ביקור הגברת הזקנה / פרידריך דירנמט – סיכום, תקציר וניתוח

המחזה  "ביקור הגברת הזקנה" נכתב על יד המחזאי השוויצרי פרידריך דירנמט בשנת 1956. המחזה של דירנמט מבטא ביקורת נוקבת על החברה האירופאית המודרנית. היא מתגלה במחזה ככזו המתעלמת מערכי האדם וההומניזם ומוכנה לשים הכל בצד לטובת בצע כסף והנאה חומרית.  דירנמט מוקיע את הצביעות של אותה חברה: כלפי חוץ הצהרות על ערכים ומסורת הומנית וכלפי פנים – חברה חומרנית, אכזרית אשר מקריבה אחד מחבריה כשעיר לעזאזל.

המסר מועבר באמצעות העלילה, הדמויות, הקונפליקט, הסאטירה הכוללת את האירוניה, את האלגוריה – הסמלים, את הגרוטסקה.

תקציר ביקור הגברת הזקנה

תושבי העיר גילן , עיירה בדיונית במרכז אירופה, עוברים באופן קיבוצי והדרגתי תהליך המכשיר אותם לרצוח את בן עירם איל תמורת בצע כסף. מעשה הרצח הקיבוצי אינו פרי יוזמתם של התושבים עצמם. למעשה הם משמשים כמכשיר בידיה של קלייר זחנסיאן, המיליונרית הזקנה, המבקשת את מותו של אהוב נעוריה, איל. היא חפצה במותו כנקמה על כך שהפקיר אותה 45 שנה קודם לכן, בהיותה הרה.

תוכנית הפעולה של קלייר :

  • יצרת מצב של חסך כלכלי בגילן – העיירה כמעט פושטת רגל. המפעלים נסגרים זה אחר זה, הרכבות כמעט שאינן עוצרות בעיר, האנשים חסרי עבודה ומובטלים.
  • מופיעה בעיירה פמלייה מוזרה המפגינה עושר בלתי יאומן.
  • קלייר מכריזה על עסקה – "צדק תמורת מליארד" , לאחר  שגילתה לכל תושבי העיר את העוול שנגרם לה בצעירותה על-ידי איל. (כולל הצגת השופט הופר (שהוא המשרת בובי) ויעקב אפרוחי ולודויג עופון (שהם קובי ולובי – השניים)).
  • ההמתנה של קלייר לתשובה.

כתוצאה מהתוכנית אנשי העיירה מתחילים לפעול בדרכים תמוהות:

  • ראשית, הם דוחים את הצעתה – מסיבות מוסריות.
  • רכישת מוצרי מותרות "בהקפה" על חשבון המיליארד המובטח תוך חוסר מתן דין על נכונותם לבצע את חלקם בעסקה. (אפילו בני משפחתו)
  • קונים בהקפה אפילו אצל איל והופכים בכך להיות בעלי חוב של קורבנם.
  • התושבים מקבלים על עצמם לשלם את חלקם בעסקה. זאת למרות פרפורי המצפון של הכומר והמורה, בטענה, שלא למען הכסף, אלא למען הערכים.
  • רצח איל.
  • קבלת התמורה ושגשוג כלכלי של העיירה.

מאפייני עלילת ביקור הגברת הזקנה

עלילת המחזה משתלשלת על פיי עקרון דטרמיניסטי  (קבוע מראש – הגורל) נוקשה שאינו נשלט על-ידי אנשי העיירה, אך נשלט על-ידי הממון של קלייר והיא עושה בהם כרצונה – כמו אלה כל יכולה. ולכן, החל מהרגע בו היא מכריזה על העסקה מתחיל הליך בלתי הפיך שסופו נקבע מראש על-ידה.  הזקנה יודעת, כי נותר לה לחכות ולהמתין לתוצאה, ומכאן נוצרת עלילה ליניארית (קווית) ברורה. אופייה הדטרמיניסטי של העלילה משתקף היטב בשלושת המשפטים המסיימים את שלושת המערכות של המחזה:

  • מערכה א ' – קלייר אומרת – "אני אחכה."
  • מערכה ב' – אייל אומר – "אני אבוד."
  • מערכה ג' – המקהלה אומרת "אזי על כל טוב נתענג בגילן."

שלושת משפטי הסיום משרטטים באופן תמציתי את רצף העלילה החל מההצהרה על העסקה, ממשיך להיכרותו של איל עם מצבו כקורבן ועד לשגשוגה הכלכלי של גילן. כמו – כן, שלושת משפטים אילו מצביעים על חלוקת התפקידים / הכוחות במחזה: קלייר  כשופטת חורצת גורלות; איל כקורבן החברה והנורמות שלה והמקהלה – אנשי גילן כתליינים ובעלי אינטרסים כלכליים.

הקשר בין עלילת המחזה ובין עלילת העבר, פרשת האהבה והבגידה, הוא קשר סיבתי.  תוכניתה של קלייר הוא חיקוי מוגדל וקיצוני של מעשה העוול שנגרם לה על-ידי איל ואנשי העיירה 45 שנה קודם לכן.  איל התנער מאחריותו כלפי קלייר ותינוקם לטובת נישואים כדאיים עם חנוונית. קלייר מצידה מציעה לאנשי העיירה להקריב את איל תמורת רווחה כלכלית מוגזמת.

במחזה "ביקור הגברת הזקנה" תוקף דירנמט את קריסת ערכי התרבות והרוח של המערב תוך שהוא חושף במִגוון דרכים את התהום המפרידה בין ההצהרות ובין כוונות סמויות ומעשים. הוא נוקט בדרכי העיצוב המקובלות של הסאטירה: הדמויות הן סכמטיות וייצוגיות, וניסוחיו במחזה נוטים אל האירוניה החריפה וההפרזה הגרוטסקית.

כאן תמצאו אסופת מקורות וסיכומים ללימוד של "ביקור הגברת הזקנה" של דירנמט:

תקציר המחזה "ביקור הגברת הזקנה" (תקציר כללי ללא חלוקה למערכות)

תקציר מערכה ראשונה

תקציר מערכה שנייה

תקציר מערכה שלישית

הקונפליקט, האירוניה, הסאטירה והאלגוריה במחזה

הדמויות ב"ביקור הגברת הזקנה" 

מוטיב הכפילות ב"ביקור הגברת הזקנה"

אמצעים אומנותיים ודרכי המבע ב-"ביקור הגברת הזקנה"

המחזה "ביקור הגברת הזקנה" של דירנמט משלב בין טרגדיה וקומדיה על מנת לנסח אמירה אודות ההשתעבדות של בני האדם המערביים לכסף תוך כדי זניחת כל הערכים האחרים וכל דבר שמקודש לבני אדם, אפילו החיים עצמם. למרות הנימה הביקורתית מאוד של "ביקור הגברת הזקנה" כלפי החברה, נראה שלדירנמט יש מצד שני גם הבנה וחמלה כלפי הדמויות שלו שמוצגות כנכנעות לטבע האנושי החזק מהן ולפיתויים עליהם הם אינם יכולים לגבור. יש כאלו הרואים את "ביקור הגברת הזקנה" בתור משל (גרוטסקי) לתהליך שעברה גרמניה עם עליית הנאצים לשלטון.

הסיכום לעיל הינו חלק מאסופת הסיכומים לבגרות בספרות כאן באתר

למדתם את כל מה שצריך? עכשיו בואו ללמוד את מה שחשוב:

מהו ההבדל בין אוטוריטריות, טוטליטריות ופשיזם?

6 בעיות פילוסופיות שישאירו אתכם ערים בלילה

כן אנחנו יכולות: ציטוטים חזקים של נשים מנהיגות

עוד דברים מעניינים: