אדוניס: אהובה של אפרודיטה שמצא סוף מר

אדוניס הוא אל היופי והתשוקה במיתולוגיה היוונית. במקור סגדו לו בפניציה (שהיא כיום לבנון של ימינו) אך הוא אומץ על ידי היוונים מאוחר יותר. הוא היה בנו של תיאס, מלך סוריה. אמו הייתה מירה (שהייתה ידועה גם בשם סמרינה) והיא למעשה הייתה בתו של תיאס. סיפור אחד מספר כי מירה רימתה את אביה וגרמה לו לשכב עימה וכך נולד אדוניס.

ונוס (אפרודיטה) ואדוניס, פיטר פול רובנס, 1630.

כאשר גילה המלך תיאס כי בתו רימתה אותו הוא ניסה למצוא אותה ולהרוג אותה. מירה התחננה לאלים לרחמים והם הפכו אותה לעץ מור וכך היא ילדה את אדוניס. בשלב הזה מוצאת אפרודיטה את התינוק הנטוש למרגלות העץ שהוא אימו, היא מתאהבת בתינוק ומוסרת אותו לפרספונה שמטפלת בו ומגדלת אותו. כאשר אפרודיטה חוזרת אחרי שנים היא מגלה עלם מרהיב ומפתח ריב בינה ובין פרספונה עליו. זאוס מתערב וקובע כי הנער היפה יהיה עם כל אחת מהאלות במשך ארבעה חודשים בשנה, ובארבעת החודשים הנותרים יבחר בעצמו. אדוניס בוחר להקצות את זמנו לאפרודיטה ועל פי חלק מהגרסאות מסרב בכלל לחזור אל פרספונה (שחיה חלק מהזמן בשאול) ומעדיף להשאר בחיקה של אפרודיטה למרות ההסכם בין האלות.

אך בסופו של דבר מוצא אדוניס את מותו מידי חזיר בר שנשלח או על ידי ארס שקינא באהבת אפרודיטה לאדוניס, או על ידי פרספונה שקינאה בכך שלא בחר בה או בכלל על ידי ארטמיס שקינאה בקישורי הציד שלו, תלוי בגירסה. מה שבטוח הוא שאדוניס מת בזרועותיה של אפרודיטה ומדמו (יחד עם דמעותיה) צמח פרח הכלנית.

ראו גם: רשימת האלים במיתולוגיה היוונית

יהדות ותרבות המחלוקת

האם האמונה של היהדות באמת אחת היא האמונה שכדי להגיע אליה צריך לעמת בין אמיתות מנוגדות? על תרבות של מחלוקת מאברהם אבינו עד חכמי ימינו

חמש תיאוריות מנהיגות קלאסיות

חמש תיאוריות קלאסיות שמנסות להסביר מהי מנהיגות ומה הופך אדם למנהיג. האם מנהיגות היא תכונה מיוחדת, הקשר מסוים, תלות או עניין של כוח?

עוד דברים מעניינים: