יהודה מסרב לייבום
בפתח בראשית פרק ל"ח נושא יהודה אישה כנענית שיולדת לו שלושה בנים: ער, אונן ושלה. ער מתחתן עם תמר אך מת ללא ילדים ואונן, האח הבא בתור מתחתן עם תמר במסגרת מצוות הייבום (נשיאת אשת האח המת ללא ילדים). אך תמר קוברת גם את בעלה השני אונן וכעת יהודה מסרב להשיא לה את הבן השלישי, שלה, מחשש שימות גם הוא. כך חוזרת תמר אל בית אביה.
להרחבה:
מעשה תמר
לאחר שנים מתה אשת יהודה והוא מגיע לאזור תמנה לגז הצאן. תמר שומעת על בואו ומחליטה להערים עליו. היא מתחפשת לאישה זונה ומתיישבת על צד הדרך לתמנה כאשר פניה מכוסות. כשיהודה עובר שם הוא לא מזהה אותה ומבקש לשכב איתה. כערבון לתשלום תמר מבקשת מיהודה את החותם, הפתיל והמטה שלו – סימני זיהוי אישיים שלו. כתוצאה מהמפגש נכנסת תמר להריון.
יהודה שולח שליח כדי לפדות את חובו לאישה הזונה ולהחזיר את רכושו, אך השליח לו מוצא אותה ואינו שומע על אישה כזו באזור. הזמן חולף ויהודה שומע כי תמר נכנסה להריון, כלומר היא שכבה עם איש זר. בתגובה מחליט יהודה מיד להרוג את תמר.
התרגיל מתגלה
רגע לפני שתמר מוצאת להורג היא שולפת את החפצים שהותיר אצלה יהודה שמבין מי היא. יהודה מכיר בחטא שלו על שלא השיא לה את בנו וחוזר בו מכוונתו להרוג אותה. בהמשך הסיפור מתברר כי תמר נושאת ברחמה תואמים, בניו של יהודה פרץ וזרח.
כאן תמצאו ניתוח ופרשנות מורחבים של בראשית ל"ח, חזרה אל סיכומי ספר בראשית