מלחמת העולם הראשונה – סיכום

מלחמת העולם הראשונה הייתה סכסוך עולמי שנמשך בין השנים 1914 עד 1918. היא נוצרה על ידי מספר גורמים, כולל מיליטריזם, בריתות, אימפריאליזם ולאומיות, ונערכה בין המעצמות הגדולות בעולם ומדינות אחרות רבות, אשר חולקו לשתי בריתות עיקריות: בעלות הברית או מדינות ההסכמה (כולל ארצות הברית, בריטניה וצרפת) ומעצמות המרכז (בהנהגת גרמניה, אוסטריה-הונגריה והאימפריה העות'מאנית). המלחמה התאפיינה בשימוש בנשק חדש וקטלני, כמו גז רעיל, פגזים ארוכי-טווח ומקלעים, והביאה למיליוני הרוגים, צבאיים ואזרחיים כאחד. הייתה לה גם השפעה עמוקה על הנוף הפוליטי והחברתי של העולם, והובילה לקריסת אימפריות, לשרטוט מחדש של גבולות לאומיים ולהופעת תנועות פוליטיות חדשות. הסכם ורסאי, שסיים את המלחמה באופן רשמי, הכיל מספר הוראות שהשפיעו באופן משמעותי על מאזן הכוחות העולמי והיוו את הבמה להתרחשותה של מלחמת העולם השנייה.

מלחמת העולם הראשונה ארכה ארבע שנים ושלושה חודשים והקיפה חזיתות בכל מדינות אירופה למעט ספרד, הולנד, שוויץ ושלוש מדינות סקנדינביה. אל הכוחות הלוחמים הצטרפו חיילי המושבות האירופיות הפזורות ברחבי העולם (תוצאת הקולוניאליזם והאימפריאליזם המאוחר). הלחימה במלחמת העולם לוותה במספר רב של משברים פוליטיים וכלכליים.

הרקע למלחמת העולם הראשונה

השנים שלפני מלחמת העולם הראשונה אופיינו בתחושת שותפות אירופית, אחווה וגאווה, המצאות טכנולוגיות שונות. אירופה מאופיינת באופטימיות, אהבת המנהיגים, אמון, 40 שנה של שלום עולמי. אך מתחים ותחרות בין המדינות הובילו למרוץ חימוש של בניית צבאות גדולים וחשדנות הדדית. כל מדינה הרגישה שכוחה עצום ושכחה שגם מדינות אחרות מרגישות כך.

דיפלומטיה חשאית ופוליטיקה חדשה- כולם מנסים למנוע את חוסר האיזון ואת התעצמותה של גרמניה. המושג "דיפלומטיה חשאית" מבטא את הניסיון מתחת לפני השטח ליצור בריתות חדשות שהיוו את הרקע למלחמת העולם. ברבע האחרון של המאה ה-19, נערכו מאות קונגרסים בניסיון למנוע את המלחמה וליצור מערכת בינלאומית שתמנע מאבקים אלימים.

ראו סיכום מורחב אודות הרקע לפרוץ מלחמת העולם הראשונה.

תחילת מלחמת העולם הראשונה

האירוע שהוביל לפרוץ מלחמת העולם הראשונה התרחש ב-28 ביולי 1914 כאשר אוסטריה-הונגריה הכריזה מלחמה על בוסניה, חודש לאחר רצח יורש העצר האוסטרי פרנץ-פרדיננד על ידי לאומן בוסני. סיבת הרצח: סיפוח בוסניה-הרצגובינה על ידי האוסטרים ב-1908.

המלחמה החלה ב-28 ביולי 1914, עם רציחתו של הארכידוכס פרנץ פרדיננד מאוסטריה-הונגריה. ההתנקשות, שבוצעה על ידי לאומן סרבי, פתחה שרשרת אירועים שהובילה לפרוץ המלחמה. כאשר בעקבות הרצח הכריזה אוסטריה-הונגריה הכריזה מלחמה על סרביה הופעלה מערכת הבריתות האירופית ומדינות אחרות נגררו לסכסוך.

האירוע המשמעותי הראשון של מלחמת העולם הראשונה היה פלישת הכוחות הגרמניים לבלגיה, שביקשו לאגף את הצבא הצרפתי ולהשיג שליטה על החוף הבלגי. זה הוביל להכרזת המלחמה הבריטית על גרמניה ב-4 באוגוסט 1914.במהלך ארבע השנים הבאות, המלחמה תתפשט לאזורים אחרים בעולם, כאשר מעצמות בעלות הברית (בהנהגת בריטניה, צרפת ורוסיה) ומעצמות המרכז (בהנהגת גרמניה, אוסטריה-הונגריה והאימפריה העות'מאנית) נלחמו על שליטה בשטח ובמשאבים. המלחמה תגרום בסופו של דבר למיליוני הרוגים ותהיה לה השפעה עמוקה על הנוף הפוליטי והחברתי של העולם.

סיום מלחמת העולם הראשונה

סוף מלחמת העולם הראשונה הגיע ב-11 בנובמבר 1918, עם חתימת שביתת הנשק של 1918. שביתת הנשק, אשר נחתמה על ידי בעלות הברית ומעצמות הציר, הביאה לסיום ארבע שנות לחימה והביאה לנסיגת הכוחות הגרמניים מארצות הברית. שטחים כבושים. סיום המלחמה היה בסימן שורה של אירועים, כולל קריסת האימפריה האוסטרו-הונגרית והעות'מאנית, התפטרותו של הקייזר הגרמני והופעת גבולות לאומיים חדשים. זה גם הוביל לחתימה על חוזה ורסאי, שסיים את המלחמה באופן רשמי והכיל מספר הוראות שהשפיעו באופן משמעותי על מאזן הכוחות העולמי.

לסיום מלחמת העולם הייתה השפעה עמוקה על העולם, והובילה לקריסת אימפריות, לשרטוט מחדש של גבולות לאומיים ולהופעתם של תנועות פוליטיות חדשות. זה גם היווה את הבמה להופעתה של מלחמת העולם השנייה, שתפרוץ קצת יותר משני עשורים לאחר מכן.

1914 – 1918 – לוח זמנים:

1882"הברית המשולשת". ברית צבאית על בסיס הגנתי בין גרמניה, איטליה ואוסטרו-הונגריה.

1889 – הקמת "הצלב האדום" במטרה לשמור ולהגן על התקפות אלימות בינלאומיות.

1907"ההסכמה המשולשת". ברית בין בריטניה, צרפת ורוסיה.

1912 – אוסטרו-הונגריה מספחת את בוסניה הרצגובינה במטרה להשתלט גיאוגרפית ולדחוק את רגליה של רוסיה.

28 ביוני 1914 – יריית הפתיחה של המלחמה הגדולה (יורש העצר של הקיסרות האוסטרו-הונגרית, פרנץ פרדיננד, נורה על ידי לאומן בוסני). זהו האירוע המוביל לפרוץ מלחמת העולם הראשונה.

יולי 1914 – אוסטריה מכריזה מלחמה על בוסניה הרצגובינה. צרפת ורוסיה מכריזות – גיוס כללי.

אוגוסט 1914 – גרמניה פולשת לבלגיה כדי לדחוק את רגלי צרפת, להתקדם עד לפריז ולהכניעה.

בריטניה מצטרפת למלחמה. (1915) גם איטליה.

כחצי שנה מתחילת המלחמה ולמעשה עד סופה – מאפיין מרכזי של מלחמת התשה. עד חורמה.

פברואר 1916"קרב ורדן" – קרב התשה ממושך (כ-5 חודשים) בין צרפת לגרמניה על הגבול הצפוני של צרפת.

יולי 1916 – בריטניה מצטרפת לקרב לטובת צרפת.

אוקטובר 1917מהפכה בולשביקית ברוסיה. רוסיה פורשת מהמלחמה.

אפריל 1917ארה"ב נכנסת למלחמה.

מרץ 1918 הסכם "ברסט-ליטובסק" בין גרמניה לרוסיה.

11.11.1918 סיום מלחמת העולם הראשונה באופן רישמי.

נובמבר 1918"דוקטורינת וילסון" קובעת כי לכל מדינה יש זכות להגדרה עצמית.

1919"הסכם ורסאי" הוא אחת התוצאות הפוליטיות הבולטות של המלחמה והוא מאשים את גרמניה בפרוץ המלחמה וקובע פיצויים בהיקף חסר תקדים. כמו-כן, נקבעו לגרמניה סייגים על פיתוח טכנולוגיה ונשק.

להרחבה מומלץ מאוד לקרוא את המאמר: כיצד שינתה מלחמת העולם הראשונה את ההיסטוריה?

סיכומים על מלחמת העולם הראשונה

הגורמים למלחמת העולם הראשונה

מאפייני המלחמה 

הרקע וההשלכות של המלחמה

קונפליקטים מדיניים ברקע

המשבר בבלקן כרקע למלחמה

פרוץ מלחמת העולם הראשונה

מהלך המלחמה – מחצית ראשונה

מהלך המלחמה – מחצית שנייה

אסטרטגיה וטקטיקה במלחמה 

תוצאות המלחמה 

מבוא לתרבות המערב

עוד דברים מעניינים:

מלחמה לסיום כל המלחמות: 15 ציטוטים על מלחמת העולם הראשונה

מהו ההבדל בין אוטוריטריות, טוטליטריות ופשיזם?

11 האימפריות הגדולות ביותר בהיסטוריה

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: