יסודות הפרסום – סיכומים במבוא לפרסום

להלן תמצאו אסופת מקורות ומאמרים הנוגעים לנושא של פרסום ומבוססים על הקורסים "יסודות הפרסום" ו-"מבוא לפרסום". הסיכומים מסודרים על פי סדר נושאים להלן וכן בקישורים פנימיים על מנת לאפשר למידה נוחה. להעשרה מומלץ לבחון גם את אסופות הסיכומים בנושא פרסומות ותרבות הצריכה וכן סיכום הקורס יסודות השיווק.

פרסום הוא פעולה תקשורתית מובנית ומתוכננת, להבדיל משיר/פליטת פה וכו'. הפרסום הוא צורת תקשורת לא אישית אלא פונה לקהלים רחבים, עפ"י רוב הוא לא פונה ספציפית לבנאדם מסוים בלבד. פרסום הוא חלק מפעולה רחבה יותר המכונה אסטרטגיה שיווקית. הפרסום הוא בד"כ נעשה בתשלום (למרות שיש אנשים שעושים פרסומות בחינם=פרובונו אך הם חריגים או לשם ניסוי כלים). הפרסום הוא שכנועי באופיו כלומר בכל פרסומת בסופו של דבר מנסה לשכנע אותך לקנות (אסטרטגיה לטווח ארוך/קצר). הפרסום הוא תקשורת אסטרטגית, מכוונת, מטרה. המטרה היא מטרה שיווקית. ישנה החלטה של יעד שיווקי שמוצב.

תוכן הפרסום הוא מוצרים, סחורות, שירותים, רעיונות. בכל מדינה מתקדמת לפרסום יש ספונסר מזוהה / בעל בית. כל מפרסם נדרש להזדהות בפרסומות שלו. הספונסר הוא האחראי החוקי לתוצאות הפרסום.

הפרסום הוא תקשורת שכנועית במהותה, זאת אומרת ישנה מטרה והיא לשכנע אנשים לעשות משהו. מטרתו של הפרסום היא לא תמיד לגרום לפעולת קנייה מיידית, יש הרבה פרסומות שעל פני השטח לא משכנעות לקנייה אבל הם בונות תדמית למוצר שיקדמו את מכירות המוצר בעתיד.

סיכום 1: מדיות ומטרות הפרסום – על המדיות השונות שמשמשות את תחום הפרסום והמטרות של פעולה פרסומית.

סיכום 2: היסטוריה של הפרסום –  התהליכים שעברו על תחום הפרסום מראשיתו ועד ימינו

סיכום 3: תורת הצרכן \ התנהגות צרכנים – פילוח קהלים וקביעת מסרים מותאמים לצרכן

סיכום 4: תורת המוצר – סוגי מוצרים, אופני צריכה, מחיר ומאפיינים אחרים של מוצרים בהקשר פרסומם

סיכום 5: מחקרים בפרסום – אילו סוגי מחקרים נערכים לפני, במהלך ואחרי קמפיין פרסומי

סיכום 6: גלובליזציה בפרסום – איך מתנהל הפרסום בשדה גלובלי

סיכום 7: מוסר, אתיקה וחוקיות בפרסום – על היבטים מוסריים ואתיים של הפרסום.

סיכום 8: סקס בפרסום – השימוש בדימויים מיניים בפרסום על מנת לקדם מכירות

סיכום 9: אלימות בפרסום – השימוש בדימויים אלימים במסגרת של פרסומות

סיכום 10: עמדת הציבור כלפי פרסום – כיצד מתקבלות פרסומות על ידי הציבור ויחסו אליהן

סיכום 11: סטריאוטיפים בפרסום – על השימוש בסטריאוטיפים בפרסומות ויחסו של הקהל אליהם

סיכום 12: פרסום לילדים – על אסטרטגיות פרסום המכוונות לילדים, האפקטיביות והאתיקה שלהן

סיכום 13: השפעת הפרסום על הכלכלה – האם הפרסום תורם לכלכלה או מזיק לה?

סיכום 14: הפרסום בישראל – תקציר תולדות ענף הפרסום בישראל

רוע וגאולה במחשבה של מרטין בובר

הפילוסופיה של מרטין בובר מספקת נקודת מבט עמוקה וייחודית על טבעו וגאולתו של הרוע. בעוד שחלק ניכר מעבודתו ידוע בהתמקדות בדיאלוג, קהילה ומערכות יחסים, הרהוריו על הרוע, תפקידו בחיי האדם וכיצד ניתן לשנותו הם היבטים משמעותיים מאוד במחשבתו.

בובר ניגש לנושא הרוע לא ככוח מוחלט או בלתי ניתן לפדיון אלא כמשהו שניתן לטפל בו, להבין אותו ובסופו של דבר לגאול באמצעות דיאלוג ופעולה אנושית. בעבורו הרוע אינו כוח נפרד ועצמאי המתקיים בניגוד לטוב. במקום זאת, זהו עיוות או שיבוש של ההרמוניה הטבעית בין יחידים ויחסיהם – גם זה עם זה וגם עם האלוהי. לדעתו, הרוע מתבטא כאשר מערכת היחסים אני-אתה – האידיאל של כבוד הדדי, פתיחות ומפגש – מתפרקת, מפנה את מקומו ליחסי אני-זה, שבה אנשים ודברים עוברים אובייקטיביות, משתמשים בהם ומצטמצמים לכלים. החפצה זו מטפחת הפרדה וניכור, שניהם מרכזיים בהבנתו של בובר את הרוע.

הרוע, לדעתו של בובר, הוא בעיקרו יחסי. הוא משגשג במצבים שבהם מפגשים אמיתיים מוחלפים בעסקאות, שבהם אנשים מאבדים את היכולת לראות זה את זה כיצורים מלאים ובמקום זאת רואים בהם אמצעי להשגת מטרה. התמוטטות זו במערכות היחסים לא רק פוגעת ביחידים, אלא משחיתה את המרקם של הקהילות והחברה. ככל שאנו מחפצים אחרים, כך אנו מנתקים את הקשרים הקושרים אותנו יחד בדרכים משמעותיות.

הליקוי של אלוהים
אחת התרומות המשמעותיות ביותר של בובר לדיון על הרוע היא תפיסתו של "ליקוי האל". רעיון זה מתייחס לתקופות בהיסטוריה האנושית, או בחיי הפרט, שבהן נוכחותו של אלוהים נראית מרוחקת או מעורפלת, והקשר האלוהי בין אנשים לאלוהים מנותק. לפי בובר, הרוע משגשג ברגעים אלו של ליקוי אלוהי. כאשר אנשים מאבדים את הקשר שלהם עם אתה האלוהי – כאשר תחושת האימננטיות והנוכחות של אלוהים מוסתרת – סביר יותר שהם יפלו לדפוסים של חפצה, מניפולציה ופגיעה.

עם זאת, ליקוי האל אינו קבוע. בובר מאמין שזה חלק ממחזור גדול יותר של חיים רוחניים, שבו נוכחות אלוהים עשויה לדעוך אך ניתן לגלות אותה מחדש באמצעות מאמצים לשיקום מערכות יחסים – בין בני אדם ועם האלוהי. הרוע, במובן זה, אינו נובע מאיזו חושך מובנה בעולם אלא מכשל של מערכת יחסים ודיאלוג, את שניהם ניתן לשחזר.

גאולה באמצעות דיאלוג
הפתרון של בובר לרוע קשור עמוקות לפילוסופיית הדיאלוג שלו. הוא לא מציע שהרוע הוא משהו שאפשר להתגבר עליו בכוח או להכחיד אותו באמצעות עונש. במקום זאת, הוא מציע שניתן לגאול את הרוע – להפוך לטוב – באמצעות מפגשים אנושיים אמיתיים. על ידי ביסוס מחדש של מערכת היחסים אני-אתה, יחידים יכולים לרפא את השבירה המולידה את הרוע. תהליך הגאולה הזה אינו מופשט אלא מעשי ביותר: הוא כרוך בפתיחות, אמפתיה ונכונות לעסוק באחרים כיצורים מלאים, ולא כאובייקטים.

בהגות החסידית, שהשפיעה עמוקות על בובר, ישנה אמונה שגם הרוע מכיל ניצוצות של פוטנציאל אלוהי שניתן לשחרר ולהפוך. בובר מרחיב את הרעיון הזה בכך שהוא מציע שליחסים אנושיים, כשהם אמיתיים ומושרשים במפגש אני-אתה, יש את הכוח להפוך חוויות שליליות לחיוביות. פעולת המפגש עם אדם אחר בצורה מלאה וכנה היא גואלת כי היא משחזרת את הקשר שהרע ניתק.

רוע וחירות
בובר גם חוקר את הקשר בין הרוע לחירות האדם. הוא טוען שהאפשרות של רוע נובעת מאותו חופש המאפשר אהבה, יצירתיות ומערכות יחסים אותנטיות. בני אדם חופשיים לבחור בין להתייחס לאחרים כאל חפצים או כאל אתה. חופש זה אומר שהרוע הוא תמיד תוצאה פוטנציאלית של פעולה אנושית, אבל זה גם אומר שהגאולה תמיד אפשרית. אותו חופש שמוביל לניכור ולפגיעה יכול להיות מופנה לכיוון שיקום ודיאלוג.

בנוסף למאמצים הפרטניים, בובר מדגיש את תפקידה של הקהילה בגאולת הרוע. קהילה המבוססת על דיאלוג, שבה חברים מזהים זה את זה בתור אתה, יוצרת סביבה שבה הרוע נוטה פחות לשגשג. בקהילה כזו, אנשים טוענים זה לזה על שמירת מערכות יחסים אמיתיות, וישנו מאמץ קולקטיבי לגאול את ההשפעות המזיקות של הרוע באמצעות אחריות משותפת וטיפול.

לבסוף, בעבור בובר הרוע אינו כוח בלתי ניתן לשינוי אלא עיוות יחסי שניתן לגאול באמצעות דיאלוג אמיתי ופעולה אנושית. גישתו לרוע מדגישה את כוחן של מערכות יחסים, את חשיבות החופש האנושי ואת הפוטנציאל לטרנספורמציה באמצעות קהילה. על ידי שחזור מערכת היחסים אני-אתה ושיקום הקשר עם האלוהי, הפרטים והחברות יכולים להתגבר על הפרידה והניכור שמובילים לרוע. באמצעות תהליך זה, בובר מציע חזון מלא תקווה שבו ניתן לשנות את הרוע, ולרפא את השבר של העולם.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: