מיעוטים בישראל – סיכום

מיעוט – הגדרה:

מיעוט הוא קבוצה שלחבריה מרכיבים ייחודיים, כגון שפה, תרבות, דת, מוצא, והיסטוריה, המבדילים אותה מאוכלוסיית הרוב בחברה, והיא מעוניינת לשמור על זהותה הייחודית.

סוגי מיעוטים

• מיעוט לאומי- קבוצה בעלת מרכיבים משותפים לרוב אתניים, כמו מוצא, ונבדלת מקבוצת הרוב
בשייכותה ללאום מסוים (בישראל ערבים, דרוזים)
• מיעוט דתי – קבוצה שהמשותף לה הוא דת ומנהגים דתיים, ובכך נבדלת מקבוצת הרוב (בישראל
מוסלמים, נוצרים, חרדים)
• מיעוט תרבותי – קבוצה בעלת מרכיבים תרבותיים משותפים כמו ערכים, מנהגים ושפה שונים
מאלו של הרוב (בישראל ערבים, דרוזים, בדואים, צ'רקסים ועוד).
• מיעוט מגדרי – קבוצה הנבדלת מהרוב במינה (נשים, גברים ולהט"בים)
• מיעוט פוליטי – קבוצה הנבדלת מהרוב בדעותיה על אופן ניהול המדינה (כמו ימין קיצוני או שמאל קיצוני)

המיעוטים הלאומיים-אתניים בישראל

ראו סיכום מורחב אודות מיעוטים בישראל

המיעוט הערבי

המיעוט הערבי הוא קבוצת המיעוט הגדולה במדינת ישראל הינה קבוצת המיעוט הערבי והיא מהווה כ-%20 מאזרחי המדינה.
הרוב הגדול של ערביי ישראל הם מוסלמים (90%) מיעוט מתוכם נוצרים (כ-10%) מתוכם ופחות מ-%1 מכלל האוכלוסיה בישראל. 15% מתוך האוכלוסייה המוסלמית הם בדואים.
רוב האוכלוסיה הערבית מרוכזת בגליל, בואדי ערה, במשולש הקטן ובנגב, אך מתגוררת גם בערים מעורבות כגון יפו, רמלה, נצרת, עכו וירושלים.
מרבית האוכלוסיה המוסלמית היא סונית ונושאת סממני מסורת בולטים. היא נהנית מאוטונומיה שיפוטית בנושאי אישות (נישואין, גירושין וכו') הבאה לידי ביטוי בבתי דין מוסלמים.
האוכלוסיה הנוצרית היא מיעוט דתי קטן יחסית. רוב הנוצרים בישראל רשומים בסעיף הלאום כערבים, אך מאז שנת 1195 ניתנה להם האפשרות להירשם כארמים. מצבו הכלכלי של המיעוט הנוצרי הינו גבוה בהשוואה ליתר בני המיעוט הערבי, וחלק ניכר ממנו משרת בשירות צבאי או לאומי.
רוב הערבים בישראל מזהים עצמם כחלק מן האומה הערבית הגדולה, וחלקם הגדול אף מזדהים כפלסטינים. לרבים מהם בני משפחה במדינות ערב.
ניתן לזהות בקרב החברה הערבית בישראל מגמות של השתלבות במדינה ובחברה לצד תהליכי בידול והזדהות עם המאבק הפלסטיני נגד מדינת ישראל.

הדרוזים (מיעוט תרבותי ואתני)

מיעוט קטן יחסית (פחות מ-%2 מאזרחי המדינה), בעל דת ייחודית וסודית אשר התפצלה מהאסלא השיעי. רובם מגדירים עצמם כקבוצה אתנית נפרדת ופועלים לשימורה באמצעות הנחיות כגון איסור נישואין מחוץ לעדה, סודיות הדת וקבלת מרות אנשי הדת. לפי התפיסה הדרוזית כל בני העדה שווים, כשמעמדה של האישה שווה למעמד הגבר.
זוהי קבוצה ללא שאיפה לאומית-מדינית, וחבריה נאמנים למדינה בתוכה הם חיים. מאז ימי המנדט הבריטי כרתו הדרוזים ברית עם הישוב היהודי והשתלבו במערכות הביטחון והמדינה, ורבים מהם המשיכו בשירות קבע והגיעו לדרגות בכירות. עם זאת, בשנים האחרונות טוענים הדרוזים, כי אינם זוכים ליחס שוויוני במדינה (נפגעו למשל מחוק הלאום שקבע כי הם אינם שותפים שווים במדינה) ולכן היו רוצים לבטל את השירות הצבאי או להפכו להתנדבותי.
בניגוד לדרוזים בגליל, קבוצת הדרוזים ברמת הגולן שנכנסו תחת השליטה הישראלית רק לאחר מלחמת ששת הימים (1967)רואה את זהותה האזרחית כסורית, ומסרבת לקבל אזרחות ישראלית ולהשתתף בבחירות.

הצ'רקסים (מיעוט תרבותי ואתני)

כ-4000 איש. נחשבים פלג של האסלאם הסוני אך הם לא דוברי השפה הערבית והם לא רואים עצמם כערבים. מוצאם מהרי הקווקז שברוסיה, טורקיה ואיראן. בישראל הם מתגוררים בשני כפרים בגליל (כפר קמא וריחניה), והם מזדהים עם מדינת ישראל ומשרתים בצה"ל.

ראו גם: זכויות מיעוטים – זכויות קבוצה

האם רב-תרבותיות היא בעצם גזענות במסווה?

מרטין לותר קינג על חשיבותן של זכויות מיעוט

להעמיק זה לדעת טוב יותר:

ועוד מלא דברים מעניינים:

מאמרים על מוטיבציה ופרודוקטיביות

אוסף מאמרים על מוטיבציה ופרודוקטיביות מכיוון שונים: מוטיבציה בעבודה, בחינוך, ללמידה ועוד. משפטי מוטיבציה וציטוטים ולהצלחה, מחקרים והרצאות

לכל הסיכומים באזרחות

עוד דברים מעניינים: