סיכום בתנ"ך לבגרות: מלכים ב' כ"ד (מודרכת

מלכים ב' כ"ד (מודרכת)

יהויקים

יהויקים בן יאשיהו עלה לשלטון בגיל 25 בסיוע מלך מצרים אך נכנע לאויבו נבוכדנצר מלך בבל. מצוין כי הוא עשה הרע בעיני ה', רודף בצע שחיסל יריבים פוליטיים וניצל אנשים. בשנת 605 לפנה"ס מביסה בבל את מצרים ומתחילה במסע כיבושים הכולל גם את יהודה, לאחר שלוש שנות כיבוש, מתמרד יהויקים אך אינו זוכה לסיוע ממצרים החלשה. בבל שולחת צבאות הכפופים לה לפגוע ביהודה (כשדים, ארם, מואב, עמון). למלחמה זו סיבתיות כפולה: מרדו של יהויקים בבל –גלויה, חטאיו- סמויה.

יהויכין (גלות יהויכין\גלות האצולה\ הגלות הקטנה)

יהויכין עלה לשלטון בגיל 18 ומלך רק שלושה חודשים בטרם נכנע בעצת ירמיה למצור הבבלים. הוא הציל את י-ם אך היא סבלה נזק כלכלי ומדיני קשה ורבים מהעם (10,000 מהאליטה) הוגלו ואוצרות בית-המקדש הוחרמו. גלות יהויכין החלה בשנת 597 לפנה"ס הינה בעלת חשיבות הסטורית כמכה גדולה שבפגה יהודה, בארץ הושארו רק דלת העם.

צדקיה

צדקיה (במקור מתניהו) הומלך על-ידי מלך בבל ובתחילת דרכו היה נאמן לממלכה אך חטא לה',  בהשפעת יועציו "וימרד צדקיהו במלך בבל" –מה שבסופו של דבר הוליך לחורבן י-ם.

סיכומים לבגרות בתנ"ך – מלכים ונביאים

סיכומים לבגרות בתנ"ך -כללי

נח לא לבד: סיפור המבול בתרבויות שונות

מה אפשר ללמוד מקיומם של גרסאות שונות לסיפור המבול בתרבויות שונות? האם השכיחות של מיתוס המבול מלמדת על אירוע קדום או על משהו על התרבות שלנו?

סיכומים לבגרות בתנ"ך