העולם בין מלחמות העולם

העולם בין מלחמות העולם

מתוך: סיכומי הקורס מבוא לעת החדשה באתר

בתקופה בין מלחמות העולם המערכת הבינ"ל כבר עומדת בפני כמה מבחנים הרי גורל. 31' – הפלישה היפנית למנצ'וריה– זה יוצר איום אסטרטגי מאסיבי על האגף המזרחי של האימפריה הבריטית. מנצ'וריה עשירה במשאבים. יפן מלאה באנשים מוכשרים, עברה מהפכה תעשייתית אינטנסיבית – אבל לא היה משאבים טבעיים. היה התנגשות בין ההתקדמות לבין המבנה החברתי. על רקע זה משתלטים משטר צבאי בראשות הגנרל טוג'ו, הוגים תיאוריה על עליונות הגזע היפני. היפנים הנהיגו במקום שבו כבשו משטר דומה למה שהגרמנים עשו. טבח בעזרים באמצעות מקלעים וחומר לחימה כימית. יחידה 512 – יחידת האב"כ היפנית – הקימו מחנה ריכוז שבו עשו ניסויים על בני אדם באב"כ כולל גז חרדל. איום על סינגפור, הודו וכו'. במלחמה היפנים התקיפו את אוסטרליה. היפנים משתוללים במזרח – חבר הלאומים שולח דיפלומט בריטי בשם הלורד לייטון – היפנים מצפצפים עליו, או שיש לך צבא או שלא ולייטון בסוף הולך הביתה. אין אף אחד בחבר הלאומים מישהו שיכול לאכוף. היפנים עושים מה שהם רוצים. היטלר, מוסוליני ופרנקו גם מסתכלים ולומדים.

אירופה בין מלחמות העולם

ראה ערך מורחב: אירופה בין שתי מלחמות העולם

33- עליית היטלר לשלטון וראשיתה של גרמניה הנאצית.

35' – האיטלקים– מוסוליני היה במקור סוציאליסט שהלך ימינה. משוגע אבל לא טיפש. עד הפלישה לחבש הוא סתם דיקטטור קלאסי. מגדיר שטחים, לוקח מפה ומשם אבל לא משהו מוגזם. ב-35' הוא לוקח פלוטילה של רבע מיליון איש ומנסה לכבוש את חבש. האיטלקים מאבדים שליש מהלוחמים אבל הם מבצעים פשעי מלחמה – מפציצים כולל שימוש בגז חרדל. חבר הלאומים מאשים את איטליה אבל אף אחד לא נוקף אצבע. אין מי שיעצור אותם.

אנקדוטה לגבי המזה"ת בין מלחמות העולם– יש לנו את התנועה הלאומית הערבית. חאג' אמין אל חוסייני ביצע את המרד הערבי בעקבות חולשת הבריטים. אבל לא לקחו בחשבון את תעלת סואץ – הבריטים כן הגיבו. היהודים הסתדרו לבד – משק אוטרקי, נמל משלהם בת"א. בעקבות רצח מושל הגליל הבריטים מתעצבנים מביאים מח"ט צנחנים ומפרקים אותם.

היטלר רואה את כל מה שקורה ולקולט את המסר. הגרמנים נכנסים עם 4 גדודים לחבל הריין. היטלר מזהה את החולשה ואת המתחים הפוליטיים ויודע שבצרפת לא יעשו כלום, למרות שהיה להם את צבא היבשה הגדול בעולם. אחרי המלחמה הראשונה לא יכולת לשכנע אף ממשלה דמוקרטית לא רק להצטרף למלחמה אלא בכלל להנהיג גיוס חובה. היטלר נכנס לריינלנד ואף אחד לא עושה כלום.

ספרד – יולי 1936– הצבא הספרדי תחת פיקודו של פרנקו נוחת בגרנדה ושם מתחילה מלחמת האזרחים. כולם ראו את ספרד בתור איזה ילד מופרע – אי שם בדרום. המתח נובע מפער גדול – הימין מיוצג ע"י הכנסייה הגדולים, המעמד הגבוה והצבא. בצד השני, מעמד הפועלים הסוציאליסטי יושב בברצלונה. נכון לאותה שנה נבחרה ממשלה סוציאליסטית רפובליקנית לגיטימית לחלוטין (רוב של שמאל מתון ומיעוט של שמאל רדיקלי), אבל הצבא לא אהב את זה. המערב לא אהב את השמאל הקיצוני בגלל מה שקרה ברוסיה וזה מה שנתן להם תירוץ לא לבוא לעזרתם.

המלחמה הופכת לחזרה גנרלית למלחמת העולם השנייה – הוא ישב בטנג'יר ודיכא את המרד שהיה שם (למרות שעזרו לו הצרפתים) – הוא מנהיג כריזמטי, דיפלומט טוב ולא טיפש. הם נוחתים בגרנדה ושם את מתחילים את המלחמה. חיסול טוטאלי של כל מי שמייצג את האופוזיציה – מאות אלפי אנשים. הרבה אנשים סתם כי היה להם פנקס מפלגה לא נכון או כי הם היו הומוסקסואליים. המשורר הספרדי לורקה גם הוצא להורג בגרנדה. באחד המקומות בעיר הוציאו להורג 50000 רפוליקנים ב-3 לילות. המלחמה הופכת להיות משבר בינ"ל כשהצבא האיטלקי והגרמני באים לעזרת פרנקו. עשו חזרה על הבליצקריג. הפצצת ערים בטייסות מסרשמידט (גרניקה).פיקאסו – אורז את עצמו עם נשותיו ובורח לפריז. בניגוד לדאלי שנהיה משת"פ. לגסטפו הייתה מחלקה בפריז להחרמת אמנים. הם באו לפיקאסו עם הציור של הגרניקה שאלו אם הוא עשה את זה והוא אמר "לא, אתם עשיתם את זה" וסגר את הדלת.

1938 – אנשלוס – האיחוד בין אוסטריה לבין גרמניה. כל האוסטרים יכחישו, למרות ש-99% הצביעו בעד האיחוד. הגרעין הקשה של הסגל במחנות ההשמדה היה אוסטרי. מפקד ההשמדה של טרבלינקה היה ד"ר לתיאולוגיה וכומר קתולי מוסמך (אוסטרי). הסכמי מינכן – גם בדיחה בעקבות הפלישה לסודטים.

נובמבר 1938 – ליל הבדולח – בתקופה שבין שתי מלחמות העולם היטלר מרגיש שהוא יכול לחמוק עם כל דבר שיעשה. אף אחד לא עוצר את פשעי המלחמה, מנצ'וריה, ריין, מלחמת אזרחים, איטלקים – היטלר מרגיש שליל הבדולח זה כלום. שריפת כל בתי הכנסת, רצח 350 יהודים.

כך, המהלכים המדיניים באירופה והעולם בין שתי מלחמות העולם סוללים את הדרך לפרוץ מלחמת העולם השנייה.

ראה גם:

בריטניה בין מלחמות העולם

צרפת בין מלחמות העולם

כלכלה חברה ופוליטיקה באירופה בין מלחמות העולם

יחסים בינלאומיים בין שתי מלחמות העולם

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: