיינאוס לפיתי שהיה בעבר בחורה שנאנסה בידי פוסיידון וכפיצוי הפכה זה לגבר. בחתונת פריתואוס לחם קיינאוס בגבורה בקנטאורים שלא הצליחו להרגו ולכן קברו אותו תחת ערימת עצים וסלעים ממנה לא הצליח להחלץ.

הקיקלופים – יצורים בעלי עין אחת, מתקיני הברק בעבור זאוס.

קליסטו – נימפה ידידת ארטמיס שאימצה את הליכותיה ונשבעה לבתולין. זאוס פיתה אותה בתחפושת ארטמיס ובכדי להסוות את המעשה הפך אותה לדובה אך לבקש תהרה הקנאית או משום שלא שמרה על בתוליה הרגה אותה הרה בחץ. זאוס חילץ את תינוקה ארקס שגודל ע"י מאיה ומחלציו יצאו תושבי ארקדיה ואילו קליסטו הפכה לקבוצת הכוכבים "הדובה הגדולה".

הקנטאורים – בני איקסיון ונפלה. ראשם וחזם של אדם וממותניהם ומטה הם סוסים.

קסנדרה – נסיכת טרויה בת פריאמוס ואחות פאריס והקטור. אפולון התאהב בה והעניק לה את כשרון הנבואה בתנאי שתתמסר אליו אך בבואו לממש את ההבטחה נדחה על ידי קסנדרה שקוללה בכך שכישרון הנבואה לא נלקח ממנה אך למן אותו יום איש לא האמין לה. ואכן פריאמוס אטם את אוזניו כאשר אמרה ניבאה קסנדה כי פאריס אחיה עומד להביא חורבן על טרויה.

קקרופס – מלך אתונה הראשון, היה ממותניו ומטה נחש.

קראון – ראה "שושלת אדיפוס".

קרברוס– הכלב התלת-ראשי בפתח השאול המכשכש בזנבו לבאים ונושך את היוצאים. זנבו נחש ומגבו מבצבצים ראשי נחשים.

תמיריס התראקי- בנה של הנימפה אגריאופה, הצטיין בנבל ובזמרה והיה לאדם הראשון שהתאהב בבן מינו, יקינתוס, שהיה גם אהובו של אפולון שהרג אותו בטעות. תמיריס המין את המוזות לתחרות, נוצח וכשרונו נגזל ממנו.

תסאוס – בנה של אייתרה ממשכבה בלילה אחד עם אייגאוס מלך אתונה ופוסידון. בדרכו מבית אימו בטרויזן לאתונה (רק משבגר נודעה לו זהות אביו) הרג את הבריונים פריפטס, סיניס, סקיירון, קרקיאון המתאבק ופרוקרוסטס. בהגיעו לאתונה כמעט וחוסל בידי אביו שחשש ממנו אך ניצל ברגע האחרון כשאביו גילה את זהותו. התנדב להשלח לכרתים כחלק מהמס האנושי ששילמה אתונה למינוס כפיצוי על הרג בנו באתונה. בכרתים התאהבה בו אריאדנה בת מינוס ונתנה לו פקעת חוטים בעזרתה יוכל לצאת מהלבירינת (המבוך של המינטאורוס) ולאחר שהרג את המפלצת יצא מהמבוך ויצא לביתו בחברת אריאדנה אך נטשה על חוף האי נקסוס וזו נלקחה לאישה בידי דיוניסוס. אך בקרבו לאתונה שכח לפרוש מפרש לבן שמסמל את שרידתו והותיר את המפרש השחור שמשמעתו הייתה מותו, בצערו בראות המפרש השליך אביו עצמו מעל צוק אל הים הנקרא מאז על שמו "הים האייגאי". חטף את הלנה בעודה בת 12 מביתה בספרטה בכדי לשאתה בבוא הימים לאישה אך ברדתו לשאול בחברת פריתואוס ניצלו את ההזדמנות אחיי הלנה הדיוסקורים וחטפוה חזרה לבית אביה.

16 ציטוטים חזקים על שינוי

מהו שינוי? איך משתנים או איך מתמודדים עם שינוי בלתי נמנע? כמה ציטוטים מעוררי השראה ומחשבה על שינוי

עוד דברים מעניינים: