תרבות הרנסנס, מאפייניה והשפעתה

תרבות הרנסנס, מאפייניה והשפעתה

מתוך: חברה, פוליטיקה ותרבות בעידן החדש

המילה רנסנס ( צרפתית ) פירושה תחיה מחדש , הרנסנס מבשר על עידן מודרני חדש . אנשי הרנסנס הגדירו את עצמם כאלה שנולדו מחדש . למעשה אפשר לומר שהלידה מחדש היא גם של האלוהים כי הראיה היא ראיה אחרת . ראו את תקופת ימי הבניים כעת חשוכה ולא מועילה .

חייבים להבין מהו הרנסנס כדי להבין את התרבות האירופאית .

התקופה התרבותית ( בין המאה ה -14 למאה ה – 16 ) מסמלת את העידן החדש לא רק באומנות אלא גם בתפיסות המוסר והערכים .

1330 – 1530 – זוהי התקופה שמאפיינת את הרנסנס רק בערים האיטלקיות וחייבים להכיר בה כי ההשפעה של איטליה לא נמוגה עד היום .

עד המאה ה 14 הם ימי הבניים , אח"כ תקופת הרנסנס עד המאה ה – 16 והלאה לעת החדשה או העידן החדש .

מהמאה ה – 16 מתחילה הגירה של האירופאים וגילוי העולם ( קולומבוס , גלילאו וכו' ) .

בתקופת הרנסנס באיטליה בערים האיטלקיות נוצר סחר , נוצרה שכבה עשירה ומשכילה, התחיל גידול האוניברסיטאות באיטליה .

הנצרות הסתכלה בהיבט שלילי על העושר ורכישת ההשכלה מכיוון שעושר גורר את האדם לדבר עבירה כי מקומו בכנסיה ( לא ניתן לעבוד שני אלים – ממון ואלוהים ) – זוהי הייתה התפיסה הדתית .

רנסנס הוא שם שאנשי אירופה ואיטליה המציאו לעצמם .

בתקופה זאת ישנם ערים באיטליה שיצרו שכבה משכילה ועשירה . אושר נתפס כדבר שלילי , החיים הם חיי עוני , אין השכלה אלא רק לימודי דת . הכנסיה לא נתנה תשובה לעולם שצמח ולהתרחשויות שהיו באותה תקופה ( כגון : המגפה השחורה , שליש מבני האדם נהרגו בה ) , ולכן אנשים הלכו לחפש תשובות במקומות אחרים .

יתר על כן בתקופה זאת הכנסיה התנהלה בשחיתות , היא שימשה דוגמא רעה .

ניקולו מקיאוולי ( פוליטיקאי איטלקי והוגי דעות 1469-1527 ) – "אם יש שחיתות אז סמל השחיתות זוהי הכנסיה" .

ג'ובאני בוקצ'ו ( סופר איטלקי 1313-1375 ) – כתב יצירה ובה תיאר את השחיתות ומעשי הזימה בכנסיה , תיאר שאפיפיור נפגש בגיהנום כביכול .

אנשים בתקופה זאת שיצאו כנגד הכנסיה וניסו לדכא אותה ( ייאנג מוס ) נשרף , כי לכנסיה היה הרבה כח.

מי ששלט בערים האיטלקיות היו משפחות עשירות מאוד ( ויסקונטי , ספורצכי ) , הם הפכו להיות הפטרונים של האומנות , תרגום ספרות קלאסית , פטרון המוזיקה , הפטרונים של ההשכלה . בעת ובעונה אחת זה גם נתן צידוק לקיומם .

אחד האנשים המסמלים את תחילתו של הרנסנס ( ציר בדלת לעולם החדש ) הוא פרצ'סקו פטררקה              ( 1304-1374 ) מסמל את פתיחת הדלת לעולם החדש . הוא העריץ את התרבות הקלאסית . הייתה לו הערצה לקיקירו ( אחד מגדולי האישיים , פוליטיקאי , איש מדע בקיצור איש אשכולות – 43-106 ) , התרבות הקלאסית מעצבת את האדם , המדריך לחיים . יש לזכור שהיצירות הקלאסיות היו קיימות והכנסיה למרות שהתנגדה להם היא לא שרפה אותם . אם יש משהו שלא עלה בקנה אחד עם הכנסיה הם פשוט שמו אותו במחסנים ( למשל כשגילו את כתבי אריסטו בתחילת המאה ה – 13 אז השתמשו בזה לטובה ) .

קיקירו אמר שהאדם הוא חלק מעולם הגדול ( קוסמפוליס ) , הוא העמיד את האדם היווני כאידיאל           ( פאידיאה – האדם המשכיל ע"פ התרבות היוונית – רומית , קיקירו תרגם את המילה להומניסטס ) .

התקופה הזאת ( הרנסנס ) היא ממש חיפוש אחרי כתבים קלאסיים ( הירודוטוס , פוביליוס , אריסטופוס ועוד , אלה ספרים שהיו בתהום הנשיה תקופה ארוכה ) .

1453 – מסמלת את נפילתה של קונסטנטינופוליס ע"י האימפריה העות'מנית .

פטררקה חידש את המילה "הומניסטס" חיפוש אחרי כתבים קלאסיים וחינוך והשכלה שאינם קשורים לדת אלא מקצועות חופשיים – אדם הומניסט הוא אדם שהתחנך ע"פ התרבות היוונית – רומית הקלאסית. סקולסטיקאים – אנשים שהשתמשו בתיאולוגיה כדי להסביר את אמיתות הדת הנוצרית , פטררקה לעומתם סבר שיש ללמד מקצועות חופשיים ( מתמטיקה , חינוך וכו' ) כדי לעצב את דמותו של האדם המשכיל . אך הם אינם היו מעוניינים לפגוע בדת ואמרו שזה לא פסול לפעול בשניהם בו זמנית .

אוגוסטינוס ( 1354 – 1413 ) – היה אחד מאבות הכנסיה , אחד מספריו הידועים נקרא " עיר האלוהים" , הוא טען שהכל היה מושלם לפני החטא הקדמון , מי שיצר את הרע הוא האדם ( ע"פ החטא הקדמון ) , הוא החליף בעצם את אהבת האלוהים באהבת עצמו . לכן האלוהים ירד בתור בן אדם ( ישו ) וניסה כאדם לקרב את האדם לאלוהים ( ע"פ האידיאולוגיה הנוצרית ) . תפיסתו של אוגוסטינוס מסתכלת על האדם בתפיסה שלילית שפשוט הוא יצר את הרע .

אנשי הרנסנס אומרים דברים שונים לגמרי , האדם הוא לא חסר ערך , הוא יכול לרכוש השכלה ולהתעשר ולכן תקופה זאת יוצרת תפיסות שונות לגבי אושר . בתקופה זאת האידיאל היה חיי עוני ופשטות , בעוד הכנסיה הייתה עשירה מאוד . הם טענו שעושר הוא לא דבר שלילי – עושר הוא אינדיקציה של האל כדי לעזור לזולת ולבנות בתי ספר וכנסיות (תפיסה זו מזוהה בעיקר עם הרפורמציה)

ישנו דבר נוסף – שינוי בכתיבת ההיסטוריה ( עד אז הכתיבה היא מן הבריאה ועד אחרית הימים – הכל קשור לאל, היסטוריה של המנזרים, בישופים ואפיפיור, אנשי הכנסיה כתבו היסטוריה נוצרית מובהקת ) , הרנסנס ניתק את עצמו מהתקופה התיאולוגית והחלו אנשים לכתוב היסטוריה שכונתה magistra vitae  – זוהי היסטוריה על האנשים שמייצגת תקופה שתלמד על כשלונות , הצלחות , חולשות של בני אדם בכדי ללמוד מטעויות בעתיד .

הרנסנס מסמל את תחילת הדרך לעיצוב התרבות המוכרת לנו .

הסבר על תופעות היסטוריות אינו הסבר תיאולוגי , למשל מקיאוולי אשר מדבר על המונח " פורטונה " = נסיבות מיוחדות , " גל שאפשר לרכב עליו " , במהלך ההיסטוריה ישנם תקופות ששליט בעל חוכמה יכול לנצל אותה לטובתו , אם אותו מנהיג ינצל את הפורטונה אז היא תאר לו את פניה ( הוא יצליח במשימתו ).

איש הרנסנס של תקופה זאת ראה לנגד עניו שני דברים :

1. עולם הקלאסי , על עולם הערכים והמידות המוסריות , ההשכלה , המקצועות החופשיים שהוא יכול ללמוד , כל אלו שיכולים לעצב את אישיותו .

2. הוא לא שלל את העולם התיאולוגי , מכיוון שגם בעולם זה היו אמות מוסר גדולות , אלא ניסה לקשר בין השניים .

זה מה שמאפיין את התקופה שיש בה פלורליזם ( ניגודיות שמשלבים ביחד ) .

תפיסת הפרוטסטנטים- צריך לגלות סבלנות וסובלנות מכיוון שצריך לגשר בין העולם הקלאסי והתאולוגי. הכנסיה עודדה אומנות שהתאימה לצרכים שלה ( לא תמונות עירום אלא למשל זימרה ) .

אחד האנשים שניסה למצוא פשרה בין אותם מידות מוסריות קלאסיות לבין עולם הדת הנוצרית היה אדם בשם ארסמוס ( 1466-1536 ) – נסיך הרנסנס . אינטלקטואל משכמו ומעלה . זאת אומרת שאם הוא מדבר על סוקרטס שמבעצם היה אדם מוסרי , ואותו הוא מעלה לקדוש נוצרי . ארסמוס אמר : התקופה הקלאסית היא מבשרת את הופעת הנצרות מבחינה דתית מסורתית .

מקיאוולי אומר שיש את המוסר הרומי ( מתאים לנהל מדינה , כושר פיקחות כדי לשרוד בעולם הפוליטי ) ויש את המוסר הנוצרי ( כניעה , שפלות ענווה , מוסר זה מתאים למשכנות העוני ) .

הכנסיה הנוצרית התייחסה לאדם כאדם שפל ועלוב , כולם זקוקים לחסד , בגלל שהאדם נושא עליו את החטא הקדמון . אבל ברנסנס ישנו שינוי גדול מאוד ( למשל המחזה אנטיגונה – בדמותו של קריאון : "אין אדיר בארץ יותר מהאדם" ) .

אחד הפילוסופים בשם פיקו דלה מירנדולה יש לו נאום מאוד מפורסם שנקרא : "אורציו די הומיס דיגניטטה" ( נאום על כבוד האדם ) . ושם הוא מדבר על כבוד האדם ועל כבוד האנושות . הוא מדבר על זה שהאדם חופשי להיות שפל או נעלה , לחיות בכבוד או לא לחיות בכבוד , כלומר בפני האדם פתוחות אפשרויות משום שהוא יכול ללמוד את המקצועות החופשיים ( טריגונומטריה, מתמטיקה, חינוך ועוד ) , זהו לא אדם שכבלו אותו בחטא הקדמון .

הרנסנס בעצם הביא בפנינו את האדם בעל יכולת כדי ללמוד מההיסטוריה ולתקן את ההיסטוריה ע"פ החטא הקדמון . אדם כזה יכול בעצמו לקרוא את כתבי הקודש ולהבין אותם ללא צורך בכנסיה . למעשה האדם הופך להיו המרכז ( הרנסנס למעשה טמן את הזרעים של החלשת כוחה של הכנסיה ושל האפיפיור שעד אותה תקופה הכתיב כיצד לחיות ) .

השאלה הנשאלת איך זה בא לידי ביטוי באומנות ? עד עכשיו האומנות יצגה את הסיפור התיאולוגי , תיארה את האמונה , הולדת ישו ) ובתקופת הרנסנס דיברו על האומנות "כנכד של האלוהים" למעשה דיברו על היופי שהיא מגלמת , היופי שקשור לבריאה . רצו להוציא החוצה מהאדם את היופי הפנימי שלו . ( הציור של ונוס של פטיצ'לי , המונה ליזה של לאונרדו דה ויצ'י , ציורים של רפאל , מסאצ'ו – הגירוש מגן עדן , הם רצו לתאר את האדם , את החיוך או הכאב של האדם ) . הם טענו שהעירום זה הביטוי של העוצמה הנעלה . האומנות לא נותקה מהצד התיאולוגי אך הייתה בשל עצמה , גוון אחר .

מתקופת הרנסנס מתחילים לגלות את העולם מסביב ( קולומבוס האיטלקי ) , מתחילה הנהירה של האירופאים לעבר העולם , לתגליות חדשות . מתחילים לגלות מדינות חדשות בתחילת המאה ה – 15 כגון ספרד , אוסטריה ועוד . הייתה שקיעה של הערים האיטלקיות ושם נגמרה תקופת הרנסנס .

הכסף או החיים: כמה זה "מספיק"?

כמה כסף זה מספיק בכדי לחיות חיים מאושרים? אם התשובה היא "עוד" אז אין לכם סיכוי, אבל מבט אחר על העבודה והקניות יכול לשנות את זה.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: