תיאור גדוש על פי קליפורד גירץ

האנתרופולוג קליפורד גירץ מגדיר תרבות כמושג סמיוטי, תרבות היא מאגר של רשתות של משמעויות שאדם טווה לעצמו. המילים, סמלים, תמונות, מחוות, התנהגויות ולמעשה כל מעשי האדם הם חומרי תרבות מהם מפיקים משמעויות. בתיאור גדוש הוא מתכוון שיש לתאר בצורה מפורטת את כל החומרים שנבחנים במחקרים ברוח אתנוגרפית וזאת במטרה לחלץ את מבני המשמעויות מהן מורכבת התרבות. זוהי מערכת סבוכה והיררכית. על החוקר לתאר בצורה דקדקנית את מסגרות המשמעות השונות המשתמעות מהמקרה ולהבחין בין פעולה אינסטינקטיבית לבין פעולה מכוונת, תקשורתית בעלת מסר. גירץ הדגים זאת באמצעות ההבחנה בין מצמוץ וקריצה. בעוד הראשון זו פעולה אינסטינקטיבית, הקריצה היא פעולה מכוונת בעלת מסר בהתאם לצופן קבוע חברתית. בתיאור גדוש נחפש את מה שמכוון, את מה שמעבר למסר המקורי של המשמעות "המילונית" של הדבר, את מה שמייחד את התרבות.

ראה גם: "פרשנות של תרבויות" \ קליפורד גירץ

להבין את חלומות יוסף עם פרויד

יוסף ידע מצוין לפתור חלומות של אחרים, אך את משמעות החלומות שלו לקח לו כל חייו לפתור. זיגמונד פרויד מסביר מדוע.

שפרה ופועה מורדות בפרעה וגם בעמרם

מי היו שפרה ופועה כוכבות שמות פרק א'? מה משמעויות השמות שלהן וכיצד הן קראו תיגר (פמיניסטי) גם על המלך פרעה וגם על הבעל/אבא עמרם.

מה היה לקרל מרקס נגד הזכות לקניין?

"הזכות לקניין היא הזכות ליהנות מנכסיו ולהתנהל עימם באופן שרירותי וללא כל התחשבות באנשים אחרים, באופן נפרד מהחברה, זוהי הזכות לאנוכיות"

עוד דברים מעניינים:

יהדות ותרבות המחלוקת

האם האמונה של היהדות באמת אחת היא האמונה שכדי להגיע אליה צריך לעמת בין אמיתות מנוגדות? על תרבות של מחלוקת מאברהם אבינו עד חכמי ימינו