מבוא לתיאוריות סוציולוגיות ואנתרופולוגיות – סיכומים

מבוא לתיאוריות סוציולוגית ואנתרופולוגיות – סיכום

הקורס "מבוא לתיאוריות סוציולוגיות ואנתרופולוגיות" הוא קורס מבוא תשתיתי הכרחי לכל מי שעוסק בתחומים של סוציולוגיה, אנתרופולוגיה ומדעי החברה בכלל. הקורס סוקר את כל "האבות המייסדים" והתפיסות העיקריות של חקר החברה והתרבות בני זמננו. "מבוא לתיאוריות סוציולוגיות ואנתרופולוגיות" מציג הוגים מרכזים וכן זרמים חשובים ובכך מציע למי שעושה את צעדיו הראשונים בתחום רק לא להכיר עבודות חשובות שביססו את המחקר הסוציולוגיה והאנתרופולוגי אלא גם "לאמן" את החשיבה החברתית ולאמץ חוש ביקורתי כלפי המציאות הדרוש לכל מי שעוסק במדעי החברה.

להלן תמצאו אסופת סיכומים של "מבוא לתיאוריות סוציולוגיות ואנתרופולוגיות". הסיכומים הסוקרים הוגים מרכזים כמו תומס קון, אוגוסט קונט, הרברט ספנסר, פרדיננד טוניס, דורקהיים, מלינובסקי, קרל מרקס, אדם סמית', דארווין ועוד רבים אחרים. כמו כן מציגים הסיכומים תיאוריות כמו התיאוריות המבניות או הסוכניות, יסודות של חשיבה סוציולוגית, נושאים כמו מודרניזציה, מאבקים בין סוציאליזם וליברליזם, כלכלה מדינית ועוד נושאים רבים אחרים. הסיכומים מסודרים כאן לנוחויותכם ומקושרים בניהם ולעמודים חיצוניים על מנת לאפשר קריאה ולימוד נוח ואינטואיטיבי. לסיכומים נוספים ראו מבוא לסוציולוגיה ומבוא לאנתרופולוגיה כאן באתר.

סיכומים, עדכונים, דברים מעניינים והרבה ידע בקבוצת הפייסבוק שלנו (לא תפרגנו בלייק?)

מהי תיאוריה – הגדרה. הגדרות שונות למונח תיאוריה ומקומה בסוציולוגיה והאנתרופולוגיה

תומס קון –המבנה של מהפכות מדעיות. אחת התיאוריות הקלאסיות לגבי האופי שבו תפיסות עולם (פרדיגמות) מכוננות את המדע ולפיכך תפיסה של התפתחות הידע האנושי כתהליכי תמורה תפיסתיים.

סוגי תיאוריות חברתיות. גישות היסוד במחשבה החברתית מתפרסות על פני 3 ניגודים עיקריים: מטריאליזם\אידיאליזם, סוכנות\מבנה וסכסוך\הסכמה.

תיאוריות מבניות וסוכניות. על ההבדלים בין תיאוריות השמות דגש על מבנח החברה (המרקסיזם והפונקציונליזם) ותיאוריות השמות דגש על פעולתם של פרטים (ברירה רציונלית והבניה חברתית)

המקורות ההיסטוריים של החשיבה הסוציולוגית. התפתחות החשיבה הסוציולוגית על רקע מגמות מודרניזציה באירופה של המאה ה-19.

תהליך המודרניזציה והחשיבה הסוציולוגיתעל המשמעויות שהיו למודרניזציה על המחשבה החברתית. למודרניזציה ארבעה היבטים עיקריים: כלכלי, חברתי, תרבותי ופוליטי.

שלוש תגובות למודרניזם – שמרנות, ליברליזם וסוציאליזם. המודרניזציה גררה עימה שלוש תגובות עיקריות שבאו לידי ביטוי בתחומים כלכליים, חברתיים, פוליטיים, תרבותיים ועוד.

האבות המייסדים של הסוציולוגיה: קונט, ספנסר וטוניס. המעצבים הראשונים של החשיבה הסוציולוגית היו אגוסט קונט, הרברט ספנסר ופרדיננד טוניס.

מבשרים נוספים של המחשבה הסוציולוגית והאנתרופולוגית הם: לואיס הנרי מורגן, אדוארד טיילור, פרנץ בועז, ברוניסלב מלינובסקי (ומחקרו על הקולה), אדוארד אוונס פריצ'ארד,.

קארל מרקס- מבוא ורקע. אחד ההוגים החשובים ביותר בתולדות הסוציולוגיה. למרקס מספר מקורות השפעה: הפילוסופיה האידיאליסטית הגרמנית, הכלכלה המדינית הבריטית והאטופיסטים הצרפתים. על מנת להבין את התיאוריה של קרל מרקס יש להכיר ארבעה מושגי יסוד בתורה הפילוסופית שלו: ניכור, ניצול, נישול, ניגוד וקפיטליזם.

הסוציולוגיה ההיסטורית של מרקסהתפתחות יחסי הייצור בחברה האנושית מחברות קדומות, דרך פיאודליזם, קפיטליזם ועד לסוציאליזם.

ביקורת הכלכלה המדינית. חיבורו החשוב של מרקס אודות המבנה החברתי וטיבו של שינוי חברתי.

המניפסט הקומוניסטי של מרקס הוא החיבור הידוע ביותר שלו השוטח את עיקרי תפיסתו לגבי התהליך ההיסטורי והחברה.

 ראו גם: תיאוריות סוציולוגיות בנות זמננו

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: