סיכום: המאבק לאיחוד גרמניה

המאבק לאיחוד גרמניה כדוגמה לתנועה לאומית במאה ה-19

ראה גם: דפוסי הגשמה של תנועת הלאומיות בגרמניה

מה היה המצב לפני המאבק (האיחוד)?

בתחילת המאה ה-19 התקיימו בגרמניה למעלה מ- 30 ממלכות ונסיכויות, כל מדינה דאגה לאינטרסים שלה והקשר  בין המדינות היה חלש ולא מחייב. על ההשפעה במרחב הגרמני התחרו שתי מעצמות פרוסיה ואוסטריה. בעוד אוסטריה רצתה להותיר את  גרמניה מחולקת לנסיכויות רבות, רצתה פרוסיה באיחוד המדינות הגרמניות.

הסיבות לצמיחת הלאומיות הגרמנית

א.כיבושי נפוליאון אשר מצד אחד הפיצו את רעיונות ההשכלה והמהפכה הצרפתית ומצד שני עוררו התנגדות לשלטון הצרפתי וחיזקו את הלאומיות הגרמנית.

ב. משכילים גרמנים אשר טיפחו את התרבות, ההיסטוריה והשפה הגרמנית, כדי ליצור תרבות גרמנית אחידה.

מה הייתה מטרת המאבק?

  • איחוד כל המדינות והנסיכויות הגרמניות תחת שלטון אחד.
  • לסלק ולהשתחרר משלטון זר.

מי היו המנהיגים (הכוחות הפעילים) שהניעו את המאבק ?

א. המשכילים הגרמנים- (משוררים הוגי דעות, סופרים וכו'). אשר טיפחו את הלאומיות הגרמנית על ידי  סמלים, שירים אגדות עם ועוד.

ב.ראש ממשלת פרוסיה- אוטו פון ביסמרק: מדינת פרוסיה, הגדולה והחזקה במדינות גרמניה, הייתה הגורם שהוביל את איחודה של גרמניה. ביסמרק ביקש לאחד את גרמניה בכוח צבאי. לטענתו בעיותיה של גרמניה לא יפתרו בנאומים בפרלמנטים או בקבלת החלטות דמוקרטיות אלא יפתרו  בכוח צבאי- "בדם וברזל". ביסמרק העלה את המיסים והקים צבא גדול וחזק.

השלבים העיקריים במאבק לאיחוד גרמניה

א. בשנים 1830, 1848 (אביב העמים)  היו ניסיונות של חוגים משכילים גרמנים לנסות ולאחד את המדיניות הגרמניות- ניסיון שנכשל ודוכא. (מאבק מלמטה שהונע על ידי העם)

ב. מלחמה בין אוסטריה לפרוסיה 1866. (מאבק מלמעלה- מאבק שהונע על ידי מנהיגים) מכיוון שאוסטריה התנגדה בכל תוקף לאיחוד גרמניה פתח ביסמרק  במלחמה נגדה. אוסטריה הובסה במלחמה, ומדינות צפון גרמניה מתאחדות עם פרוסיה.

ג. הניצחון על אוסטריה אפשר לביסמרק לספח את  המדינות הקטנות של מרכז גרמניה לאיחוד.

ד. מלחמה בין צרפת לפרוסיה 1870.

צרפת בעלת גבול משותף עם גרמניה, התנגדה לאיחודם של מדינות צפון גרמניה עם מדינות דרום גרמניה. יתרה מכך- נפוליאון ה-3, קיסר צרפת, דרש מביסמרק להעביר לצרפת שטחים גרמנים כפיצוי על הפרת איזון הכוחות לטובת גרמניה. ביסמרק מיהר לנצל דרישה זו ולהציגה כאיום על מדינות דרום גרמניה הוא כרת עמם ברית ויצא
למלחמה כנגד צרפת. במהלך המלחמה צבאות גרמניה כבשו את פריז וצרפת נחלה תבוסה קשה וכואבת.

ה. 1871 הקמת הקיסרות הגרמנית המאוחדת (הרייך השני)

לאחר נצחונו על צרפת, הוכתר המלך הפרוסי (וילהלם ה-1) לקיסר על גרמניה כולה. בטקס שנערך באולם המראות בארמון ורסאי שבצרפת. מעתה גרמניה היא מעצמה יבשתית חזקה ומאוחדת בה חיו 41 מילון איש.

גורמים מסייעים במאבק לאיחוד גרמניה

א הכוחות המשכילים הגרמנים- (משוררים הוגי דעות, סופרים וכו'). אשר טיפחו את הלאומיות הגרמנית על ידי  סמלים, שירים אגדות עם ועוד- ויצרו רצון אצל העם הגרמני לגרמניה אחת מאוחדת וחזקה.

ב. ראש הממשלה הפרוסי,  אוטו פון ביסמארק– מנהיג חכם וכריזמטי שידע לאחד את כל המדינות הגרמניות סביב אויבים משותפים ונקט במדיניות של "דם וברזל"- לטענתו בעיותיה של גרמניה לא יפתרו בנאומים בפרלמנטים או בקבלת החלטות דמוקרטיות אלא יפתרו  בכוח צבאי- "בדם וברזל".  ביסמרק העלה את המיסים והקים צבא גדול חזק מודרני ומאומן.

גורמים מעכבים:

א. מעצמות אירופה: צרפת, ואוסטריה , שרצו את גרמניה מפוצלת כי חששו שאיחודה יהפוך אותה למדינה חזקה באירופה אשר יכולה להוות איום צבאי ומדיני.

ב. פיצולה הרב של גרמניה למעלה מ-30 מדינות ונסיכויות שבניהם לעיתם שררה יריבות. נסיכי המדינות לא רצו להתאחד והעדיפו להישאר מפוצלים מכיוון  שחששו שעם האיחוד יאלצו לוותר על זכויותיהם כשליטים.

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / הלאומיות בישראל ובעמים

חמש תיאוריות מנהיגות קלאסיות

חמש תיאוריות קלאסיות שמנסות להסביר מהי מנהיגות ומה הופך אדם למנהיג. האם מנהיגות היא תכונה מיוחדת, הקשר מסוים, תלות או עניין של כוח?

עוד דברים מעניינים: