הכסף או החיים: כמה זה "מספיק"?

"שום דבר אינו מספיק בשביל מי שבעבורו מספיק הוא מעט מדי" (אפיקורוס)

 

הסופרת הכלכלית המצליחה ויקי רובין מאמינה שרובנו טועים בגדול באופן שבו אנו ניגשים לכסף. לא מדובר בטעויות של הוצאות, השקעה או חיסכון, אלא בבעיה עמוקה באופן שאנו בכלל ניגשים לנושא של כסף ובמיוחד לשאלה "כמה כסף זה מספיק".

הניתוח של רובין נוגע ללב הנחות היסוד הכלכליות של המאה האחרונה שהאמינו כי צמיחה כלכלית בלתי-נגמרת היא אפשרית אם אנשים רק ימשיכו לרצות יותר ממה שיש להם. הבעיה שמתגלה בימינו היא שכלכלה שרק מתרחבת היא הרסנית לכוכב עם משאבים מוגבלים, ושהצורך להרוויח ולצרוך עוד ועוד הוא הרסני לבני אדם המוגבלים אף הם.

רובין שואלת את קוראיה האם יש לכם מספיק כסף? אך גם האם אתם מבלים מספיק זמן עם משפחה וחברים? האם אתם מרגישים כי הזמן והמעשים שלכם משמעותיים? האם אתה חוזרים מיום עבודה מרוממים או נפולים? האם העבודה שלכם תואמת את הערכים שלכם?. רובין עוד תשאל האם אתם נמצאים בחרדה בנוגע לכסף, והאם החרדה הזו מנהלת אתכם. אם התשובה לכל אחת מהשאלות האלו היא לא מה שהייתם רוצים בחייכם, אולי זה זמן לשינוי בסדר העדיפויות.

 

מספיק זה יותר

רובין לא מציעה לנו להפוך לנזירים ולהסתפק במועט. השינוי הקטן שהיא מקדמת הוא צעד ענק מלרצות "עוד" ללרצות "מספיק". בניגוד לאמונה הרווחת, "מספיק" זה לא כל מה שאני רוצה אלא קרוב יותר לכל מה שאני באמת צריך. מה שאנחנו צריכים להבין כתוב בכותרת ספרה של רובין, "הכסף או החיים" (Your Money or Your Life), ואנחנו צריכים לבחור מה יותר חשוב לנו (כאשר רוב האנשים בוחרים בכסף על פני החיים שלהם).

רובין שמה לב שרבים מאיתנו עובדים קשה יותר ויותר בעבודות שאנחנו לא אוהבים כדי לקנות יותר ויותר דברים שאנחנו לא באמת צריכים. לכן היא דוחקת בנו להכיר בכמה הזמן שלנו באמת שווה, ולשאול את עצמנו האם אנחנו מנצלים אותו באופן הטוב ביותר. עבודה תובענית יכולה להיות מתגלמת כלכלית אבל אם אתם לא אוהבים אותה והיא לא משאירה זמן לדברים שאתם כן אוהבים, אז זו עבודה נוראית ולא משנה כמה מקנאים בכם. להזמין חבילה מאתר אינטרנט יכול להיות דרך לחוות שמחה רגעית, אך זו כידוע לכל לא נמשכת זמן רב ובטווח הארוך לא בטוח שהקנייה באמת תורמת לאושר שלנו באופן שמצדיק את הזמן שהקדשנו בעבודה כדי לממן אותה. האם הנעליים האלו שוות עוד 15 שעות בעבודה? ומה אם לוותר עליהן זה לקבל 15 שעות לעשות משהו שמשמח אתכם או הופך את העולם למקום טוב יותר?.

 

כמה זה עולה באמת?

עוד שאלה שמעלה רובין היא כמה בעצם העבודה שלכם עולה לכם. אם מחשבים זמן, הוצאות תחבורה, אוכל, הבגדים והציוד, הטיפוח האישי למשרד, העזרים הטכנולוגים ואולי גם הבריאות שלכם, כמה בעצם אתם מוציאים רק על לעבוד? לפי רובין השאלה "האם הייתי קונה את המוצר הזה אם לא הייתה לי את העבודה שלי?" יכולה לגרום לכם להבין שאולי מה שאתם מכניסים הם בעצם הרבה פחות ממה שנדמה לכם.

לבסוף, כאשר כבר מוציאים כסף, כדאי לחשוב האם ההוצאה הזו עולה בקנה אחד עם הערכים שלי ועם מה שחשוב לי. להוציא כסף בצורה משמעותית זו לא רק דרך לחסוך בהוצאות ולקנות רק מה שצריך, אלא גם דרך לתת ערך לקנייה שלכם שהוא לא רק צרכנות ריקה אלא באמת מי שאתם.

 

לבלוג של ויקי רובין

 

עוד דברים לחשוב עליהם:

מהן "משרות חרטא" ומה מסוכן בהן?

מה אם החיים לא היו מאבק? רעיון נושן של מרקס שאולי כדאי לשקול מחדש

12 החוקים שמנהלים את העולם (שקיקרו לא כתב, אבל אולי בכל זאת יש בהם משהו)

עוד דברים מעניינים: