אתנה: אלת החוכמה הבלתי מושגת

במיתולוגיה היוונית אתנה היא אלת התבונה, החוכמה, האינטליגנציה, המיומנות, השלום, הלחימה, אסטרטגיית הקרב ומלאכת היד. על פי רוב המסורות, אתנה נולדה מצחו של זאוס, בוגרת לגמרי ועם שריון לגופה. היא מתוארת עם קסדה בצורת סהר, חמושה במגן וחנית, כשהיא לובשת שמלה ארוכה. משוררים מתארים אותה כבעלת "עיניים אפורות או "בעלת עיניים בהירות וחדות" במיוחד. היא פטרונית מיוחדת של גיבורים כמו אודיסאוס. היא פטרונית העיר אתונה (שקיבלה ממנה את שמה אחרי תחרות עם פוסידון) ומיוחסת לה המצאות שונות באמנות ובספרות. הסמל שלה הוא עץ הזית. היא מוצגת בדרך כלל כמלווה בחיה הקדושה שלה, הינשוף ולעיתים גם בנחש או אווז. המקבילה הרומית של אתנה הוא מינרווה.

ראשה של אתנה, Jebulon

אתנה מייצגת היגיון ורציונאליות עד כדי כך שלא תוכל "להיפגע מאפרודיטה" – היא לא יכולה להתאהב. ככזו, היא בתולה נצחית. היא נחשבת גם בעלת היבט קצת דו-מיני. יש לה מערכת יחסים הדוקה עם זאוס וחשבו שהיא יושבת לידו הימנית ונותנת לו עצות נבונות בעת הצורך. אתנה היא אלת הציביליזציה (בניגוד לטבע) והיא נחשבה לכוח כוח ותבונה שמגן על החוק, המדינה ומוסדות חברתיים. כמגינת המדינה, היה לה גם היבט של אלת הלחימה והקרב, והיא נחשבה לאלת האסטרטגיה הצבאית. זה עומד בניגוד לארס, שהיה אל תאוות הקרב הבלתי מרוסנת. היוונים ראו זאת כברור מאליו שאתנה עולה על ארס בקרב. היא נחשבה, בדומה להפייסטוס, כמחדשת גדולה ויוצרת רבות ממלאכות השימושיות בהן משתמשת האנושות. כמעט כל המצאה או מלאכה שתוכננו בקפידה המשמשים לרוב את התעשייה האנושית נחשבו בהשראת או יצירת אתנה. היא נחשבה בעיקר לממציאת האריגה. היא גם יצרה את עץ הזית והעניקה אותו לאתונה.

 

סיפורי אתנה

אתנה הייתה האלה האהובה במיוחד על ידי היוונים; היו לה אתרי פולחן רבים והם לעתים קרובות הקריבו לה שוורים. אחד הסיפורים החשובים אודות אתנה קשורים בתחרות שלה עם פוסידון על מי יהיה האל הפטרון של אתונה. אתנה הציעה למייסדי העיר החדשה לערוך תחרות: כל אחד יגיש מתנה לעיר והמלך, קקרופס, ישפוט איזו מתנה היא הטובה ביותר ולכן איזה אל יהיה הפטרון. בכמה גרסאות של המיתוס פוסידון נותן לאנשים מעיין, שהתברר כמעיין מי מלח וככזה חסר תועלת. בכמה גרסאות המתנה שלו לעיר היא הסוס. כך או כך, אתנה העניקה לעיר את עץ הזית, שנבחר כמתנה טובה יותר. אתנה הפכה לפטרון והעיר נקראה על שמה ואילו כל מה שנותר לפוסידון זה לנקום במלחיה.

מיתוס נוסף הקשור באתנה הוא סיפור ארכנה. ארכנה הייתה אשה יוונית צעירה שטענה כי היא אורגת טובה יותר מאתנה עצמה. אתנה נעלבה ואתגרה את ארכנה לתחרות אריגה. אתנה ארגה סצנות מרהיבות של תהילת האלים והניצחונות של האלים. לעומתה ארכנה ארגה סצנות של האלים המתעללים בבני תמותה. יש גרסאות שונות לגבי מי הייתה המנצחת בתחרות. חלק מהגרסאות טוענות כי האריגה של ארכנה הייתה עדיפה, ובחלקן זכתה אתנה. עם זאת, אתנה כעסה על העלבון של ארכנה לאלים דרך הסצנות הארוגות שלה והפכה אותה לעכביש האורג קורים.

האלים האולימפיים

ראו גם: רשימת האלים במיתולוגיה היוונית

עוד דברים מעניינים: