סיכום: מהלך מלחמת העולם הראשונה – מחצית שנייה

-לאחר המחצית הראשונה של מלחמת העולם השנייה גרמניה ואוסטריה נראו כמנצחות בעצם ההצלחה לנהל מלחמה בשתי חזיתות, אך לבסוף הפסידו.

– גרמניה הייתה גם זו שדחפה לכך שהאמריקאים ייכנסו למלחמה והרוסים ייצאו ממנה.

ינואר 1917: גרמניה הודיעה על חידוש לוחמת הצוללות בים התיכון. בתגובה ניתקה ארה"ב את קשריה הדיפלומטיים עם גרמניה. הבריטים יירטו מברק ששלח שר החוץ הגרמני לציר גרמניה במקסיקו, שבו מדובר על שיתוף פעולה עם מקסיקו במקרה שארה"ב תיכנס למלחמה (פעולת הסחה; ארה"ב כבשה מידי המקסיקאים את קליפורניה וטקסס).

התגובה האמריקאית הנסערת הביאה לכך שבאפריל השיג הנשיא וודרו ווילסון את תמיכת הקונגרס האמריקני בהצטרפות למלחמה.

המשמעות: ארה"ב שהייתה עד אז מדינה צעירה (יחסית לאירופיות) תהפוך לגורם כבד משקל בין מלחמות העולם ועוד יותר מזה – במחצית השנייה של המאה ה-20.

אפריל 1917: גרמניה אפשרה את העברתם ברכבת חתומה של לנין וגולים רוסיים אחרים לרוסיה. הניחו שגורמים אלה יציתו מחדש את אש המהפכה ברוסיה.

במידה שרוסיה תחזור לקו המהפכני, היא תיאלץ לפרוש ממלחמת העולם הראשונה ולשחרר את גרמניה מטיפול בחזית המזרחית ההנחה התממשה (על המהפכה הרוסית – במפגש הבא). במהלך ממושך יצאה רוסיה מן המלחמה, ביוזמתו של לאון טרוצקי, עניין שעוגן רשמית בהסכם ברסט-ליטובסק (1918).

* במחצית השנייה של המלחמה חלו 2 שינויים דרמטיים, שחוללו ע"י גרמניה:

גרמניה מאפשרת מעבר של גולים רוסים בחזרה לרוסייה. זאת מן פצצת השהיה שברגע שתתחיל לפעול זה ינטרל את רוסיה מהמלחמה. גרמניה מוקפת בשלל אויבים והיא רוצה לנטרל לפחות צד אחד של האויבים. רוסיה מוסחת ויוצאת מן המלחמה.

ארה"ב נכנסת למלחמה. ההשפעה שלה במלחמה לא תהיה דרמטית ותבוא בעיקרה לאחר המלחמה.  ארה"ב תהפוך משענת לאירופה לאחר המלחמה- הלוואות, תבואות וכדומה. ארה"ב החלה להגביל את ההגירה אליה בעקבות חשש להעברת מחלות, לא נתנה בקלות להגר, למרות הדימוי השוויני והחופשי שלה.

סיום המלחמה

– בתום המלחמה (11 בנובמבר 1918, בשעה 11:11) קרסו באירופה חלק מן המשטרים המלוכניים וקמו מדינות חדשות.

– משטרים קולוניאליסטיים קרסו.

הקיסרות האוסטרו-הונגרית התפרקה לאוסטריה והונגריה.

האזור הבוהמי והסלובקי התאחד לצ'כוסלובקיה כדי להתמודד טוב יותר עם איומים עתידיים מבחוץ.

סרביה, קרואטיה, בוסניה-הרצגובינה, סלובניה, מונטנגרו ומקדוניה התאחדו ליוגוסלביה.

ב-1917 רוסיה נאלצת לחתום על כניעה עם הברית המשולשת. הסכם זה לוקח מרוסיה שטחים רבים. בשנה זו ארה"ב מצטרפת למלחמה, לאחר ששמרה על ניטרליות- דבר שמסמל את סיום המלחמה וניצחונן של מדינות ההסכמה, בהסכם וורסאי. לאחר המלחמה התכנסו המעצמות המנצחות בארמון ורסאי, וניסחו את התחייבות המעצמות להגן על מיעוטים ומדינות קטנות. מגיעה רוח פייסנית חדשה בעיקר מהמערב, בכדי למנוע מקטסטרופות כאלו להתחולל שוב.

מלחמת העולם הראשונה

הרקע וההשלכות של מלחמת העולם הראשונה

מהלך מלחמת העולם הראשונה – מחצית ראשונה

תוצאות מלחמת העולם הראשונה

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר:

הכסף או החיים: כמה זה "מספיק"?

כמה כסף זה מספיק בכדי לחיות חיים מאושרים? אם התשובה היא "עוד" אז אין לכם סיכוי, אבל מבט אחר על העבודה והקניות יכול לשנות את זה.