10 תשובות ללמה זכויות אדם חשובות (לך)

בשנת 1948, בעקבות מאורעות השואה ומלחמת העולם השניה, פרסמו האומות המאוחדות את ההצהרה האוניברסלית בדבר זכויות האדם שהפך מאז לסטנדרט הבסיסי של שיוויון בסיסי וכבוד בין בני אדם. מה חשוב בהצהרה על זכויות האדם, למה שמירה עליהן היא חלק ממשטר דמוקרטי ואיך זה קשור אליך? 10 תשובות.

 

1: זכויות אדם מבטיחות שלא תדעו מחסור

כל אחד מאיתנו, כותב זאב ז'בוטינסקי, צריך לפחות חמישה "מ"מים" של מזון, מרפא, מעון (בית), מורה ומרפא: "חמישה דברים: אוכל, דירה, בגדים, האפשרות לחנך את הילדים והאפשרות להתרפא במקרה של מחלה." בלי הדברים הללו לא ניתן לקיים את הרמה הבסיסית ביותר של חיים בכבוד. הכרה בזכויות אדם משמעה כי אנחנו מחויבים כחברה לאפשר לכל אדם את המינימום ההכרחי לקיום שניתן לקרוא לו אנושי.

 

2: זכויות אדם מבטיחות לך את הזכות לומר מה שחשוב לך

היכולת שלנו לבטא את עצמנו ולהביע את דעתו הוא היא אחד הדברים שהופכים אותנו למי שאנחנו, ואחד הדברים החשובים במשטר דמוקרטי. פגיעה ביכולת של אדם לבטא את עצמו, גם אם אנחנו לא אוהבים את דעתו, היא לא רק פגיעה באנושיות שלו אלא גם פגיעה ביכולת של השיח הדמוקרטי לתפקד. שמירה על זכויות אדם מבטיחה שכל אחד ואחת יהיו חופשיים לבטא את עצמם ואת דעתם ולקדם ויכוח בריא בחברה. 

 

3: זכויות מגינות עליך מפני השלטון

לנו בדמוקרטיות המערביות זה נראה כמובן מאליו שאף אחד לא יקח אותנו באמצע הלילה מהמיטה ויענה אותנו במרתף אפל מבלי שנוכל לעשות דבר בעניין ומבלי שיהיה מי שיגן עלינו, אך זו הייתה ועדיין הינה המציאות במדינות ברה"מ או סין, שאינן מחויבות לזכויות אדם. העובדה שמשטר דמוקרטי שומר על זכויות אדם משמעו שממשלות לא יכולות לפגוע באזרחים באופן שרירותי ומבלי לשמור על זכויות לייצוג משפטי, הזכות להליך הוגן, הזכות לחירות ועוד.

 

4: זכויות אדם אומרות שמותר לך להאמין איך שמתאים לך

בין אם יהודי, מוסלמי, נוצרי, בודהיסט או בכלל אתאיסט, זכויות אדם מאמינות שלכולם יש את הזכות לאמונה, לדת ולדרך חיים על פי ראות עיניים. שמירה על זכויות אדם משמעה כי על אף אחד אסור לכפות אמונה שאינה שלו או למנוע ממישהו לעסוק באמונה שלו.

 

5: זכויות אדם אומרות שמותר לך לאהוב איך שמתאים לך

אם יש חופש אחד שבאמת הופך אותנו לאנושיים הוא החופש לאהוב את מי שאנחנו בוחרים. הזכות לקשור קשר זוגי ולהקים בית ומשפחה היא אחת מזכויות האדם הבסיסיות ביותר, והן מובטחות לכל אחד ואחת על פי דרכם וראות עיניהם. כך למשל, הגנה על זכויות להט"בים או מניעת נישואים בכפייה במקומות מסוימים הן דרכים לשמור על העיקרון לפיו לכולנו מגיע לאהוב ולהאהב.

 

6: זכויות אדם אומרות שמותר לך לחיות איך שמתאים לך

זכויות אדם נוצרו בעקבות זוועות מלחמת העולם השנייה והמטרה שלהן הייתה בין היתר למנוע רדיפה של קבוצות חברתיות. הגרמנים רדפו קבוצות דתיות-לאומיות (יהודים), גזעיות (שחורים וצוענים), מגדרית (להט"בים) ואידיאולוגיות (קומוניסטים). עקרונות זכויות האדם מבטיחים את החופש לכל קבוצה מכל סוג להתקיים על פי זהותה שלה ללא חשש מרדיפה. 

 

7: זכויות אדם דואגות לך לחינוך ומטפחות את החברה

הטענה כי לכל אדם יש את הזכות לצמוח ולהתפתח באה לידי ביטוי בזכות לחינוך כזכות אנושית יסודית. אולם הזכות לחינוך לא קיימת רק כדי שאת או אתה תוכלו להגשים את עצמם דרך רכישת ידע והתפתחות. שמירה על זכויות אדם בתחום החינוך גם אומרת שהחבר'ה שבה אנו חיים היא חבר'ה איכותית יותר, משכילה יותר, עם יכולות כלכליות גבוהות ונורמות חברתיות מתוקנות.

 

8: זכויות אדם שומרות על בריאות הדמוקרטיה ומונעות שחיטות שלטונית

ציבור אזרחים משכיל, מודע, בעל חופש ביטוי והתאגדות, הוא אחת מהתנאים הבסיסיים ביותר לחברה דמוקרטית משגשגת. החופש האישי שמבטיחות זכויות אדם בא לידי בטוי גם דרך חברה אזרחית חזקה המסוגלת לבקר את השלטון ולפקח על מעשיו, ובכך למנוע שחיתות שלטונית.

 

9: זכויות אדם שומרות על הדמות המוסרית שלנו

הפילוסוף היהודי הגדול עמנואל לוינס טען כי אלימות מתרחשת בכל פעם שאנחנו רואים את מי שמולנו כחפץ או כלי ולא כבן אנוש. העיקרון הפילוסופי שעומד מאחורי זכויות האדם הוא שעלינו תמיד להתנהג באופן שמכיר ומכבד את האנושיות של הזולת, גם זה ששונה מאיתנו ואפילו זה שנמצא בקונפליקט איתנו, כי זה מה ששומר את צלם האנוש גם שלנו עצמנו.

 

10: זכויות אדם מגינות על הסביבה ונאבקות במשבר האקלים

במאה ה-21 מתחילים להבין את הקשר הקרוב בין זכויות אדם ונושאים סביבתיים, ומאבקים בהתחממות הגלובלית הם במקרים רבים גם מאבקים של זכויות אדם. הקשר בין שמירה של בני אדם ושמירה על סביבת המחייה שלהם מעולם לא היה ברור יותר כמו תחת משבר האקלים,  והזכות לאוויר נקי, אדמה נקייה ומים נקיים מתגלים כחשובים לא פחות מהזכויות האחרות הכלולות ברשימה האו"ם. קראו עוד:

האם גם זכויות סביבתיות צריכות להחשב כזכויות אדם?

חנה ארנדט על הזכות לזכויות

לדעת יותר:

חשיבות עצמאות מערכת המשפט לדמוקרטיה

להעמיק זה לדעת טוב יותר:

ועוד מלא דברים מעניינים:

לכל הסיכומים באזרחות

עוד דברים מעניינים: