מה הופך את עקרונות הדמוקרטיה לחשובים?

תארו לעצמכם חיים במדינה שבה לא הייתה לכם שום שליטה על האופן שבו המציאות מתנהלת, שבה לא יכולת להביע את דעותיכם או אמונותיכם בחופשיות, ושבה החוקים וההחלטות נקבעים על ידי כמה אנשים בודדים שמחזיקים בכל הכוח. השליטים במדינה כזו אינם צריכים לתת דין וחשבון לאף אחד, ולא ניתן להחליפם משום שכל ניסיון כזה נתקל במלוא האלימות של הכוח שברשותם. במדינה כזו מישהו יכול לקחת מכם את הרכוש, החירות או אפילו החיים שלכם או של יקיריכם רק כי זה מתאים לו. ניתן היה לאסור אתכם ללא סיבה וללא זכות למשפט הוגן. השמעת ביקורת היא אסורה ולמחות עלול לסבך אתכם בצרות. זה נשמע כמו סיוט, אך זו המציאות בעבור לא מעט אנשים בלא מעט מדינות בעולם, והמציאות שאותה מנסים עקרונות הדמוקרטיה למנוע.

למה עקרונות הדמוקרטיה חשובים?

עקרון שלטון העם אומר שהמדינה והמציאות עצמה שייכת לכולם, ולאף אחד אין זכות להחליט על דעת עצמו בעבור אחרים. עקרון דמוקרטי זה מבטיח ביטוי לאינטרס של החברה כולה דרך עקרון הכרעת הרוב, מקדם אנשים ראויים לעמדות מפתח ומונע תופעות של עריצים ודיקטטורים שנוהגים כאילו חיי הנתינים שייכים להם.

גם עקרון הגבלת השלטון מונע מצב של שליט כל-יכול. עקרון הפרדת רשויות למשל מבטיח  שמי שתובע אותך או שנתבע על ידך בבית משפט לא יהיה בטעות גם זה ששופט במשפט. עקרון דמוקרטי זה, יחד עם עקרון שלטון החוק גם מבטיח שמי שאחראי על אכיפת הכללים הוא לא זה שגם מחליט עליהם, ומי שכן מחליט על החוקים כפוף אליהם בעצמו.

זכויות האדם והאזרח מבטיחות את הזכות לא לדעת מחסור, לא לסבול מהתעללות, לא להיות מושתקים ובאופן כללי את הזכות להיות אדם במלוא מובן המילה. במדינות שאינן מחויבות לזכויות אדם ניתן לאסור אנשים ללא סיבה, לפגוע בקניין ובגוף, למנוע מזון, מחסה או חינוך ולפגוע בכל מי שמדבר או מתנגד.

עקרון ההסכמיות אומר שאנחנו מבינים שעם כל המחלוקות כולנו חיים בסירה אחת וצריכים לדאוג לה. ללא ההסכמה הבסיסית על כל שאנו תלויים זה בזה, אנו עלולים לטבוע כולנו.

עקרונות הפלורליזם והסובלנות מבטיחים שלא משנה מי אנחנו, מאיזה מוצא, דת, מגדר, מעמד או דרך חיים, יש לנו חלק ומקום ביצירה המשותפת של המציאות הדמוקרטית.

להבין עוד:

10 תשובות ללמה זכויות אדם חשובות (לך)

השיטה הכי גרועה חוץ מכל השאר: ציטוטים מפורסמים על דמוקרטיה

חשיבות עצמאות מערכת המשפט לדמוקרטיה

להעמיק זה לדעת טוב יותר:

ועוד מלא דברים מעניינים:

לכל הסיכומים באזרחות

עוד דברים מעניינים: