מחקרו של מלינובסקי על הקולה

מבוא לתיאוריות סוציולוגיות ואנתרופולוגיות: מחקרו של מלינובסקי על הקולה

מתוך: מבוא לתאוריות סוציולוגיות ואנתרופולוגיות – סיכומים

סיכומים, עדכונים והרבה דברים טובים בקבוצת הפייסבוק שלנו – לייקקונו!

ב 1920 חקר מלינובסקי את טבעת הקולה – מערכת של קשרי מסחר בין האיים הטרובריאנדיים בגינאה החדשה, שהוא חקר – זוהי מערכת שמשמשת להחלפה טקסית של חפצי יוקרה. החפצים מוחלפים בין השבטים השונים, המפוצלים לתת-שבטים שחיים בנפרד, באיים מרוחקים זה מזה. הגברים המקומיים היו יוצאים להפלגות בסירות כדי לבצע את טקסי ההחלפה האלה – מסעות מסוכנים וארוכים (שבועות עד חודשים). מלינובסקי גילה שהייתה חוקיות חזרתית באופן ההחלפה – מחרוזות אדומות סבבו לכיוון אחד ואילו צמידים לבנים סבבו לכיוון השני – היה כיוון החלפה קבוע לכל פריט. בנוסף, לכל החפצים הללו היה ערך שנקבע על פי התכונות שיוחסו להם, כאשר לכל חפץ יש היסטוריה משמעותית משלו. חלק מהחפצים נחשבו ליקרים מאד, ועוררו התרגשות רבה כשהם התקבלו על ידי האי. כל אי שקיבל חפץ מסוים היה צריך להעביר אותו לאחר זמן מה לאי אחר. כלומר, מדובר במערכת תרבותית מטריאלית, טקסית, שאין לה תכלית אינסטרומנטאלית – זאת לא עסקה עם רווחים, אלא סבב של חפצים מטריאליים, בעלי ערך סימבולי. מלינובסקי גילה שהיו חפצים שלקח כ 10 שנים עד שסיימו סיבוב מלא. לטענתו, על אף שעסקו גם במסחר בתוך ההפלגות הללו, הוא היה רק בן לוואי של המטרה המרכזית – שהוא הניסיון של הטרובריאנדים ליצור לעצמם היסטוריה ותרבות המשכית. חפצי הערך הללו נקשרו אל האתוסים של השבטים הללו, כך שלכל חפץ נבנה סיפור ומסורת. מלינובסקי מייחס לטבעת הקולה את המשמעויות הבאות:

  1. טבעת הקולה ממחישה את הפונקציות של חליפין של מתנות: חיזוק וביסוס קשרים חברתיים, יצירת קשרים פוליטיים ומו"מ על סטאטוס חברתי.
  2. טבעת הקולה ממחישה את התכונה של עובדה חברתית כוללת: היא תהליך מורכב של פולחן, קשרים פוליטיים, עסקאות כלכליות, מסעות, כשפים ומיזוג חברתי. כלומר חילופי המתנה קשורים לכל ההיבטים החברתיים הללו. הכלכלה והתרבות אינם מוסדות חברתיים.
  3. טבעת הקולה מדגימה כיצד היסטוריה מכוננת ומעוצבת במסגרת חברתית של מו"מ. החליפין יוצר היסטוריה של הפריטים וכן של מיתוסים וסיפורים. ניתן לראות בעזרת טבעת הקולה כיצד טעם אסתטי מיוצר, וכיצד הוא תוצר חברתי.

 

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: