המשבר בבלקן כרקע למלחמת העולם הראשונה

המשבר בבלקן בראשית המאה ה-20 היה האחד האירועים המיידים שהוביל לפרוץ מלחמת העולם הראשונה.

על מנת להבין טוב יותר את נסיבות העניינים כדאי מאוד לקרוא את המאמרים: כיצד שינתה מלחמת העולם הראשונה את ההיסטוריה? ואת קונפליקטים מדיניים ברקע מלחמת העולם הראשונה.

האימפריה האוסטרו-הונגרית הייתה אימפריה מורכבת מאוד. הדגל האוסטרו-הונגרי מורכב משניים: הצד השמאלי מזכיר קצת את הדגל האוסטרי, והדגל הימני מזכיר את הדגל ההונגרי של ימינו. מדובר במעצמת ענק שכל מה שמאחד את תושביה הוא הנאמנות לקיסר הגדול- בתוך האימפריה יש כ15 לאומים, וייתכן שאף יותר. כדי ליצור זיקה, האימפריה נבנית סביב 2 מרכזים פוליטיים- וינה ובודהפשט שיוצרת אימפריה דו-ראשית. יורש העצר פרנץ פרידננד, מודע לבעיות הלאומיות בתוך אוסטרו-הונגריה, ומציע שיהיו שלוש בירות לאימפריה- וינה, בודפשט וסרייבו שתהיה בירת הסלבים בסוג-של-פדרציה לכאורה רעיון שמכבד את הלאומים בתוך האימפריה. למרות זאת, חלק מהלאומים לא רצו להיות שייכים כלל וכלל לאימפריה האוסטרו-הונגרית ושאפו לעצמאות לאומית, ואם להיות שייכים למישהו- להיות שייכים לרוסיה. בחבל הארץ בוסניה-הרציגובניה, חבל ארץ תוסס מאוד מבחינה לאומית ומגוון מבחינה לאומית- סרבים, בוסנים, קרואטים, מוסלמים, יהודים ועוד. פרנץ פרדיננד מגיע לבוסניה כדי להציע את רעיון הבירה השלישית של האימפריה. הרוסים מנסים לשלוח את ידם לתוך מערב אירופה, בתחילה דרך העות'מנים- הרוסים שואפים להגיע דרומה ל'ים-חם' שלא יקפא במהלך החורף. ההשפעה הגוברת שלהם במדינות הבלקן נועדה לסייע להם להגיע לים התיכון, הדבר יצר עימות בין רוסיה ואוסטרו-הונגריה. ב27.6.1914 מגיע הארכי-דוכס פרנץ פרדיננד ולסרייבו, ישנם מספר פצועים אך הדוכס ואישתו לא מתים ומגיעים בשלווה לבית העירייה. אך אז, מחליט הקיסר, מתוך הומניטריות, ללכת לבקר את הפצועים בבית החולים, אך בעקבות השינוי בתוכנית נוצר בלבול והנהג שמוביל אותו נכנס לדרך ללא מוצא ומנסה לתמרן החוצה- באורח פלא הם מוצאים את עצמם למול גברילו פרנציפ, לאומן סרבי בן 19, חולה שחפת (מת משחפת בכלא) שמתנגד באופן קיצוני לתכנית של פרנץ פרדיננד, הוא היה מקושרי הקשר לזרוק את הפצצה למכוניתו של פרנץ פרדיננד, הוא מוצא את עצמו מול המכונית של הדוכס- מוציא האקדח ויורה בו ובאשתו.

 

הדרך למלחמה עולמית

 

רצח הדוכס נחקר ופורש רבות ועמוקות בניסיון להבין איך האירוע הזה השפיע על העולם. למרות הנטייה לחפש אשמים- אין אשם אחד, למרות שהאשמה הוטלה על גרמניה ואסטרו-הונגריה. פרינציפ חבר באגודת סתרים סרבית שחיה בתוך סרייבו, האקדח שירה בפרנץ פרדיננד הוברח לשם מהגבול המזרחי- מסרביה. לא נמצא קשר חד משמעי בין ממשלת סרביה ובין הקושרים, למרות זאת- האוסטרים מטילים אולטימטום של 48 שעות על הסרבים, בגיבוי גרמני, שדורש 3 דברים: 1. שיתוף פעולה של ממשלת סרביה הריבונית עם ממשלת אוסטרו-הונגריה לדיכוי התנועה הלאומית הסרבית. 2. הליכים משפטיים שיפתחו מיד כנגד מבצעי הרצח, האוסטרים יוצאים מנק' הנחה שהקושרים יצאו מסרביה. 3. נציגים אוסטרים יישבו בועדות ובמשפט שישפוט ויחסל את התנועה הלאומית הסרבית ואת הקושרים. אוסטריה דורשת למעשה, דרישות שסרביה לא יכולה לעמוד בהן ולהישמר מדינה ריבונית. הדבר היה לצנינים בעיני הסרבים. תוך מספר שעות של אולטימטום- סרביה מגייסת את צבאה, מהרגע שגויס הצבא קשה מאוד להזיז את הגלגלים אחורה.

 

מתגלע משבר בין סרביה לאוסטרו-הונגריה. רוסיה מצהירה שהיא תומכת בסרביה ותגן עליהם בכל מלחמה שתפרוץ. גרמניה ניצבת לצד האוסטרים ודורשת, מבת הברית של רוסיה- צרפת, לא לגייס את צבאה, לשמור על נייטרליות, וגם להעביר לרשות גרמניה שתי מצודות צרפתיות שהיו על הגבול- שצבא גרמני יצעד לתוך צרפת. צרפת מסרבת בתוקף. ייתכן שהגרמנים היו בתחושה שצרפת מודעת לחולשתה היחסית ולכן לא תסתכן במאבק מול גרמניה. ייתכן גם שהגרמנים חשו כי מדובר בשעה המתאימה להשית על צרפת עוד מכה שתרגיע כל שאיפה צרפתית למשך שנים רבות.

 

כמה שנים לפני כן. הגרמנים מודעים לבעייתיות במערכת היחסים שלהם מול צרפת, כמו גם לברית של צרפת עם רוסיה. גרמניה גם מודעת לאפשרות שמלחמה מול צרפת ורוסיה תפרוץ בבוא היום. גרמניה הייתה מוקפת- 2 חזיתות של אויבים. מה גם שהם יודעים שהרוסים שוקדים באותו זמן על הצבא הגדול ביותר שהיה קיים באותה עת. הרמטכ"ל הגרמני, שליפן, מתכנן תוכנית שכל מטרתה להמנע במלחמה בשתי חזיתות. הרעיון של תכנית שליפן- שמינית מהצבא הגרמני יוצב מול רוסיה, כל המטרתה תהיה למנוע התקדמות רוסית לתוך גרמניה בשלב הראשון. בינתיים גרמניה תשקיע 7/8 מצבאה כדי להגיע להכרעה מהירה מול צרפת- לאגף את צרפת דרך בלגיה. הגרמנים יודעים שהצרפתים הציבו שורה של מוצבים- קו מז'ינו, ולכן הם שואפים לאגף את קו המוצבים דרך בלגיה, ובעוד שהצרפתים יהיו מבוצרים על הגבול, הגרמנים יצעדו לפריז- צרפת תיפול וכך הצבא הגרמני יתפנה לחזית היחידה שתשאר- מול רוסיה. הרעיון היה רעיון אסטרטגי מבריק, אך יש לו חסרון בולט- הרמטכל הגרמני לקח בחשבון רק מלחמה יבשתית באירופה אך לא מלחמה כלל עולמית. ברגע שפולשים למדינה נייטרלית, בריטניה חייבת להגיב- ברגע שהגרמנים יפלשו לבלגיה הבריטים נכנסים למלחמה והופכים את המלחמה למלחמה כלל עולמית. מדובר במלחמה כלל עולמית כי לכל אחת מהמעצמות האירופאיות היו אינטרסים ומושבות ביבשות אחרות- אפריקה, אסיה ואיים באוקיינוס השקט.

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

אמנות האהבה של אריך פרום

האם אהבה היא לא רגש אלא בכלל מיומנות שאפשר לרכוש וצריך לתרגל? ספר המופת "אמנות האהבה" של אריך פרום מסביר איך לאהוב אחרים ואת עצמנו.

עוד דברים מעניינים: