מלחמה לסיום כל המלחמות: 15 ציטוטים על מלחמת העולם הראשונה

מלחמת העולם הראשונה הותירה צלקות שלא ימחו בגופה ונפשה של אירופה ושל כל העולם. המלחמה שגבתה לראשונה את חייהם של עשרות מיליונים שינתה את פני החברה המערבית והייתה המבשרת של מה שעתיד להתרחש במלחמת העולם השנייה. כמות הכתיבה אודות מלחמת העולם הראשונה הן בזמן שהתרחשה והן לאחריה היא עצומה. מלחמת העולם הראשונה הובילה גם לאינספור יצירות מופת ספרותיות ובאה לידי ביטוי גם בתחומי אמנות אחרים אספנו לכם כאן 15 מהטובים שבציטוטים על מלחמת העולם הראשונה.

זוהי מלחמה לסיים את כל המלחמות

וודרו ווילסון (1917)

המלחמה הזו היא סופו של עידן וראשיתו של עידן. זהו משהו גדול יותר מהמהפכה הצרפתית או הרפורמציה ואנו חיים בו

ה.ג.וולס

לעולם אל תחשבו שהמלחמה ההיא, לא משנה כמה נחוצה, לא משנה כמה מוצדקת, היא פשע.

ארנסט המינגווי

רק המתים ראו את סוף המלחמה

ג'ורג' סנטאיאנה

אם הנשים במפעלים בעורף היו מפסיקות לעבוד ל-20 דקות בעלות הברית היו מפסידות את המלחמה

ג'וזף ג'ופרה

 

שוב אין אנו נערים. איננו שואפים עוד להסתער על העולם. אנחנו פליטים. נמלטים מפני עצמנו. מפני חיינו. היינו בני שמונה־עשרה והתחלנו לאהוב את העולם ואת החיים. ואז נאלצנו לירות בזה. הפגז הראשון התפוצץ בלבנו. אנחנו מנותקים מפעילות, משאיפות, מקדמה. איננו מאמינים בהן עוד. אנחנו מאמינים במלחמה

אריך מריה רמרק

 

שני צבאות שנלחמים זה בזה הם כמו צבא אחד גדול שמבצע התאבדות

אנרי ברבוסה

מלחמת העולם הראשונה הייתה הטבח הענק, רצחני ורשלני ביותר שאי פעם התרחש על פני האדמה. כל מי שכתב משהו אחר שיקר – כך שכותבים במלחמת העולם הראשונה או שכתבו תעמולה, או ששתקו או שנלחמו

ארנסט המינגווי

להיות מופגז זו העבודה המרכזית של חייל חי"ר, שאף אחד לא מדבר עליה. באופן כללי המשימה היא לשכב עם הפנים למטה ולכווץ את הגוף כך שיתפוס כמה שפחות חלל.

לואיס סימפסון

בשום פנים ואופן ובשום נסיבות אין להשתמש בביטוי "הלם-קרב" (מילולית: הלם פגזים) בעל-פה או בכתב בכל דיווח על נפגעים או בכל מסמך רפואי אחר.

הוראת הפיקוד הכללי הבריטי 2384, 1917

נבונים מכול היו בעצם העניים ופשוטי העם. הם מיד ראו במלחמה אסון. ואילו העשירים לא ידעו את נפשם מרוב שמחה, אף על פי שדווקא הם היו יכולים להבין טוב יותר מהאחרים מה יהיו התוצאות

אריך מריה רמרק

את התותחים הממטירים עלינו אש תופת איננו רואים, שורות התוקפים המסתערים הם בני אדם כמונו, אבל הטנקים האלה הם מכונות, וזחלי הפלדה שלהם מתגלגלים בלי סוף, כמו המלחמה. בהתגלגלם חסרי רגש לתוך מכתשים ובעלותם מהם שוב בלי לעצור, הם התגלמות ההשמדה, צי שריון שואג ויורק אש, חיות פלדה בלתי פגיעות, המוחצות מתים ופצועים. בבואם אנחנו מתכווצים בעורנו הדק, לנוכח עוצמתם האדירה, זרועותינו הופכות לגבעולי עשב, ורימוני היד שלנו נדמים בעינינו כגפרורים.

אריך מריה רמרק

את המלחמה אפשר תמיד ובקלות לייפות עם רומנטיקה והרואיות, עם חובה לאומית נאצלת ועם פטריוטיזם וכדומה על ידי אנשים שהכישרון הספרותי והסיפורי השטחי שלהם מכסה על תהום של הפקרות איומה

ג'ורג' ברנארד שאו

זוהי טרגדיה עצומה. ועדיין, בפרטים הקטנים, זה כיף גדול. ומלבד לטרגדיה מעולם לא הרגשתי טוב יותר בחיי כמו באותם ימים בחזית.

הקצין הבריטי רופרט ברוק במכתב הביתה ממלחמת העולם הראשונה

כאן תוכלו לקרוא גם על מהלך מלחמת העולם הראשונה, תוצאות מלחמת העולם הראשונה ומאפייני מלחמת העולם הראשונה וכן אודות ההשלכות התרבותיות המרתקות של מלחמת העולם הראשונה.

ראו גם:

עת מלחמה: 27 ציטוטים מעוררי מחשבה על מלחמה

כיצד שינתה מלחמת העולם הראשונה את ההיסטוריה?

16 ציטוטים מהתנ"ך על מלחמה