סיכום מאמר – התבגרות האינטרנט / ג'ון קארי

תקשורת: טכנולוגיה, חברה, תרבות – סיכומים:

סיכום מאמר – התבגרות האינטרנט / ג'ון קארי 

מתוך: תקשורת: טכנולוגיה, חברה, תרבות – סיכומים

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה… אפשר גם לעשות לייק!

ג'ון קארי במאמרו התבגרות האינטרנט סוקר את התפתחות האינטרנט מהיוולדו עד 1997 (כתיבת המאמר) – לא אומר אינטרנט טוב או רע.

1. התפתחות האינטרנט והקמתו היא בשנות ה-60.  הוא מוקם כאופציה להעברת תקשורת בין מחשבי משרד ההגנה האמריקאי וזה מפחד הפצצה אפשרית בזמן המלחמה הקרה שיכולה להיות ממוקדת במרכזי מידע ויכולה לשתק את מערכת הביטחון האמריקאית. הרשת נקראה : "ארפנט".

2.  שנות ה-70. הטכנולוגיה והשירות משתפרים ונוצר הדואר האלקטרוני והועידה הממוחשבת וה"ארפנט" מתרחב לעבר האוניברסיטאות ובכך הופך לכלי מחקר, תקשורת – נהיה אקדמאי.לאחר מכן, יוצא מגבולות ארה"ב.

3.  שנות ה-80, יש חלוקה בין גוף צבאי לאזרחי.

הגוף האזרחי, מתרחב ונהיה מאוד מרכזי באוניברסיטאות ומתגלגל לעולם העסקים.

מכאן מתחיל חיבור מסחרי לאינטרנט.

מפתחים תוכנות שמקלות על ההתמצאות באינטרנט (WWW).

4.  שנות ה-90 (התקופה הדומיננטית – מ-93 עד 97), השם הופך מ"ארפנט" ל"אינטרנט", וכאן מתחיל תהליך ההתבגרות (אמצעי מתקדם, אך זהות לא ברורה).

– דפוסי תוכן ייחודיים לאינטרנט:  נכנס יחסית מהר לבתים בארה"ב,  ילדים ונוער נחשפו הכי מהר, אחוז הנשים שהשתמשו בראשיתו היה גבוה

– דפוסי תוכן ייחודיים לשנים הראשונות:  שערי כניסה, פורטלים,  אתרים פרטיים, פורנוגרפיה.

 

אסטרטגיית תוכן – השיטות להעביר את התכנים:

* תוכן מקובץ (מכווץ), קישוריות.

* תוכן שמקורו במשתמש (מקום לתגובות, פורומים, אתרים פרטיים).

* תוכן מקומי- הרבה מאוד התמקדות בתכנים ספציפיים (דה-מאסיפיקציה),

*  ריכוז של שירותי אינטרנט – אתרים רבים מציעים שירותים שונים כדי למשוך קהל [אי מייל] וכך לראות את התוכן.

 

קארי מציג, 2 בעיות מרכזיות בדרך להתבגרות האינטרנט :

הפורנוגרפיה – גורם מעכב בהתפשטות האינטרנט בכך שההורים חוששים להכניס את האינטרנט לבית עקב החשיפה הגדולה הפוטנציאלית בפונוגרפיה. (הקשר בין פונוגרפיה לפלילים).

חדירה לפרטיות

קארי טוען כי האינטרנט מצוי בשלב ההתבגרות ומכאן שלא ידוע עדיין למה הוא מסוגל ואיזה פוטנציאל אכן גלום בו, בין היתר פוטנציאל זה והתפתחותו מתעכבים משלוש סיבות מרכזיות;

הראשונה,  היעדר צנזורה באינטרנט מעכבת התפתחותו, היות ואנשים רבים, ובכלל זה הורים לילדים, חוששים מפני "תכנים אסורים" שניתן למצוא ברשת ומהשפעותיהם השליליות. "..הנגישות לאמצעי תקשורת תשחית את נפשותיהם של המשתמשים…".  סיבה נוספת הנגזרת מהסיבה הראשונה-  מאחר וקבוצת הגיל שאימצה את האינטרנט במהירות ומרבה להשתמש בו הנה ילדים ובני נוער, יש נטייה של הורים רבים שלא לאפשר שימוש באינטרנט משום הפריצות בתכנים שקיימת בו, ובפרט התכנים הפורנוגרפיים המצויים בו בשפע. עכב חששם של הורים מפני השפעות הגלישה באתרים פורנוגרפיים חל עיכוב בהתפתחות האינטרנט.  לבסוף, החדירה לפרטיות שמתאפשרת ונעשית תוך שימוש באינטרנט היא גורם מעכב להתפתחות, וזאת כיוון שאנשים חוששים עקב הנגישות של מיליוני גולשים- העברת קצבים, גניבת מידע , מכירת מידע, איסוף מידע חשאי על אנשים וירוסים, השתלת "קוקיז" [תוכנת מעקב] ושליחת "ספאמינג" [הפצת הודעות דואר אלקטרוני] ואף הטרדות למיניהן.  בנוסף, קארי עוסק אף הוא בהיעדרו של מודל עסקי יציב, וטוען "שספקי השירות והתוכן חייבים לחפש דרכים חדשות להגדיר מחדש  את יחסיהם עם משתמשי האינטרנט…".  יתרה מזו, השימוש באינטרנט עלה [מספר משתמשים גדל], והדבר יצר שינוי בהרגלי הצריכה אשר הוביל לחוסר ודאות, שהביא לקיפאון מסוים בהתפתחות האינטרנט.

– 3  כלים ייחודיים של עיתונות מכוונת:

ייחודיות – יכולת להקדים במהירות הפצת מידע   /  משוב- חשיבות רבה /  שימוש בארכיון.

– מה השאיפות המרכזיות של האינטרנט ?השאיפה המרכזית היא למקסם את הקהל, להגדיל אותו. 4 שיטות לכך :

1. הדואר האלקטרוני – להסביר לקהל את החשיבות בתקשורת הבין-אישית במיילים, שמירה על קשר.

2. הרחבת הנגישות לאינטרנט (בכניסה לבנק, בתי קפה, בתי חולים, מכללות וכדומה).

3. שיפור הטכנולוגיה – פס רחב מהיר, לווינים.

4. שימוש באינטרה-נט ובאקסטרה-נט.

מסקנה : קארי רואה את האינטרנט באופן חיובי למרות כל החסרונות שהוא מציג.

יחסי התחליפיות בין עיתונות האינטרנט המקוונת לעיתונות המודפסת, לפי קארי;  טוען כי  "המדיום האלקטרוני מהווה אתגר לעיתונים" מאחר ועם עליית מעמדו  של האינטרנט העיתון עבר לשלב התגוננות והסתגלות, ומערכות העיתונים שקדו במקביל כיצד לרצות את צרכניהם במהדורה האלקטרונית- "העיתונים גילו גם שהמדיום החדש מצריך אסטרטגיות תוכן חדשות."  קארי מתאר את השינויים שמערכות העיתונים החדירו למהדורה האלקטרונית [הרחבת תוכן מעודכן,הבלטת היבטים שנחשבים לשוליים בעיתון המודפס ועוד], וכן את הבעיות העומדות בפניהם [פרסום 'סקופ' במהדורה האלקטרונית עלול לפגוע בתפוצת וערך העיתון המודפס].  –   בין העיתונות המדופסת למקוונת יש יחסי תחליפיות נמוכה היות והמשאב החדש [עיתונים אלקטרונים] אינו ממלא באופן מוחלט את מקומו של העיתון המודפס, כמו גם את מכלול הצרכים שמסופקים ע"י המהדורה המודפסת.  העיתון האלקטרוני והמודפס דרים בכפיפה אחת תחת אותה מטרייה, ולמעשה כל אחד מהם עונה ומספק צרכים אחרים, כמו גם המידע המופץ בהם שונה בהיבטים מסוימים- תוכניים וצורניים.  יחד עם זאת, קארי מציג תיאורים לגבי המידע המסופק כיום באמצעות האינרנט ומערכות העיתונים, וכן מציג מגוון רחב של נושאים ואפשרויות חדירה של המכשור האלקטרוני והפוטנציאל הגלום בו,ולפיכך מתקבל הרושם כי תיתכן תחליפיות גבוהה לעיתון, אך שלב זה טרם הגיע.

ראו גם: ילדים ישראלים גולשים באינטרנט: מפאניקה מוסרית להורות אחראית/ דפנה למיש, רבקה ריב"ק ורותם אלוני

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

להשתפר: