מהי מוטיבציה פנימית ובמה היא עדיפה על חיצונית

מוטיבציה פנימית היא מונח בפסיכולוגיה המתייחס להתנהגות המונעת מתגמולים פנימיים. במילים אחרות, זוהי מוטיבציה לעסוק בהתנהגות מסוימת הנובעת רק מכך שהיא מסבה לאדם סיפוק בלתי-תלוי. מוטיבציה המגיעה מבפנים מנוגדת למוטיבציה חיצונית המוכוונת לרצון לזכות בפרסים ולהמנע מעונש.

מהי מוטיבציה פנימית?

הגדרה למוטיבציה פנימית בתחומים כמו פסיכולוגיה, התנהגות ארגונית או חינוך היא ככוח המניע לפעולה ללא גמול חיצוני מובחן. זוהי פעילות שבה אנו פועלים רק מתוך הנאה אישית או מתוך חתירה לממש את הפוטנציאל שלנו. לדוגמא: האם את/ה קוראים את המאמר הזה מבלי שום סיבה מלבד הרצון שלכם לדעת יותר על מוטיבציה פנימית, הרי שאתם פועלים על פיה. אבל אם אתם קוראים את המאמר כדי לעבוד יותר ולהרוויח יותר, אז כנראה שזו כבר מוטיבציה חיצונית.

דוגמאות יכולות לכלול פעולות כמו בילוי, יצירה, העשרה עצמית, מפגשים חברתיים, תחביבים, מסעות וכדומה הם דברים שאנחנו עושים רק משום שאנחנו אוהבים אותם והם עושים אותנו למאושרים. אלו הן פעולות שונות מאלו שאנחנו עושים בכדי לזכות בכסף, שבחים או גמול אחר כלשהו. זה לא אומר שלמעשים שנעשים על בסיס מוטיביציה פנימית אין גמול, אלא שהגמול הזה הוא פשוט פנימי ולא חיצוני.

מוטיבציה חיצונית מול פנימית

הצרה עם גמולים חיצוניים כמו שכר או כבוד היא שהשפעה שלהם נשחקת מהר. כמו כן, אדם עם מוטיבציה חיצונית אולי יהיה מוכן להשקיע הרבה שעות בעבדותו, אך אדם עם הנעה פנימית שבאמת מתעניין במה שהוא עושה הוא גם כזה שימציא רעיונות חדשים ופתרונות יצירתיים.

חשבו למשל על ילד שיקבל תגמול על כך שהוא משחק בצעצוע כלשהו. היכולת שלו להמשיך ולהחזיק עניין והמוטיבציה שלו לשחק בצעצוע לא רק יהיו מלאכותיות אלא גם מוגבלות. משחק מסור ובעל עניין והתלהבות יכול להתקיים אצל ילדים רק מתוך חיבור פנימי אליו, והדבר אינו שונה איתנו המבוגרים בכל הנוגע למוטיבציה פנימית בעבודה.

מוטיבציה פנימית בלמידה

אחד הנושאים החשובים ביותר להורים ומחנכים הוא השאלה של מוטיבציה פנימית בלמידה. שיטות של תגמול חיצוני (כמו תלמד-תהיה לך בגרות-תלך ללימודים גבוהים-יהיה לך מקצוע-יהיה לך כסף) מוגבלות מאוד ביכולת שלהן להניע תלמידים ללמידה משמעותית. מאחר ורוב חומר הלימוד נחווה כמשעמם על ידי תלמידים, הדרך היחידה לעורר בהם מוטיבציה היא להפוך אותו לרלוונטי ומעניין (קראו למשל על מה שקורה בפינלנד).

על מנת לפתח הנעה פנימית בלמידה מחנכים משתמשים בכלים כמו יצירת אתגרים, בחירה של התלמידים בתכני ואופני הלימוד, עידוד שיתוף פעולה עצמאי וכלים שונים ליצירת סקרנות.

עוד מאמרים על מוטיבציה

מתעניינים בלימודי פסיכולוגיה? התחילו כאן

ציטוטים, משפטים, מחקרים ותיאוריות על מוטיבציה:

סודות המוטיבציה: מה גורם לנו לעבוד (ומה לא)? – מחקר

6 תיאוריות מוטיבציה בעבודה ובהתנהגות ארגונית

18 ציטוטים ומשפטי מוטיבציה

בודהה על משמעות הסבל והאושר

האם הרצון שלו באושר הוא המקור לכל הסבל שלנו? רעיון הסבל עומד ביסוד תורת הבודהיזם ובבסיס הדרך להשתחרר ממנו שהציע בודהה

עוד דברים מעניינים: