שפה ומגדר: המגדור הלשוני

המגדור הלשוני מבנה מציאות ממוגדרת, משום שהשפה קובעת מיקום בתרבות. ככל שהמגדור הלשוני חזק יותר התרבות ממוגדרת יותר (למשל: ילדות דוברות שפה ממוגדרת מזהות מגדר בגיל צעיר יותר מילדות דוברות שפה פחות ממוגדרת. בישראל: זיהוי מגדרי בגיל שנה וחצי).

p     בשפות מסוימות קיים טאבו על שימוש של נשים במילים/שמות מסוימים (קללות, שם הגבר המוחלף ב"אבו-##" או ב"אדון" וכד').

p     Sapir: הבדלים בשימוש בפעלים בידי נשים וגברים. הצורה הגברית שלמה; הצורה הנשית – מקוצרת. נשים השתמשו בפועל גברי רק כאשר ציטטו גברים.

p     במקומות שבהם הטאבו חזק וממושך עשויה להיווצר עם הזמן "שפת נשים" – דיאלקט ייחודי (יפן).

p     השפה איננה רק ממגדרת – מבחינה בין גברים לנשים – אלא מפלה: היא כוללת אין סף הצהרות זעירות, מרומזות ועקיפות, המבוססות על, ומחזקת את, ההנחות התרבויות לגבי עליונות הגבר על האישה (סקסיזם). הנה דוגמאות מהמצגת לסקסיזם לשוני:

p     ביטויים ניטרליים/חיוביים נפגעים כשהם מוצמדים לאשה (דוד/ה, גבר/ת)

p      נשים משוות לחיות (בהמה, פרה, שפנפנה, כלבה).

p     עבודת נשים מוצגת בשפה באופן מופחת (שף/טבחית, מזכיר/ה, גננ/ת, ספר/ית – מתי שמעתן לאחרונה על "ספרית צמרת"?).

p     עשייה של נשים מוצגת באופן מופחת (הן "מפטפטות" והם "משוחחים"; הם "עצבנים" והן "היסטריות"; הם "אסרטיבים" והן "מסרסות".)

p     בשפות רבות מצבה המשפחתי של האישה מגדיר את הפניה אליה (Miss, Mrs. Ms; סניורה/סניורינה).

p     לעיתים הן מוגדרת כשייכות לגבר (בעלה; Mrs. Johon Smith)

p     בעברית אפילו שמות המין/מגדר עצמם (גבר וזכר לעומת נקבה ואשה ("כי מאיש לוקחה") ועוד לא דיברנו על הכוסית).

הזכר משמש בשפה כמודל הסטנדרטי. נייטרלי מגדרית (חסר מין)=גבר. הגבר הוא "ברירת המחדל" של האנושי.

p     צורת הזכר היא הבסיסית, הבלתי מסומנת וצורת הנקבה והרבים נגזר ממנה (פ.ע.ל – פעלה, פעלו; ילד – ילדה, ילדים)

p     פניה ברבים – בלשון זכר.

p     ביטויי הכללה גבריים: "האיש ברחוב", "האדם הסביר", "בני אדם", "כוח אדם", "בית אב", "אנושות".

p     מבנה לוגי מוזר:  B (גברים) שונה מ-A (נשים)

וגם, ובמקביל:   B כולל את A (בני האדם, האנושות)

שפה ומגדר

הלשון כפטריארכלית

הבדלים מגדריים בשימוש בשפה

פרקטיקות שיחה מגדריות

סיכום מאמר: ואותן השמות עומדים לדורות – שלומית אלמוג

ראה גם: לשון, חברה ותרבות

שפה וחברה

חנה ארנדט על הזכות לזכויות

מהי הזכות הבסיסית ביותר שיש להעניק לכל אדם? הפילוסופית חנה ארנדט על הפרדוקס של זכויות האדם ועל הזכות לקבל זכויות.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: