צרפת בין מלחמות העולם – סיכום

צרפת – צרפת לאחר מלחמת העולם הראשונה שמרה על דמוקרטיה  אך אם הבריטים הרחיבו את מעגלי הדמוקרטיה ואת הלגיטימיות שלה, הרי שבצרפת השנים שבין המלחמות היו שנים של רפובליקה שנאבקת על הלגיטימיות שלה  כלפי מתנגדים.. בין השנים 1918-1940 מכהנות בצרפת 34 ממשלות שונות כשאחת מהן החזיקה מעמד5 שנים- אי יציבות בדמוקרטיה.

הבדלים בין שיטת הממשל הצרפתית לבריטית:

  1. אצל הבריטים ראש הממשלה הוא מנהיג הפרלמנט והשליטה שלו בו היא מוחלטת. בצרפת הנשיא הוא נשיא של קואליציה הזקוק להצבעת אמון ראשונה בו ולאחר מכן הצבעת אמון שנייה בממשלתו. שתי הצבעות האמון הופכות את הרשות המבצעת בצרפת לתלויה באופן קיצוני ברשות המחוקקת. מדובר בזרוע ביצועית מאד חלשה- משטר אסיפה.
  2. בניגוד לבריטניה שבה כל מפלגה היא גוף פוליטי חזק. בצרפת המפלגות הן קטנות- סיעות פרלמנטריות ואין כמעט כוח שניתן להתלכד סביבו. מה גם שבצרפת קיימים כוחות משמעותיים מאד בפרלמנט שלא לגמרי תומכים ברפובליקה

הכוחות בצרפת:

1. המפלגה הרדיקאלית- מפלגת האזרח הקטן- מדובר במפלגה רפובליקנית, בורגנית, מודרנית המאמינה במדע ובקדמה ובעלת תפיסת עולם חילונית לחלוטין. המאבק העיקרי שלה הוא בהוצאת החינוך מידי המדינה. היא מאמינה מאד בפרלמנט כגוף מייצג ומפקח על הרשות המבצעת מתוך תפיסה שאסור שהרשות המבצעת תהפוך לדיקטטורית. קלמנסו היה זה שעמד בראש מפלגה זו במהלך מלחמת העולם הראשונה.

למפלגה מספר בעיות:

  1. המפלגה לא בנתה תשתית חזקה לעצמה
  2. הם רצו רשות מבצעת חלשה ופרלמנט חזק וזה יצר בעיות בתקופת משבר
  3. למפלגה זו לא הייתה אידיאולוגיה ברורה ולכן לאחר מלחמת העולם הראשונה היא מתפצלת לסיעות שונות

2.הימין הצרפתי שכלל מספר כוחות: שרידי האצולה הצרפתית, שרידי הכוחות האנטי-רפובליקניים מימי המהפכה, הכנסייה הקתולית. הימין הליברלי , קפיטליסטי הבין שאינו צובר מספיק כוח ועוצמה בשביל להיות משמעותי וב1929 הוא נפוץ לכל עבר ומתפורר ואין תשתית חזקה שתאחד אותו.

3. ימין רדיקאלי – מושפע מאד מהפשיזם באיטליה ומהנאציזם הגרמני ומתנגד לרפובליקה בשל פגיעתה בחוסן הלאומי. הימין הרדיקאלי מתנגד לפרלמנטריזם וטוען שהוא לא יעיל. הוא תומך בהיררכיה הטבעית של המעמדות בצרפת, מאמין בקתוליות כיסוד לאומי ולא רק דתי- שנאת זרים, גזענות והתנגדות לכל היסודות שנראים לא צרפתיים.

4. "הבונים החדשים" – אגודה שחברים בה רק גברים ומדובר באגודה סודית שמחייבת נאמנות חזקה מאד בין חבריה. מייסדה היה פיתגורס והיו בה תפיסות עולם מאד ליברליות ברמות מסוימות ומאד קרתניות ברמות אחרות. הם היוו אנטי צרפתיים בשל סדר העדיפויות שלהם שבו צרפת לא הייתה במרכז מעייניהם.

5. הימין הצרפתי- מעמד ימני נמוך, סוחרים צעירים שלא מעוניינים שהקומוניזם יגיע לצרפת אך מפחדים מהקפיטליזם ומהאמריקניזציה.

ארגונים שצמחו מהימין הקיצוני בצרפת:

  1. 'פרחי האבירים של המלך'- קבוצה שמתארגנת סביב אידיאולוגיות ימניות קיצוניות. אנשי אגרוף שמטרתם לשלוט ברחוב מול מפגינים פועלים, קומוניסטים וכו'…
  2.  'צלב האש'- קבוצה של חיילים משוחררים שבשנות ה30  מנו כמיליון חברים. קבוצה פטריוטית שטוענת שצרפת "נדפקה" לאחר המלחמה.
  3.  'הברדס' (cagoule) – קבוצה מחתרת שבשנת 1937 נחשפה ע"י המשטרה הצרפתית. הקבוצה שאפה להשתלט על צרפת ולהצילה מידי הפרלמנט הרקוב הקיים. הם מקבלים תמיכה מהפשיזם באיטליה וכן בידי אנשי צבא צרפת ותעשיינים שחששו מהקומוניזם.
  4. השמאל הצרפתי המתון – מנהיגו של השמאל המתון נרצח ב1914 ואנשי הקו הקיצוני מהפכני משתלטים על המפלגה. בראשית שנות ה20 , המפלגה הסוציאליסטית היא די רדיקאלית ובשלב מסוים הקומוניסטים פורשים והופכים לרדיקאליים יותר. במהלך השנים המפלגה הסוציאליסטית תעלה לשלטון מספר פעמים כאשר תצליח ליצור קואליציה יציבה לתקופות מסוימות אך קואליציה זו תתפורר בשל פרשיות שונות. בעקבות נפילות ממשלות הסוציאליסטים היו הפגנות ברחובות והעובדה שהכוחות החזקים של צרפת לא עומדים במרכז היא משמעותית שכן גם השמאל וגם הימין ינסו בצורה מהפכנית להשתלט על הפרלמנט.

לקראת סוף שנות ה-30 נראה שהמערכת מתייצבת ונראה שהבסיס הקואליציוני של הממשלה רחב ויציב שמאלי. אך ברגע שהממשלה מוקמת, הקומוניסטים פורשים מהממשלה בשל אי הסכמתם לשבת עם גורמים ליברלים בממשלה טראש הממשלה מציע שורה של רפורמות על מנת להחזירם:

  1. העלאת שכר המינימום
  2. צמצום שעות העבודה
  3. הלאמת מפעלי נשק
  4. הגברת הפיקוח על הבנקים
  5. מיסוד של חופשות בתשלום
  6. שיפור רדיקאלי וזול של התחבורה הציבורית

אין למדיניות זו תמיכה רחבה בצרפת, האינפלציה גדלה, הון בורח מצרפת ושנת 1937 רה"מ היהודי ליאון בלום,  מתפטר מתפקידו.

פרוץ מלחמת העולם השנייה יעמיד את צרפת באור לא סימפטי- היא תיפול לידי הגרמנים תוך כמה ימים והגרמנים ישלימו את האיגוף בתוכנית "שליפן"- דרך בלגיה- ויכבשו את צרפת בימים ספורים וחלקה הצפוני יהיה בשליטה גרמנית. החלק הדרומי יהיה בשליטת ממשלת וישי שהייתה ממשלת משתפי פעולה עם הגרמנים.

מבוא היסטורי לפוליטיקה בת זמננו – סיכומים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: