היסטוריה פוליטית של זמננו: אסטרטגיה וטקטיקה במסגרת מלחמת העולם הראשונה

היסטוריה פוליטית של זמננו: אסטרטגיה וטקטיקה במסגרת מלחמת העולם הראשונה

היסטוריה פוליטית – סיכומים

סיכומים אקדמיים

במהלך מלחמת העולם הראשונה הייתה ליפן תוכנית לפיה הצרפתים היו אמורים להיכנע במהרה לגרמנים. הגרמנים פלשו לבלגיה והתקדמו דרכה לכיוון צרפת. הצרפתים גייסו את כל שייכלו, ובינתיים הגיעו הבריטים, ובקושי רב מאוד הצליחו לעכב את ההתקדמות – הקרב על המארן. קרב זה היה הטרגדיה הגדולה במלחמת העולם הראשונה – הגרמנים עצרו את ההתקדמות והתחפרו. יצרו שיטת הגנה המבוססת על חפירות וגרמנים. זה עצר כל התקדמות של הצרפתים, אף שלא היה לגרמנים דרך להמשיך במתקפה על צרפת. במשך שלוש שנים התנהלה מלחמת חפירות בהתקפות מסיביות, כמויות גדולות של חיילים שהצליחו להתקדם מעט מאוד תוך אבדות עצומות. למעשה, טבח המוני ללא תוצאות ממשיות.

פריץ הבר המציא את גז הכלורין, שניתן להפיקו מכלור. החליטו להשתמש בו כדי לשבור את מצב התיקו. הייתה לכך הצלחה חלקית, ומיד הצד השני התחיל להשתמש גם הוא בגז, הומצאו מסכות האב"כ. גם ההמצאה הזאת לא הביאה להתקדמות, אלא רק גרמה למלחמה להיות קשה יותר.

 

ניסו למצוא שיטה לשבירת חוסר ההתקדמות. צ'רצ'יל החליט "לעשות עסק טוב מחומר לא טוב." באיזור מיצרי הדרדנלים (ים מרמרה), שמוביל לאיסטנבול – צ'רצ'יל החליט שבעזרת פלישה לשם יצליחו להוציא את העות'מנית מהמשחק, להתחבר לרוסיה ואז לשבור את האיזון. הכותרת הכללית של כך – גליפולי, ניסיון שנכשל לבסוף. הבריטים החליטו להשתמש בצי הישן שלהם כדי לשבור את המצור בדרדנלים. אך העות'מנים שעבדו יחד עם הגרמנים מיקשו את המעבר לים, והאוניות הישנות שלבריטים לא היה בעיה לשלוח טובעו אחת אחרי השניה.

הפריצה הימית לא הצליחה, והבריטים החליטו לתקוף עם כוחות קרקעיים, והנחיתו כוח גדול בצד האירופאי של המעבר, שנקרא איזור גליפולי. הנחיתו שם בעיקר צבא בריטי יחד עם כוח מאוד גדול של הצבא האוסטרלי והניו זילנדי, והיו בטוחים שהצבא העות'מני יתמוטט. אך מולם היו דיבזיות טובות ומאומנות למלחמה מודרנית. סא"ל עות'מני בשם מוסטפא כמאל הצליח להבין באופן מדויק איפה ינחתו, ופשוט הצליח לעצור את השליטה. המשמעות הפוליטית של כך, הוא שהקרב היה כישלון אדיר מבחינת ממשלת בריטניה. הזיזו את הבכירים בממשל (צ'רצ'יל). 

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

להשתפר: