וולטר בנימין – יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני – הקדמה ומושגים מרכזיים

תרבות פופולרית – סיכומים: וולטר בנימין – יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני – הקדמה

ראה סיכום קורס מלא: תרבות פופלרית – סיכומים

סיכומים, עדכונים, דברים מעניינים והרבה ידע בקבוצת הפייסבוק שלנו (לא תפרגנו בלייק?)"

יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני היא אחד החיבורים החשובים והמורכבים ביותר של וולטר בנימין.

אותנטיות: חלק גדול מ"יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני" של בנימין מסביר מהי אותנטיות, כיצד היא מתבטאת באומנות, כיצד היא משתנה עם הזמן. הגדרתו מבוססת על ניגודים. אותנטיות= חד פעמיות שמכוונת מעבר לזמן

תופעה שמלווה אותנטיות: אורה / הילה= משהו קרוב אליך, ככל שהוא רחוק ממך והוא מעל לזמן ולמקום.

צורות שונות לדון ביצירת אומנות:

1. תולדות האמנות– דיון היסטורי בדרך בה יצירת האמנות מייצגת אסכולות שונות. האם ציור הוא אבסטרקטי, אימפרסיוניסטי, שייך לתקופה הכחולה של פיקאסו וכו'… מתוך כך קובעים את ערכה. תיאוריות של תולדות האמנות יסבירו ערך כפונקציה של החידוש והשמרנות ביצירה, כחלק הקשר היסטורי מסוים.

2. הקהל והיצירה, הפסיכולוגיה של האמנות– הדיון ב"יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני" עוסק בשאלות של הפסיכולוגיה של האומנות, שאלות קוגניטיביות…מה התגובות הקוגניטיביות שיצירת אומנות גדולה מעוררת במשותף אצל אנשים. הדגש הוא שערך יצירה נובע תכונות המאפיינות אותה ויוצרות תגובה רגשית, בקרב הקהל. *זהו גם אינו הניתוח של וולטר בנימין. למרות שבנימין מדבר על ההילה שהיצירה מעוררת בקרב הקהל (כלומר יש התייחסות לקהל אך לא באופן קוגניטיבי) אך אצלו ההילה לא מייצגת תכונות מהותיות פנימיות של היצירה, כאלו שדיון מסוג זה עוסק בהן.

3. ניתוח סוציולוגי של האמנות– בו ערכה של היצירה "ההילה שלה" נוצרת בהקשר חברתי מסוים, דתי, חילוני, אותנטיות, שכפול… פייר בורדייה, שמדבר על שדה הייצור של התרבות. התיאוריה שלו מסבירה כיצד יצירות אומנות מקבלות את ערכן על סמך ההון התרבותי שהן משקפות (שמומחים קובעים שצירה היא בעלת ערך).

בנימין טוען כי ערך של יצירת אומנות נובע לא ממנה עצמה (כמו ההיסטוריה של האמנות) וגם לא מהצופה (כמו הפסיכולוגיה של האמנות), אלא מההקשר החברתי בו היא נמצאת. יש הקשר שבתוכו נוצרת היצירה ובתוכו היא מקבלת משמעות וערך. זה קצת מזכיר את בורדיה בהקשר של "שדה ייצור תרבותי".

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: