מחקר: 10 התכונות של מנהיג ומנהיגה חיוביים

מחקר ענק בארה"ב שערכו חוקרי המנהיגות ג'ק זנגר וג'וזף פולקמן ראיין 300,000 מנהיגות ומנהיגים עסקיים במטרה לברר מהן התכונות של מנהיג חיובי. משתתפי המחקר התבקשו לדרג את ארבעת תכונות האופי החשובות ביותר לדעתם של מנהיג או מנהיגה. על סמך התשובות האלו ריכזו זנגר ופולקן עשר תכונות אופיו חיוביות של מנהיגות (תכונות שרבות מהן קרובות לאידיאל של מנהיגות מעצבת):

1. מעורר השראה ומשרה מוטיבציה

מנהיגים גדולים הם כאלו שמציבים חזון אמיתי ומשכנעים אחרים להאמין בו ולפעול למענו. כסף הוא מוטיבציה טובה לאנשים, אך הם יעשו הרבה יותר אם יציעו להם הזדמנות לעשות משהו באמת חשוב ומנהיגות גדולות נותנות להם את התחושה הזו.

2. יושר ויושרה

מנהיגות שמעוררות אמון באחרים הן כאלו שלא מסתירות מהם דברים. הם אינם צבועים ומניפולטיביים והם עומדים במילה שלהם. מבין התכונות של מנהיג חיובי סטנדרט מוסרי גבוה היא אחת מהחשובות ביותר.

3. יכולת פתרון בעיות

המטרה הראשונה של מנהלים היא לפתור בעיות ולזהות הזדמנויות. תכונת אופי חיובית של מנהיגה היא היכולת לנתח בעיות ולמצוא את הפתרון המתאים להן, כמו גם לזהות הזדמנויות כשהן מגיעות.

4. ממוקד בתוצאות

מנהיגה טובה היא מנהיגה שגורמת לדברים לקרות. הוא אינו דוחה דברים למחר או מחכה לעיתוי נוח אלא נמצא תמיד במומנטום של התקדמות. תוכנת האופי המנהיגותית הבולטת כאן היא דבקות במשימה ויכולת התמדה. כך מנהיגים הופכים לקטר המושך אחרים אחריהם.

5. יכולת תקשורת

תוכנת אופי חשובה למנהיג היא היכולת שלו לתקשר עם סביבתו ועם האנשים שמתחתיו. היכולת להקשיב ולהסביר את עצמה כמו גם למצוא את השפה להגיע לליבו של כל אחד, היא מפתח חשוב של כישורי מנהיגות.

6. בניית מערכות יחסים

בהמשך ליכולות התקשורת, תוכנת אופי נוספת של מנהיגה טובה היא היכולת שלה ליצור מערכות יחסים מבוססות אמון ומחויבות. כישורים אלו חשובים מאוד בתוך צוות אך גם כלפי חוץ ביחסים עם לקוחות, מתחרים וכדומה.

7. מומחיות

מנהיג טוב הוא מישהו שיודע מה הוא עושה. לא משנה התחום, למנהיג צריכים להיות הכישורים להבין היטב את המציאות. המקצועיות והמומחיות של המנהל לא קשורות רק ליכולות הטכניות המעשיות שלו, אלא גם לאמון שהסביבה שלו רוחשת לקבלת ההחלטות שלו.

8. חשיבה ארוכת טווח ואסטרטגיה

למנהיגים טובים יש חזון לעתיד ודרך לממש אותו. מנהלת איכותית לא רק מכבה שריפות ומנהלת את הכאן-ועכשיו אלא יודעת לאן היא רוצה ללכת ויש לה גם תוכנית כדי להגיע לשם.

9. העצמה של אחרים

גם המנהל הכי מוכשר בעולם לא שווה הרבה בלי צוות טוב. לכן מנהיגים טובים הם כאלו שדואגים לטפח ולהכשיר את האנשים שאיתם, מגדלים אותם ופורשים בפניהם אופק רחב. חשיבה חיובית ושימוש בפסיכולוגיה חיובית אף הן תכונות של מנהל מוצלח.

10. יצירתיות

מנהיגה טובה מסוגלת לראות משהו שאף אחד אחר לא קולט, ולתת פתרונות שאף אחד אחר לא חושב עליהם. חשיבה יצירתית היא שבמקרים רבים מציל את המצב והיא אמנם אחרונה אך מאוד חביבה בין התכונות של מנהיג חיובי.

לספרם של זנגר ופולקמן

לקריאה נוספת:

סודות המוטיבציה: מה גורם לנו לעבוד (ומה לא)? – מחקר

פסיכולוגיה חיובית בעבודה ובארגונים

סוגי מנהיגות נפוצים

עוד דברים מעניינים: