בראשית, פרק לז – מכירת יוסף למצריים ע"י האחים
חלוקה:
א' – יא שנאת האחים את יוסף בגלל יחס אביהם אליו חלומות יוסף וסיפורם
י"ב – י"ז: יוסף הולך לראות את שלום אחיו כמצוות אביו.
י"ח – ל מכירת יוסף. תגובת ראובן להיעלמות יוסף.
ל"א – ל"ה: האחים מוסרים ליעקב את כתונת הפסים הטבולה בדם ותגובת יעקב.
ל"ו: המדנים מוכרים את יוסף למצרים.
בפרקים הקודמים עוברים על יעקב ארועים רבים ובסופם הוא חוזר לארץ ישראל עם 12 ילדים וללא אשתו האהובה רחל שנפטרה בדרך והוא מתיחס ליתומיה-יוסף ובנימין בצורה מיוחדת האחים האחרים מקנאים מאוד ביוסף ויסף מצידו נותן להם סיבות נוספות לשנוא אותו-התנשאות והלשנה לאביו על מעשיהם.
'וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען'
בבראשית ל"ו סופר על תולדותיו של עשיו בקצרה ופה מאריכה התורה בסיפורי תולדות יעקב
רש'י לומד שכך דרכה של תורה להאריך בסיפור הדמויות המרכזיות ולקצר בדמויות המשנה
רמב'ן משווה בין האחים ומציין שלמרות שנאמר לאברהם בברית בין הבתרים 'גר יהיה זרעך' –גזרה זו חלה רק על יעקב ולא על עשיו לו נאמר שישב בארצו-אחוזת עולם
'אלה תולדות יעקב יוסף בן שבע עשרה שנה היה רועה את אחיו בצאן'
פסוק זה קשה שכן אם כתוב תולדות יעקב היינו מצפים לפרוט ולא להזכרת שמו של יוסף בלבד
רש'י
1.הכתוב בה לספר על המאורעות שהובילו לגלות מצריים וזה התחיל מסיפור יוסף
2.שמסתכלים ביוסף ותולדותיו רואים השתקפות של יעקב ותולדותיו(שניהם עבדו 22 שנה ונשטמו על ידי אחיהם ונרדפו על ידם וכו..)
3.יוסף הוא עיקר בניו של יעקב וגם דמה לו פיזית מאוד
'והוא נער את בני בלהה ואת בני זלפה נשי אביו'
רש'י – התורה כבר סיפרה שיוסף בן 17 ולמה היא חוזרת ואומרת שהוא נער אלא שהיה עושה מעשי נערות(מסלסל בשערו וכו…)ולבד מזאת הוא קרב את בני השפחות בהם היו האחים האחרים מזלזלים
רמב'ן -לא יתכן שבני השפחות היו קרובים ליוסף שכן אם כך היה הדבר איך נמכר יוסף והרי היו בעדו 4 בני השפחות םיחאה ךופה היה בצמהש ן'במרה ריבסמ ןכלו !!!? 5לומ 7ויה ולש הנחמב רמולכ ומצע אוהו דגנתהש ןבואר ןימינב ויחא ןכש םתיא ךסכתסה אוהו וילע ורמש תוחפשה ינב'ויבא יוסף את דיבתם רעה אל אביהם'
לפי הרמב'ן יוסף הלשין על בני השפחות וכך בני לאה שנאו אותו בגלל הקנאה ובי השפחות בגלל שהלשין עליהם
רש'י אומר שיוסף הלשין על בני לאה שהם חוטאים ב3 דברים:גילוי עריות,ביזוי בני השפחות,אוכלים אבר מן החי
וכנד זה נענש – גילוי עריות – אשת פוטיפר,ביזוי השפחות-נמכר בעצמו לעבדות ,אבר מן החי-שחטו גדי עיזים ואמרו לאביהם שדמו הוא דם יוסף
'וישראל אהב את יוסף מכל בניו כי בן זקונים הוא לו'
מה פרוש בן זקונים?
רש'י:
1נולד. לעת זקנתו 2.בן חכם ממשיך תורתו 3.שהיה דומה לו
רמב'ן – העוזר לו בעת זקנתו
'ועשה לו כתונת פסים'
סוג של בגד מיוחד שגרם לאחים לקנאה ומכאן למדו חז'ל שאסור להפלות בין האחים אפילו בקצת
האחים כל כך לא אהבו את יוסף עד ש'לא יכלו דברו לשלום' שהרגישו צבועים לדבר איתו טובות
יוסף חולם חלום ראשון ובו האחים מאלמים אלומים בשדה(אוספים את התבואה לערמות) והאלומה שלו נעמדת ואלומות האחים משתחוות לו האחים שגם כך לא אוהבים אותו אומרים לו 'המלוך תמלוך עלינו אם משול תמשול בנו', ' ויוסיפו עוד שנוא אותו על חלומותיו ועל דבריו '
ורש'י – שנאו אותו על החלומות ועל ההלשנות
רמב'ן – שנאו אותו על עצם החלום ועל הצורה המתנשאת שסיפר אותו
יוסף ממשיך לחלום והפעם הוא חולם שהשמש(אביו)והירח(אמו או אשת יעקב)ו11 כוכבים משתחווים לו
הפעם הוא מספר את החלום גם לאחיו וגם לאביו שכן אביו נזכר בחלום
'ויספר אל אביו ואל אחיו ויגער בו אביו ויאמר לו מה החלום הזה אשר חלמת הבא נבא אני ואמך ואחיך להשתחוות לך ארצה'
רש'י
1.יעקב גער בו וטען שהחלום הוא דברי שוא שכן אמו מתה כבר וכמו שהיא לא תשתחווה לו גם אביו ואחיו לא ישתחוו
2.בכל חלום יש דברים בטלים או שהירח הכוונה לבלהה ולפי זה יעקב רק טען נגדו על שהוא מעורר את שנאת אחיו
'וילכו אחיו לרעות את צאן אביהם בשכם' ויעקב פונה ליוסף ואומר לו 'הלא אחיך רועים בשכם לכה ואשלחך אליהם ויאמר לו הנני'
למרות שיוסף ידע שאחיו שונאים אותו הזדרז במצוות אביו
וישלחהו מעמק חברון ויבא שכמה' 'רש'י-והרי חברון בהר(ולא בעמק)? אלא מוזכרת כאן ברמז 'עצתו'של אברהם הקבור בחברון על פיה זרעו יירד למצריים וכאן התחיל התהליך
הרמב'ן מדגיש שיוסף עשה דרך קשה לבקר את אחיו לכבוד אביו
'וימצאהו איש והינה תועה בשדה וישאלהו האיש לאמור מה תבקש'
הפרשנים מלאי התפעלות מכך ש:
א.יוסף למרות היחסים ולמרות שלא מצא את אחיו ממשיך לחפש
ב.מהתזמון שמצא מישהו שיסביר לו ולפי חלקם מדובר במלאך גבריאל
האחים לעומת זאת לא ממש שמחים לראות את יוסף מתקרב אליהם ומבקשים לפגוע בו ואף להרוג אותו בסיום דבריהם נאמר
'ונראה מה יהיו חלומותיו'
רש'י-את המילים האלו אמרה רוח הקודש שכן האחים רצו להרוג אותו ואדם מת אין לו חלומות
רמב'ן-אמרו זאת בדרך מליצה אחרי שימות כבר לא יוכל לחלום
'ויאמר אליהם ראובן אל תשפכו דם השליכו אותו אל הבור הזה אשר במדבר ויד אל תשלחו בו'
לפי הרמב'ן שמסתמך גם על דברי ראובן עצמו בפרק מ'ב ראובן נמצא בבעיה אסור לו להראות לאחים שהוא בעד יוסף אבל כבכור הוא אחראי על יוסף וצריך להציל אותו ולכן הוא מציע שיזרקו אותו לבור וזאת על מנת שלאחר זמן הוא יבוא ויציל אותו האחים מסכימים כי הם מניחים שממילא יוסף ימות בתוך הבור שכן כידוע מאמר חז'ל על הפסוק 'והבור ריק אין בו מים' –אבל נחשים ועקרבים יש בו גישתם השלילית של האחים מתגלית בפסוק
'וישבו לאכול לחם'
אחרי שזרקו את אחיהם לבור הם יושבים בשלווה לאכול(הדברים מחמירים שמגלים בהמשך שיוסף צעק והתחנן אליהם)
תוך כדי אכילה 'והנה אורחת ישמעאלים באה מגלעד' ואז יהודה אומר לאחים שלו שלא יצא להם כלום ממיתת יוסף בואו נמכור אותו ואז הוא יעלם מחיינו ולפחות לא אנחנו פגענו בו הבעיה היא שהסיפור מסתיים 'ויעברו אנשים מדיינים וימשכו את יוסף מן הבור' ולאחר מכן 'וימכרו את יוסף לישמעאלים' וכמובן קשה מה קרה בדיוק
רש'י מסביר שיוסף הועלה מן הבור ע'י אחיו ונמכר לישמעאלים שמכרו אותו למדיינים שמכרו אותו למצריים
רמב'ן מסביר שהאחים מרחוק חשבו שמדובר בישמעאלים אבל שהשיירה התקרבה התברר שאלו מדיינים
רשב'ם מסביר שבעצם האחים לא מכרו אותו אלא המדינים העלו אותו מן הבור ומכרו אותו לישמעאלים
ראובן שהציע לשים את יוסף בבור על מנת שיציל אחר כך את יוסף לא היה עם האחים בזמן המכירה
רש'י – הלך לשמש את אביו או שהיה בתענית על חטאו בפרשת הדודאים
בכל מקרה ראובן חוזר לבור על מנת להציל את יוסף ומגלה בור ריק הוא פונה לאחיו והם(כנראה)מספרים לו מה קרה ועכשיו נוצרה בעיה-מה מספרים ליעקב והאחים מחליטים לשחוט שעיר עיזים ולטבול בדמו את הכותנת של יוסף
ולמה שעיר עיזים? רש'י-דמו דומה לדם אדם
הם לא מביאים את הכותונת הטבולה בדם בעצמם אל יעקב אלא שולחים שליחים שלא יחשוד בהם והשליחם אומרים ליעקב 'הכר נא הכתונת בנך היא אם לא' ותגובת יעקב
'ויכירה ויאמר כתונת בני חיה רעה אכלתהו טרף טורף יוסף'
המפרשים שואלים מדוע לא גילה ה' ליעקב ברוח הקודש שיוסף עדיין חי
רש'י מסביר שהאחים החרימו את מי שיגלה ובחרם שיתפו את ה'
ע'פ הרמב'ם שאומר שאין נבואה שורה מתוך עצבות ניתן להסביר שבגלל זה יעקב לא התנבא כיוון שהיה עצוב
יעקב קורע שמלותיו ומתאבל על בנו ימים רבים(22 שנה מידה כנגד מידה לשנים שהוא עצמו היה אצל לבן ולא כיבד את הוריו)
'וימאן להתנחם ויאמר כי ארד אל בני אבל שאולה'
ומדוע מאן להתנחם?
רש'י – יש גזרה שמת משתכח מן הלב אבל יוסף היה חי ולכן לא נשתכח
פרשנים אחרים אומרים שיעקב האשים את עצמו שבגללו נפגע יוסף
הפרק מסתיים ב'והמידיינים מכרו אותו אל מיצריים לפוטיפר סריס פרעה שר הטבחים'
הפרשנים חלוקים בהסבר תפקידו של 'שר הטבחים'
יש המסבירים שהכוונה לתליין הראשי ויש המסבירים שהכוונה לשוחט הבהמות הראשי או לשופט הראשי
ראו גם:
בראשית פרק ל”ז – סיכום ממלכתי
בחזרה אל סיכומי ספר בראשית (דתי) או עמוד הסיכומים הראשי של ספר בראשית.