מהי תיאוריה? – הגדרה

מבוא לתיאוריות סוציולוגיות ואנתרופולוגיות: מהי תיאוריה? – הגדרה

מתוך: מבוא לתאוריות סוציולוגיות ואנתרופולוגיות – סיכומים

סיכומים, עדכונים, דברים מעניינים והרבה ידע בקבוצת הפייסבוק שלנו (לא תפרגנו בלייק?)

מהי תיאוריה? נמנה כעת מספר הגדרות שונות ל"תיאוריה", המופיעות במילון:

  1. "הניתוח של מערכת עובדות ויחסן זו אל זו" – ההנחה על פי הגדרה זו היא שהתיאוריה מגיעה אחרי העובדות והיא מסבירה את היחסים ביניהן. זוהי הנחה שנויה במחלוקת בשנים האחרונות, ולעומתה יש טענה שהתיאוריה היא זו שמנחה את יצירת, הצבת והבניית העובדות (המציאות היא תוצר של הבניה חברתית ובעקבות התיאוריות). כלומר, העובדות הן בעצם מה שאנחנו רואים דרך פריזמה מסוימת (התיאוריה) כשאנו מסתכלים ובוחנים את המציאות.
  2. "מחשבה מופשטת: השערה (ספקולציה)" – מחשבה שאין לה עוגן במציאות, שאינה מחויבת לפרמטרים עובדתיים כאלה או אחרים, היא מתגלגלת מתוך עצמה ועל בסיס עצמה, על פי כללים מחשבתיים, אסתטיים, לוגיים וכד'.. אך לא נוכל לקבל הגדרה זו כי למעשה יש לנו תביעה מתיאוריה שהיא לא תהיה מחשבה מופשטת בלבד, אלא אנחנו מבינים אותה כחלק מהמחשבה החברתית. התיאוריה היא מעין עובדה חברתית בפני עצמה והיא לא רק בגדר משהו מופשט שמתחולל בדמיון.
  3. "גוף עקרונות כלליים שהם סבירים או קבילים מבחינה מדעית המוצעים כהסברים לתופעות (חברתיות)" – זוהי הגדרה סבירה יותר למושג "תיאוריה".
  4. "גוף של הנחות (טיעונים) שמספק השקפה (נקודת מבט) מדויקת, מתומצתת וסיסטמאתית על נושא".

הגדרה של תיאוריה ממילון אחר:

"כל תצורה מושכלת או הגיונית [של היגדים] אשר שואפת לתת מובן למציאויות הנצפות של החיים החברתיים באמצעות שימוש במושגים, מטאפורות, דגמים (מודלים), או צורות אחרות של אידיאות מופשטות, יכולה להיות מוגדרת באופן לגיטימי כתיאוריה סוציולוגית".

לתיאוריה יש מעמד אוטונומי בתוך הדיסציפלינות של מדעי החברה והרוח, כלומר היא לא נגזרת מתוך תצפית ולא משנית למשהו שנתון מראש, אלא היא חלק מהאופן שבו אנו מבינים את המציאות. לא ניתן לדבר על עובדות מבלי שהן עברו מסננת תיאורטית וכבר הובנו על ידי איזושהי מערכת תיאורטית סמויה או גלויה. עצם הבחירה שלנו במילים המסוימות שאנו בוחרים והמשמעות שאנו בוחרים להן, תלוית תיאוריות.

מבוא קצר למחשבה של חנה ארנדט

מבוא קצר להגותה של חנה ארנדט עם ביוגרפיה, קישורים למאמרים, ציטוטים וסקירה של ספרי חנה ארנדט כמו "יסודות הטוטליטריות" ו"אייכמן בירושלים"

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: